• klarna
    Luotettavat maksutavat

    Verkkopankkimaksu tai osta nyt ja maksa myöhemmin

  • Ilmainen toimitus aina yli 50€ ostoksiin

    Luotettavat ja nopeat toimitustavat

  • Asiakkaan tietoturva

    Tietosi ovat meillä turvassa

5 vinkkiä, joiden avulla pääset eroon ylimääräisestä nesteestä

Kärsitkö ikävästä turvotuksesta? Syynä voi olla liiallisen nesteen kertyminen elimistöön, mikä aiheuttaa turvotusta ja epämukavaa oloa. Nesteturvotus on tavallinen vaiva, joka voi liittyä esimerkiksi ruokavalioon ja hormonitoimintaan. Suolan sisältämä natrium on hyvin pienissä määrin keholle elintärkeä aine, mutta jos saat sitä ravinnosta liikaa, kehosi alkaa sitoa ylimääräistä vettä. Voimakassuolainen ruokavalio onkin yksi yleisimpiä nesteturvotuksen syitä. Myös hormonitoiminta voi erityisesti naisilla aiheuttaa turvotusta. Moni huomaa tietyssä vaiheessa kuukautiskiertoa, että vatsa on turvonnut ja olo tukkoinen. Myös esimerksi raskaus, e-pillerit ja tietyt lääkitykset voivat aiheuttaa veden kertymistä elimistöön. On onneksi olemassa tapoja päästä nesteturvotuksesta eroon luonnollisesti.

Nesteturvotus oireilee monin tavoin. Yleisimpiä oireita ovat vatsan, sormien, nilkkojen ja jalkojen turvotus - jopa kengät saattavat tuntua ahtailta. Muita oireita ovat painon yhtäkkinen nousu ja epämukava, kankea olo. Joskus oireiden taustalla voi olla vakavampi ongelma esimerkiksi sydämen tai munuaisten toiminnassa, joten selvitä asia lääkärillä, mikäli oireet jatkuvat pitkään tai pahenevat. Lievä nesteturvotus on kuitenkin erittäin yleinen vaiva, josta ei kannata liiemmin huolestua. Kun vatsan ja muiden kehonosien turvotus ärsyttää, ja haluaisit taas nauttia kevyemmästä olosta sekä litteämmästä vatsasta, kokeile näitä käteviä niksejä! Seuraavat 5 keinoa voivat helpottaa turvotusta täysin luonnollisesti.

1. Syö vähemmän suolaa

Suolan sisältämä natrium on ihmiselle elintärkeä aine, joka auttaa ylläpitämään solujen nestetasapainoa. Natriumin liiallinen määrä kehossa voi kuitenkin johtaa veden kertymiseen. Tämän vuoksi suolan käyttöä kannattaa vähentää, kun haluaa eroon turvotuksesta. Kun laitat ruokaa, älä käytä suolaa liian raskaalla kädellä. Muista myös, että moni ruoka sisältää runsaasti “piilosuolaa”.

Erityisesti valmisruoat voivat sisältää erittäin runsaasti natriumia, joskus lähes koko suositellun päiväsaannin vain yhdessä annoksessa. Laita siis ruoat itse kiinnittäen huomiota suolan määrään tai valitse valmisruokia, jotka sisältävät vähemmän suolaa. Huono uutinen on, että suolan välttäminen voi osoittautua monelle vaikeaksi. Vaikka ihmisen natriumintarve on vain 1,3 grammaa, ja suositeltu päiväannos suolaa korkeintaan 6 grammaa, suomalaiset syövät keskimäärin 7-10 grammaa suolaa päivässä. Liiallinen natriumin saanti on siis yleinen ongelma.

Suomessa elintarvikkeiden pakkausmerkinnät sisältävät tiedon sekä siitä, paljonko ruoka sisältää luonnollista suolaa että siitä, paljonko siihen on lisätty natriumia. Varsinaisesti “vähäsuolaisia” tuotteita ei juurikaan ole, koska vähäsuolaisuuden laillisesti asetettu raja on 0,3%, jonka lähes kaikki elintarvikkeet leivistä juustoihin ylittävät. Voit kuitenkin tarkkailla suolan käyttöä ja suosia esimerkiksi Sydänmerkki-tuotteita, joissa on kiinnitetty enemmän huomiota suolan määrään.

2. Syö enemmän kaliumia

Kalium on hivenaine, jolla on elimistössä monia tärkeitä tehtäviä. Se tukee kehon toimintoja ylläpitävien sähkösignaalien toimintaa. Sillä voi myös olla sydämen terveyttä edistävä vaikutus. Erityisen huomionarvoista kaliumissa on, että se tasapainottaa natriumin määrää kehossa. Ihanteellinen natrium-kaliumtasapaino onkin tärkeää kokonaisterveyden kannalta ja auttaa ehkäisemään nesteturvotusta.

Kaliumia saat runsaasti esimerkiksi monista hedelmistä ja kasviksista. Banaanit ovat ehkä suosituin kaliumin lähde, mutta on myös monia ruokia, jotka sisältävät niitäkin enemmän kaliumia. Muun muassa bataatti, tomaatti, pinaatti, jauhettu punajuuri, mustapavut ja mangoldi sisältävät erittäin runsaasti kaliumia. Yksi parhaista kaliumin lähteistä on valkopavut, jotka sisältävät myös paljon ravintokuitua ja proteiinia. Käyttämällä näitä aineksia osana jokapäiväistä arkeasi voit varmistaa riittävän kaliumin saannin ja ehkäistä turvotusta!

3. Käytä luonnollisia diureetteja

Monilla ruoka-aineilla on luonnollisesti diureettinen eli nesteitä poistava vaikutus. Näin ollen ne tukevat turvotuksen karkoittamista helposti ja vaivattomasti. Tunnettuja diureetteja ovat esimerkiksi kahvi, ananas ja vesimeloni.

Toisaalta liiallisella diureettien syömisellä voi olla myös päinvastainen vaikutus. Elimistön liiallinen kuivuminen saattaa nimittäin johtaa veden sitoutumiseen voimakkaammin, kun kehosi yrittää ehkäistä nestehukkaa. Nauti siis diureettisia elintarvikkeita kohtuudella. Yksi tehokas keino tasapainottaa niiden vaikutusta on myös riittävä veden juominen. Vaikka se voi tuntua ristiriitaiselta, vedenjuonti ehkäisee nesteturvotusta.

4. Juo riittävästi vettä

Tämä saattaa tulla yllätyksenä, mutta veden juominen ei pahenna nesteturvotusta vaan päinvastoin helpottaa sitä. Kehon riittävä nesteytys auttaa ehkäisemään veden liiallista sitoutumista elimistöön. Tämä perustuu todennäköisesti siihen, että keho lakkaa sitomasta nesteitä niin voimakkaasti, kun se ei koe nestehukan riskiä.

Runsas vedenjuonti hyödyttää myös kokonaisterveyttä monella tavalla. Vesi on tärkeää esimerkiksi maksan ja munuaisten toiminnalle. Jos riittävän vedenjuonnin ylläpitäminen tuntuu haastavalta, pidä jatkuvasti mukanasi reilunkokoista juomapulloa ja sekoita veden joukkoon hedelmiä tai marjoja tuomaan lisää makua. Nesteturvotusta ei voi hoitaa välttämällä vedenjuontia - vaikka olo olisikin turvonnut, muista juoda tarpeeksi vettä kun olet janoinen, harrastat liikuntaa tai ulkoilet kuumalla ilmalla. Toisaalta ylenmääräinen vedenjuonti voi myös korostaa turvotusta ja painonnousua. Kohtuus kaikessa!

5. Laita keho liikkeelle

Liikunta on tehokkain keino vähentää vesiturvotusta nopeasti. Kaikki hikiliikunta poistaa vettä kehosta ihon kautta. Liikunnan aikana keho myös siirtää vettä solujen ulkopuolelta lihaksiin, jolloin keho näyttää kiinteämmältä. Vaatetus ja lämpötila vaikuttavat myös siihen, miten tehokkaasti vettä poistuu kehosta kun liikut. Esimerkiksi hot joogan kaltaiset lämpimässä huoneessa tapahtuvat liikuntamuodot ovat omiaan nesteturvotuksen vähentämiseen. Myös saunominen voi helpottaa oloa. Muista kuitenkin riittävä vedenjuonti liikuntasuorituksen yhteydessä, jotta keho palautuu!