Ilmainen toimitus aina yli 59€ ostoksiin

Palvelemme arkipäivisin klo 11:00 to 13:00

Vitamiinit & Mineraalit

10 merkkiä siitä, että kehosi huutaa lisää vitamiineja - tunnista oireet ajoissa

Vitamiinien puute, joka tunnetaan myös nimellä avitaminoosi, on elimistön kannalta haitallinen tilanne, josta monet suomalaiset kärsivät enemmän tai vähemmän. Kaikki vitamiinit on mahdollista saada muokkaamalla ruokavaliota terveellisempään suuntaan, mutta kiireisen ja hektisen arjen keskellä se voi olla hankalaa. Terveysviranomaisten suositusten mukainen ruokavalio on yksi keino huolehtia riittävästä päivittäisestä vitamiinien saannista.

Kuinka vitamiinien puute ilmenee ja mitä vitamiineja kannattaa syödä? Tämä riippuu elimistöstä puuttuvasta vitamiinista, sillä vitamiinista riippuen puutostila voi aiheuttaa erilaisia yleisiä, ja toisinaan epätavallisiakin oireita. Tämä artikkeli tarjoaa sinulle yleiskuvan siitä, kuinka kehosi saattaa reagoida vitamiinien puutteeseen, ja mitkä oireet kannattaa tunnistaa.

Lisäksi saat useita esimerkkejä lisäravinteista, joita voit ottaa osaksi päivittäistä ruokavaliotasi - ja mitä sinun kannattaa tehdä, jos et halua niellä pillereitä tai tabletteja, mutta rakastat sen sijaan pehmeitä ja maukkaita viinikumeja!

1. Väsymys

Merkittävä väsymys ja yleinen uupuneisuuden tunne ovat yleisiä oireita silloin, kun tarvittavat vitamiinit puuttuvat päivittäisestä ruokavaliosta. Toisaalta jo pelkkä lievä nestehukka saattaa aiheuttaa väsymystä, joten riittävä veden juominen voi olla ensimmäinen askel kohti virkeämpää oloa.

Myös D-vitamiinin puutos voi aiheuttaa väsynyttä ja vetämätöntä oloa. D-vitamiinia kutsutaan monesti nimellä “aurinkovitamiini”, sillä ihosi luo D-vitamiinia silloin, kun oleskelet auringonvalossa. Pohjoisen syksy ja talvi ovat vähävaloisia, ja monet suomalaiset käyttävätkin D-vitamiinilisää suositusten mukaisesti ainakin kylmimpinä vuodenaikoina. D-vitamiinikapselit voivat olla hyvä vaihtoehto, tai jos inhoat kaikenlaisien pillereiden, tablettien tai kapselien nielemistä, ovat D-vitamiinitipat sinulle parempi valinta.

2. Päänsärky

Usein toistuva tai jatkuva päänsärky voi johtua monesta eri syystä, mutta kun kyse on vitamiineista, ne voivat olla oireita siitä, että sinulla on joko D-vitamiinin tai magnesiumin puute.

Muista siis täydentää kehosi varastoja näillä kahdella ravintoaineella. Kaikista helpoin ja kätevin tapa on valita ravintolisä, joka sisältää sekä D-vitamiinia että magnesiumia. Vaihtoehtoisesti voit syödä enemmän rasvaista kalaa, lihaa ja munankeltuaisia, joissa on runsaasti D-vitamiinia, tai täysjyvätuotteita, lihaa sekä muita eläimenperäisiä ruokia, jotka sisältävät runsaasti magnesiumia.

Päänsärky voi olla merkki siitä, että kehosi huutaa lisää D -vitamiinia tai magnesiumia.

3. Epäpuhdas iho

Hormonit ovat yksi syy ihon epäpuhtauksiin. Toisinaan ihonalaiset finnit, mustapäät, ja laajentuneet ihohuokoset voivat parantua hyvien rasvahappojen avulla. Rasvahapot kuten Omega-3 ja Omega-6 voivat helpottaa vaivaa, ja ruokavalioon kannattaa lisätä runsaasti rasvaista kalaa, chiansiemeniä, jyviä sekä pähkinöitä, jotka kaikki sisältävät runsaasti terveellisiä rasvahappoja.

Mutta epäpuhdas iho voi joskus olla oire siitä, että sinulla on B-vitamiinin puutos. B-vitamiinit - erityisesti biotiini eli B7-vitamiini, sekä pantoteenihappo eli B5-vitamiini - ovat saatavilla ruokavalion kautta syömällä maksaa, munankeltuaisia ja parsakaalia. Voit myös kulkea hieman helpompaa tietä, ja ottaa vitamiinilisän, josta löytyvät kaikki kahdeksan B-vitamiinia päivittäisen tarpeen tyydyttämiseksi.

4. Hauraat kynnet

B-vitamiini ei ole tärkeä ainoastaan ihollesi, sillä B-vitamiinin puutos voi olla syypäänä siihen, että sinulla on ongelmia hauraiden ja rikkoutuneiden kynsien kanssa. Joten jos sinua vaivaavat sekä epäpuhdas iho että hauraat kynnet, voi se viitata siihen, että sinun kannattaisi harkita päivittäisen ruokavalion täydentämistä valitsemalla biotiini tai joku muu B-vitamiinilisä.

5. Valkoiset pilkut kynsissä

Kynnet ovat kuin peili terveydentilastasi, ja jo pelkkä kynsien katsominen voi kertoa paljon elimistösi tilasta. Esimerkiksi sinkin puute voi aiheuttaa kynsiin pieniä valkoisia täpliä tai pilkkuja. Sinkin lähteitä ovat mm. punainen liha tai merenelävät, mutta yhä useampi valitsee ruokavalion ohelle kätevän lisäravinteen - valitse itsellesi helpoin vaihtoehto.

6. Ohuet hiukset

Monet, sekä ulkoiset että sisäiset tekijät vaikuttavat hiuksiin, ja siksi hauraat, katkeilevat ja ohuet hiukset voivat olla seurausta monista osatekijöistä, kuten yksilöllisestä geeniperimästä tai hiuksia kuluttavasta hiustenhoitorutiinista. Muita tekijöitä voivat olla stressi, huono ruokavalio tai liian vähäinen liikunta.

Stressin oireet voivat todellakin osallistua hiusten ohenemiseen. Stressi haittaa verenkiertoelimistön toimintaa, joten se vaikuttaa myös päänahan verenkiertoon - ja tätä kautta hiusten kuntoon. Stressin vähentämisen ja terveellisempien ruokailutottumusten lisäksi arkeen kannattaa lisätä riittävästi C-vitamiinia ja biotiinia (B7-vitamiini), jotka voivat auttaa sinua selviytymään näistä oireista - ovathan ne selkeä osoitus siitä, että kehosi huutaa lisää vitamiineja.

Ohuet hiukset voivat johtua vitamiinien puutoksesta. Varmista, että vitamiinivarastosi ovat riittävän täynnä.

7. Kipeät ikenet

Onko sinulla ongelmia kipeiden tai verta vuotavien ikenien kanssa silloin, kun harjaat hampaitasi? Tämä saattaa olla merkki ienongelmista, ja siksi on tärkeää saada runsaasti C -vitamiinia. Myös tupakointi vaikuttaa ikenien terveyteen, sillä tupakka heikentää verenkiertoa ikenissä huomattavasti. Tästä syystä tupakoitsijoiden on erityisen tärkeää syödä terveellisesti, juoda runsaasti vettä ja varmistaa, että heidän C-vitamiinin tarpeensa täyttyvät.

Myös säännölliset hammaslääkärikäynnit kannattaa lisätä kalenteriin, ja huolehtia hampaiden oikeaoppisesti harjaamisesta kahdesti päivässä. Ruokavalio, jossa on runsaasti C-vitamiinia sisältäviä ruokia, kuten appelsiineja ja sitruunoita, voi olla hyväksi ikenille, mutta ilman hammaslääkärin tekemiä säännöllisiä tarkastuksia pelkät sitruunat tai C-vitamiinitabletit eivät riitä varmistamaan ikenien terveyttä.

8. Ihottuma tai kutiseva iho

Jos sinulla ilmenee ihottumaa, ihon kutinaa tai punaisia näppylöitä, kannattaa sinun ensinnäkin selvittää onko kyseessä jokin allergia tai muu ihosairaus. Kun nämä on suljettu pois laskuista, voit miettiä esimerkiksi sitä, saatko ruokavaliostasi tarpeeksi sinkkiä tai E-vitamiinia. E-vitamiini löytyy erilaisista elintarvikkeista kuten pähkinöistä, manteleista, munista ja lehtivihanneksista, kun taas sinkkiä saa vaikkapa lihasta, kalasta, äyriäisistä sekä maitotuotteista.

9. Suupielen haavauma

Suupielen haavauma on yleinen ilmiö erityisesti kasvissyöjien ja vegaanien keskuudessa, koska se voi olla merkki siitä, ettet saa tarvittavaa määrää B12-vitamiinia. B12-vitamiinin lähteet ovat pääasiallisesti eläinperäisiä, kuten maksa, munat, naudanliha sekä muut eläintuotteet, ja juuri tästä syystä vegaaneille sekä kasvissyöjille suositellaan usein B12-vitamiinia sisältävän lisäravinteen ottamista.

B12-vitamiinin puutos voi johtua myös siitä, että elimistöstäsi puuttuu niitä mineraaleja, joita elimistö tarvitsee hyödyntääkseen vitamiinia, ja siksi ruokavalioon on hyvä lisätä myös riittävä määrä sinkkiä sekä rautaa.

10. Lihaskrampit

Vaivaavatko sinua öiseen aikaan jalkakrampit tai levottomat jalat? Siinä tapauksessa kyseessä saattaa hyvinkin olla magnesiumin puute. Mahdollinen selitys voi löytyä myös siitä, että elimistön kalsium/magnesium-suhde ei ole tasapainossa, koska kalsium auttaa lihaksia supistumaan, kun taas magnesium puolestaan rentouttaa lihaksia.

Purkkien ja purnukoiden määrä voi kasvaa suureksi, jos hankit vitamiinit pelkkien lisäravinteiden avulla.

Hanki yksi ravintolisä, josta saat kaikki tarvittavat vitamiinit

Kuten olet nyt lukenut, ihmiskeho voi kertoa vitamiinien ja kivennäisaineiden puutteesta monin eri tavoin. Ruokavalio ei aina takaa sitä, että riittävät vitamiinit ja mineraalit ovat läsnä päivittäisessä arjessa, ja erilaisia purkkeja ja purnukoita kerääntyy helposti tusinoittain - monesti vain unohtuakseen kaapin perälle.

Juuri tästä syystä kannattaa valita yksi ravintolisä, joka kattaa kaikki vitamiinitarpeesi. Erinomainen vaihtoehto on WeightWorldin Gummies-monivitamiini. Tämä on loistava ravintolisä myös heille, jotka inhoavat pillereiden nielemistä. Pureskeltavat ja maukkaat viinikumit sisältävät 13 eri vitamiinia ja kivennäisainetta, mukaan lukien A-, B-, C-, D- ja E -vitamiinit, sekä lisäksi foolihappoa, sinkkiä ja biotiinia.

Näiden Gummies-viinikumien avulla voit helposti saada apua itsehoitoon useiden yllä mainittujen vitamiinien puutosoireiden välttämiseksi.

Lue myös nämä