Palvelemme arkipäivisin klo 10.30am to 12.30pm

5 ruokaa muistin tueksi

Kun kyseessä on muistin parantaminen, on aivojen terveys keskeisessä asemassa. Aivojen hyvinvointiin vaikuttavat monet tekijät kuten stressi, mieliala ja sairaudet, mutta myös syömäsi ruoka. Millainen on siis muistia tukeva ruokavalio? Muistia parantava ruoka sisältää runsaasti antioksidantteja, B-vitamiineja ja Omega-rasvahappoja. Jotta osaisit valita oikein olemme koonneet viisi hyödyllistä ruokaa, jotka auttavat parantamaan muistia ja keskittymiskykyä - ja ne ovat kaikki helposti lisättävissä päivittäiseen ruokavalioosi!

  1. Kahvi

    Monet juovat kahvia herätäkseen uuteen päivään tehokkaammin, ja tähän on syynsä. Kahvin sisältämä kofeiini on luonnollinen stimulantti, josta on apua keskittymisen, huomiokyvyn ja jopa mielialan parantamisessa. Lisäksi kahvi sisältää pieniä määriä antioksidantteja, jotka voivat olla hyödyksi aivojen suojelemisessa ja henkisen toimintakyvyn ylläpitämisessä. Jos tahdot terveellisen tavan huolehtia päivittäisestä kofeiininsaannistasi ota testiin skinny coffee!

  2. Omega 3 -rasvahapot

    Miettiessäsi voiko muistia parantaa saapuvat apuun Omega 3 -rasvahapot. Nämä hyödylliset rasvahapot osallistuvat aivosolujen tuottamiseen, ja auttavat tukemaan muistia sekä oppimista. Hyviä Omega 3 -lähteitä ovat rasvainen kala kuten lohi ja turska, sekä kalaöljyä sisältävät ravintolisät kuten kalanmaksaöljy ja Krilliöljy. Jos ajatus kalan lisäämisestä ruokavalioon ei tunnu miellyttävältä, voit valita kasvipohjaisen Omega 3 -lisäravinteen, joista hyviä esimerkkejä ovat Hampunsiemenöljy ja Merileväöljy.

  3. Vihreät lehtivihannekset

    On tiedossa, että sekä koko kehon terveyttä että muistia tukeva ruokavalio sisältää runsaasti vihreitä lehtivihanneksia kuten lehtikaalia, rucolaa, pinaattia, kaalia ja lehtisalaattia. Vihreät lehtivihannekset (ja mitä vihreämpi, sitä parempi) sisältävät paljon aivosoluja tukevia antioksidantteja ja aivojen toimintaa parantavia karotenoideja. Lisäksi niistä löytyvät B-vitamiinit sekä foolihappo auttavat lisäämään keskittymistä ja henkistä suorituskykyä, joten tämä jos mikä on täydellistä ruokaa aivojen toiminnan ja muistin parantamiseen.

  4. Kurkuma

    Tämä kirkkaan keltaoranssi mauste on suosittu ympäri maailman, ja lisäksi se on yksi parhaista ruoka-aineista muistin ja keskittymiskyvyn tukemiseen. Kurkuman aktiivinen ainesosa on nimeltään Kurkumiini, ja se on tehokas antioksidantti joka suojelee aivoja sekä ehkäisee tulehdusta täysin luonnollisesti. Kurkumiinin tiedetään pystyvän hyödyttämään aivoja ja aivosoluja verenkierron kautta, joten jos tavoitteena on mielialan ja muistin parantaminen sekä aivosolujen kasvu, kannattaa kurkumiini tuoda apuun.

  5. Pellavansiemenet

    Nämä ruskeat siemenet saattavat olla pieniä, mutta niiden tarjoamat ravinteet ovat omiaan muistin tueksi. Pellavansiemenet sisältävät paljon B-vitamiineja, jotka osallistuvat solujen suojelemiseen oksidatiiviselta stressiltä, sekä väsymyksen ja uupumuksen tunteiden lievittämiseen. Ne sisältävät myös henkistä toimintaa parantavaa magnesiumia sekä Omega 3 -rasvahappoja ja kuitua. Pellavansiemeniä kannattaa lisätä jogurtteihin, salaatteihin tai puuron sekaan, tai nauttia niiden tarjoamista terveyshyödyistä kätevästi pellavansiemenöljyn avulla.

Lue myös nämä

Suositellut Tuotteet

Jaa