• klarna
    Luotettavat maksutavat

    Klarna, verkkopankkimaksu & pankkikortit

  • Ilmainen toimitus yli 50€ ostoksiin

    Ennen klo 18 tehdyt tilaukset lähtevät samana päivänä

  • Rahat Takaisin-takuu

    Koskee valittuja tuotteita

Miksi laihduttaminen on vaikeampaa vuodenaikojen vaihtuessa? - 5 syytä

Eri vuodenajat tuovat mukanaan huomattavien säävaihteluiden, fyysisen aktiivisuuden ja mielialan vaihteluiden lisäksi muutoksia ruokavalioomme sekä syömistottumuksiimme: ruoanvalmistus vaihtuu kesägrillailusta uuniruokiin, millä on tietenkin suuri vaikutus valmistamiimme sekä syömiimme ruokiin.

Vuodenaikojen vaihtuminen vaikuttaa ruokarutiineihin monin erilaisin tavoin, jolloin säntillisessä dieetissä pitäytyminen voi tuntua vaikealta. Tämä on hankalaa erityisesti silloin, kun takana on koko vuoden kestänyt dieetti. Tässä artikkelissa tarkastelemme 5 tärkeää syytä siihen, miksi laihduttaminen on vaikeampaa vuodenajan vaihtuessa.

1. Lämpötila

Vuodenajan vaihtuminen tarkoittaa huomattavaa ympäristön lämpötilan muutosta, mikä vaikuttaa kehoon ja tätä kautta myös ruokavalioon. Tutkijat esimerkiksi uskovat, että kylmä sää aiheuttaa taipumusta lihomiseen, jotta selviäisimme pitkästä talvesta.

2. Hormonit

Myös näläntunnetta ja ruokahalua säätelevä hormonitoiminta voi muuttua vuodenajan vaihtuessa, jolloin tiukassa dieetissä pitäytyminen voi olla vaikeampaa. Ruokahaluun vaikuttavia hormoneita ovat leptiini, greliini sekä glukokortikoidit. Nämä hormonit ovat yhteydessä myös joihinkin kausiluontoisiin mielialoihin, joista yleisimpiä ovat esimerkiksi syysmasennus, kaamosmasennus tai kevätmasennus.

3. Kausiluonteinen mielialahäiriö

Tämä mielialahäiriö voi aiheuttaa vuodenaikojen vaihtumiseen liittyvää masennusta. Kausiluonteinen mielialahäiriö eli SAD (Seasonal Affective Disorder) toistuukin usein samankaltaisena tiettynä vuodenaikana, vuodesta toiseen. Tästä mielialahäiriöstä kärsivällä esiintyy usein tunnetilojen äkillistä vaihtelua, eikä energiaa tunnu riittävän läheskään tarpeeksi päivittäisten askareiden suorittamiseen. Lisäksi SAD-mielialahäiriö vaikuttaa ruokailutottumuksiin, jolloin dieetissä pitäytyminen on haastavampaa. Kaamosmasennus on usein kausiluontoisen mielialahäiriön aiheuttama. Talvimasennuksen hoitokeinoja ovat mm. käytösterapia, kronoterapia sekä valohoito.

4. Päivänvalo

Päivänvalolla ja sen muutoksilla on vaikutusta ruokahaluun: tutkijoiden mukaan auringonvalo vaikuttaa ruokavalion muutoksiin. Kausiluonteinen mielialahäiriö saattaa aiheuttaa lisääntynyttä hiilihydraattien kulutusta mielialan parantamiseksi.

5. Ruoantäyteiset tapahtumat

Jotkut vuodenajat suorastaan pursuavat erilaisia tapahtumia, vapaa-aikaa sekä ruoantäyteisiä juhlapyhiä, jolloin tiukka ruokavalio joutuu koetukselle. Esimerkiksi kesäisin järjestettävät grillijuhlat suorastaan kutsuvat nauttimaan tietylaisista ruoista.

Talvisaikaan kalenteri puolestaan sisältää ruoantäyteisistä juhlapyhiä, kuten joulun ja uudenvuoden. Tällaisissa tilanteissa terveellisen ruokavalion noudattaminen vaikeutuu. Tämä ajanjakso onkin haastava sekä fyysisen että henkisen hyvinvointimme kannalta, sillä vaarana saattaa olla talvimasennus ja oireet, joita se tuo mukanaan.