Palvelemme arkipäivisin klo 10.30am to 12.30pm

5 vinkkiä toimivaan ruoansulatukseen

Ruoansulatusjärjestelmä on tärkeässä osassa hyvinvointimme kannalta, sillä se pilkkoo syömämme ruoka-aineet, ottaa käyttöön tärkeät ravinteet ja poistaa ylimääräiset kuona-aineet. Mutta miten ruoansulatuksen sekä vatsan toiminnan parantaminen onnistuu? Olemme koonneet 5 helppoa vinkkiä, joiden avulla tuet tervettä ruoansulatusta. Nämä vinkit on helppo ottaa osaksi päivittäistä elämää, ja ne voivat helpottaa oloasi nopeasti!

  1. Syö runsaasti kuitua

    Kuitu tarjoaa vastauksen silloin, kun ihmettelet mikä auttaa ruoansulatukseen. Kuitu pitää suoliston liikkeessä, ja ravinnosta saamasi kuitu on vähäistä saatat kärsiä epämukavista ruoansulatusoireista, ummetuksesta ja jopa vakavemmista vaivoista - kuidun tärkeys terveellisessä ruoansulatuksessa on siis todella suuri. Parhaita kuidun lähteitä ruokavalioon ovat esimerkiksi täysjyvätuotteet (murot, pasta ja leipä), palkokasvit, pavut, pähkinät, siemenet, marjat, melonit, appelsiinit, banaanit, parsakaali sekä maissi. Lisäksi kaikki nämä ruoat tarjoavat keholle runsaasti muitakin terveyshyötyjä!

  2. Liiku paljon

    Liikunta hyödyttää koko kehoa, ja tuo apua vatsan toimintaan. Säännöllinen liikunta tehostaa ruoansulatusta ja verenkiertoa, ja auttaa pitämään vatsan sekä suoliston tyytyväisinä ja toiminnassa. Kevyt liikunta on myös luonnollinen pika-apu epämukavaan oloon.

  3. Juo paljon vettä

    Ruoansulatuksen parantaminen onnistuu myös runsaan veden juomisen ja elimistön nesteytyksestä huolehtimisen avulla. Vesi edistää kiinteiden ruokien sulatusta, ja tukee ravinteiden imeytymistä elimistöön. Jos kärsit nestehukasta saattaa ruoansulatusprosessi hidastua, jolloin seurauksena voi olla ummetus.

  4. Ota probiootit mukaan ruokavalioon

    Probiootit ovat eläviä bakteereita, jotka tukevat suoliston hyvää bakteerikantaa. Hyvät bakteerit elävät suolistossa ja edistävät ruoansulatusta, joten niistä on paljon hyötyä. Lisäksi ne tukevat immuunijärjestelmän toimintaa, jolloin pysyt terveempänä ja saat irti mahdollisimman suuret hyödyt syömästäsi ruoasta. Probiootit ovat vatsaa hellivä ruoka, joita löytyy useista jogurteista sekä hapatetuista tuotteista kuten piimästä ja kombuchasta. Voit myös hankkia luonnollisen probioottilisän jos tahdot tehokkaampia annoksia.

  5. Vähennä rasvaa sisältäviä ruokia

    Kaikkihan tiedämme, ettei vatsan hyvinvointia edistävä ruoka sisällä rasvaisia ja paistettuja herkkuja - mutta tunnetko rasvaisten ruokien vaikutukset ruoansulatukseen? Rasvainen ruoka on elimistölle vaikea pala sulatettavaksi, minkä takia koko ruoansulatusprosessi hidastuu ja seurauksena voi olla ummetus. On tärkeää löytää vatsaa rauhoittavat ruoka-aineet, ja rajoittaa pikaruoan sekä rasvaisen ruoan määrää. Ota siis käyttöön rasvaton maito ja korvaa pekoni vaikkapa kalkkunapekonilla.

Lue myös nämä

Suositellut Tuotteet

Jaa