• klarna
    Luotettavat maksutavat

    Klarna, verkkopankkimaksu & pankkikortit

  • Ilmainen toimitus yli 50€ ostoksiin

    Ennen klo 18 tehdyt tilaukset lähtevät samana päivänä

  • Rahat Takaisin-takuu

    Koskee valittuja tuotteita

Terveelliset ruokailutottumukset ja niiden säilyttäminen - 5 vinkkiä

Miksi useimmat ihmiset sortuvat epäterveellisiin ruokailutottumuksiin heti viikonlopun alkaessa? Saati sitten perhejuhlissa tai työpaikan tilaisuuksissa?

On totta, että 4 kymmenestä ihmisestä aloittaa dieetin maanantaina, ja palaa perjantaihin mennessä takaisin tavallisiin ruokailutapoihinsa. Esittelemme sinulle 5 vinkkiä, joiden avulla teet pysyvän muutoksen ja pysyttelet terveellisemmissä ruokailutavoissa. (1)

Kuntotavoitteet vaihtelevat yksilöllisesti, mutta olipa tavoitteena laihduttaminen, työpaikan kilpailu tai vaikkapa maratooni, kunnon kohottaminen ja terveellinen ruokavalio eivät ole helppoja tavoitteita, vaan vaativat sinnikkyyttä sekä tavoitteisiin sitoutumista. Yli 42% ihmisistä sanoo uusien tapojen - kuten terveellisen ruokailun ja treenauksen - olevan vaikeita ylläpitää.

Tutkimukset osoittavat, että lähes 40% ihmisistä luovuttaa terveystavoitteiden suhteen jo ensimmäisen viikon aikana, ja yli 60% ensimmäisen kuukauden sisällä. (2)Miksi niin pieni prosenttiosa ihmisistä onnistuu pitäytymään itse asettamassaan ruokavalio- ja kuntoilurutiinissa pysyvästi? Mikä heidän salaisuutensa on?

Tähän kysymykseen ei löydy vain yhtä helppoa vastausta, sillä minkä tahansa ruokavaliomuutoksen tai treeniohjelman aloittaminen vaatii elämäntapojen läpikotaista tutkimista. Jotkut eivät kykene sitoutumaan uusiin elämäntapoihin, ja toiset sortuvat työn aiheuttamien vaatimusten edessä, tai menettävät kärsivällisyytensä.

Nyt tarkastelemmekin 5 helppoa ja samalla tehokasta vinkkiä, joiden avulla terveellinen ruokavalio on jokaisen saavutettavissa:

Terveelliset ruokailutottumukset ja niiden säilyttäminen - 5 vinkkiä

  1. Etene hitaasti ja pienin askelin

    Useimmat ihmiset eivät tiedä kuinka heidän tulisi toimia ennen dieetin aloittamista, joten he syöksyvät tekemään liian suuria muutoksia ja liian nopeasti. Tämän vuoksi laihdutusohjelma muodostuu ylivoimaisen haastavaksi. Aloita pienin askelin:

    • Juo vettä virvoitusjuomien sijaan.
    • Vaihda sipsit ja keksit hedelmiin sekä pähkinöihin.
    • Syö vihanneksia ja keittoja hampurilaisten ja ranskalaisten sijaan.
    • Vaihda tavallinen kahvi vihreään kahviin.
    • Vaihda suklaa proteiinipatukoihin.

    Nämä vähemmän dramaattiset muutokset on helppo toteuttaa pitkällä aikavälillä.

  2. Älä ylläpidä nälkää

    Nälän iskiessä on helppo sortua ylenmääräiseen syöpöttelyyn. Verensokerin laskiessa valkoiset jauhot ja sokeri alkavat tuntua todella houkuttelevilta. Tämän vuoksi nälkä kannattaa katkaista alkuunsa terveellisten välipalojen tai usein toistuvien pienten aterioiden avulla, jotta makeista herkuista ei muodostuisi ylivoimaisia kiusauksia.

  3. Opettele erottamaan näläntunne houkutuksista

    Pitkän ateriavälin aiheuttamalla näläntunteella ja väsymyksen, stressin, alakulon tai kyllästymisen tunteen aiheuttamilla houkutuksilla on iso ero. Kuuntele kehoasi ja opettele erottamaan sen lähettämiä tuntemuksia.

  4. Keskity tapoihisi sen sijaan, että miettisit vain tavoitteitasi

    Terveelliset elämäntavat vaativat kuria ja keskittymiskykyä. Tee tästä peli, ja haasta itsesi voittamaan. Kuinka monta riisikauhallista voit korvata vihanneksillä seuraavien viikkojen aikana? Voitko käyttää portaita hissin sijaan kuukauden ajan? Pystytkö vaihtamaan aamuteesi terveelliseen smoothieen?

  5. Terveelliset ruokailutottumukset eivät tunnu enää niin vaikeilta saavuttaa, eikö totta?

  6. Ota syömisen avuksi mindfullness-ajattelu

    Mindfullness eli läsnäolon taito on avainasemassa silloin, kun kyse on terveellisen elämäntyylin luomisesta ja ylläpitämisestä. Syö ruokasi ajatuksen kanssa, ja arvosta sen tarjoamaa tukea kehollesi. Tämä auttaa sinua matkalla kohti pysyvää muutosta ja terveellisiä ruokailutottumuksia!

Bonusvinkki: Heitä roskakoriin “kaikki tai ei mitään” -ajattelu

Tiukan ja kurinalaisen dieetin noudattaminen siihen saakka, kun tavoitteet on saavutettu saa monet ihmiset palaamaan vanhoihin ruokailutottumuksiin heti dieetin päätyttyä, ja aiheuttaa usein painon jojottelua. Salli pienet herkkuhetket matkan varrella - puolikas jälkkäri, yksi keksi koko paketin sijaan tai satunnainen pitsanpala voivat auttaa jatkamaan kohti terveellisempää elämäntapaa, eikä koko homman tarvitse kaatua jättimäiseen hampurilaisateriaan kaksi viikkoa kestäneen kidutuskuurin jälkeen.

Syvään juurtuneet tunteet saavat monesti vallan järkevästä ajattelusta, ja estävät meitä saavuttamasta terveystavoitteitamme. Useat terveelliset reseptit ovat kuitenkin ulottuvissamme, etkä uskoisi kuinka herkullisia ne ovat! Kerää reseptit talteen ja tulosta ne seinällesi, jotta et joutuisi taas kerran kysymään itseltäsi “Miksi en pysty laihduttamaan?”.

  1. https://www.dailymail.co.uk/news/article-2421737/Diet-starts-today--ends-Friday-How-quickly-slip-bad-eating-habits-days.html
  2. https://www.health.com/nutrition/5-reasons-most-diets-fail-within-7-days

Suositellut Tuotteet