Joulu on pian täällä!Nauti 10% alennuksesta koodillaCHRISTMAS

  • klarna
    Luotettavat maksutavat

    Verkkopankkimaksu tai osta nyt ja maksa myöhemmin

  • Ilmainen toimitus aina yli 50€ ostoksiin

    Luotettavat ja nopeat toimitustavat

  • Asiakkaan tietoturva

    Tietosi ovat meillä turvassa

6 syytä, miksi elimistöön kertyy nestettä

Nesteen kertyminen elimistöön tarkoittaa käytännössä veden kertymistä verenkiertoelimistöön, kudoksiin tai onteloihin. Se ilmenee turvotuksena käsissä, jaloissa ja nilkoissa, ja naiset kärsivät siitä usein ennen kuukautisia tai raskauden aikana. Myös pitkäaikainen liikkumattomuus, kuten vuodepotilaana olo tai pitkä lentomatka, sekä pitkäaikainen lääkitys voivat aiheuttaa turvotusta. Vaikka turvotus on useimmiten vaaratonta, se voi silti olla oire vakavasta sairaudesta kuten munuaisten tai sydämen vajaatoiminnasta. Jos turvotus ei kuitenkaan johdu mistään sairaudesta, sen syntyyn voidaan vaikuttaa tai se voidaan estää kokonaan.

Tässä muutamia yleisiä syitä turvotukseen. Kun tiedetään, mistä turvotus kulloinkin johtuu, sitä voidaan vähentää tai siitä voidaan päästä kokonaan eroon.

Liiallinen natrium kerryttää nestettä kehoon
1. Liiallinen natriumin saanti
Tavallinen ruokasuola sisältää paljon natriumia. Runsassuolainen ruoka ja liian vähäinen vedenjuonti saavat elimistön käynnistämään ”varotoimenpiteen”, jolloin se varastoi itseensä kaiken juodun tai ruoan mukana tulleen veden. Solut voivat turvota vedestä jopa 20-kertaisiksi voidakseen laimentaa liian suolapitoiseksi muuttuneen ympäristön ja näin auttaakseen elimistöä pääsemään taas tasapainoon. Ruokasuolan lisäksi myös prosessoidut elintarvikkeet kuten lihajalosteet, jotkin mausteet ja jopa säilykevihannekset sisältävät suuria määriä natriumia. On kuitenkin syytä muistaa, että toisin kuin ruokasuola, luonnonsuola ei edistä nesteen kertymistä vaan voi jopa auttaa vähentämään sitä. Luonnonsuoloista esimerkiksi Celtic Sea Salt tai himalajansuola yhdessä runsaan vedenjuonnin kanssa auttavat ehkäisemään turvotusta.
Korkea magnesiumisia ruoka-aineita
2. Magnesiumin puutos
Turvotus on yksi magnesiumin puutoksen oireista. Magnesiumia tarvitaan melkeinpä jokaiseen toimintoon kehossamme, joten jos sitä saadaan liian vähän, elimistömme ei pysty toimimaan riittävän tehokkaasti, mikä taas edistää nesteen kertymistä. Yhden tutkimuksen mukaan 200 milligrammaa magnesiumia päivässä auttaa vähentämään turvotusta ennen kuukautisia. Magnesiumin puutosta voi hoitaa joko magnesiumvalmisteilla tai syömällä paljon magnesiumia sisältäviä ruokia. Magnesiumia on paljon esimerkiksi avokadossa, vihreissä vihanneksissa, pähkinöissä ja kuivatuissa hedelmissä, täysjyvätuotteissa, pinaatissa, herneissä, jogurtissa sekä tummassa suklaassa.
Runsaasti B6-vitamiinia sisältäviä ruokia
3. B6-vitamiinin puutos
B6-vitamiini säätelee kehon nestetasapainoa, joten sen puutoksella on suora vaikutus turvotuksen syntymiseen. Journal of Caring Sciences -aikakauslehden tutkimuksen mukaan myös B6-vitamiinilisä auttaa lievittämään ennen kuukautisia esiintyvää turvotusta. Kliiniseen tutkimukseen osallistuneet naiset kertoivat, että B6-vitamiinilisä auttoi ehkäisemään turvoitusta paremmin kuin mikään muu ravintolisä, joita he olivat saaneet. Vesiliukoinen B6-vitamiini vaatii toimiakseen muitakin ravintoaineita, joten sitä suositellaan saatavaksi päivittäisestä ruuasta ravintolisien sijaan. B6-vitamiinia voi saada vaikkapa auringonkukan siemenistä, pistaasipähkinöistä, kuivatuista hedelmistä, banaanista, kuorimattomista perunoista, tonnikalasta, kanasta, kalkkunasta ja vähärasvaisesta naudanlihasta.
Melonit sisältää runsaasti kaliumia
4. Liian vähäinen kaliumin saanti
Kalium on mineraali, joka tukee solujen, kudosten ja elinten toimintaa. Se on elektrolyytti, joka auttaa pitämään yllä kehon normaalia nestetasapainoa. Suuri ruokasuolan kulutus, liika hikoilu liikunnan yhteydessä ja liian vähäinen kaliumin saanti päivittäisestä ruokavaliosta voivat aiheuttaa kehon kaliumvarastojen ehtymistä, mikä puolestaan aiheuttaa turvotusta. Kaliumin puutos voi myös aiheuttaa muita terveysongelmia kuten lihaskouristuksia, kramppeja ja painonnousua. Kalium auttaa vähentämään turvotusta kehossa, sillä se vähentää kehon natriumpitoisuutta ja edistää virtsan muodostumista. Useimmat hedelmät, erityisesti vesimeloni, cantaloupe-meloni ja hunajameloni, sisältävät paljon kaliumia. Hedelmien lisääminen ruokavalioon on paras keino lisätä kaliumin saantia, sillä kaliumvalmisteilla voi olla sivuvaikutuksia.
Nestehukka aiheuttaa turvotusta
5. Nestehukka
Jos vettä ei juoda tarpeeksi, keho voi kärsiä nestehukasta. Nestehukan yhteydessä keho käynnistää selviytymistilan ja säilyttää kaiken saamansa veden ”kuivumisen pelossa”. Säännöllinen ja runsas veden sekä kaliumpitoisten mehujen juonti lievittävät ja estävät nestehukkaa, sillä siten keho ymmärtää kuivumisvaaran olevan ohi eikä enää varastoi vettä talteen. Nestehukasta johtuvan turvotuksen yhteydessä kannattaa siis ottaa selvää, kuinka paljon vettä tulisi juoda päivittäin ja juoda sitä hiukan enemmänkin siihen asti, kunnes turvotus häviää. Kahvia ja virvoitusjuomia ei lasketa mukaan tähän vesikiintiöön, sillä ne vain edistävät solujen kuivumista.
Einesruoat, kuten pizza kerää nestettä kehoon
6. Ruokavaliossa liikaa jalostettuja elintarvikkeita
Jalostetut elintarvikkeet sisältävät paljon natriumia ja sokeria, mutta myös keinotekoisia, haitallisia lisäaineita, jotka rasittavat maksaa ja munuaisia. Sokeripitoiset elintarvikkeet sekä keinotekoiset makeutusaineet nostavat verensokeri- ja insuliinitasoa nopeasti, mistä johtuen solut säilövät itseensä entistä enemmän natriumia, jolloin munuaiset kuormittuvat. Kannattaa siis vähentää jalostettujen elintarvikkeiden kulutusta. Esimerkiksi luonnollinen detox-teepaasto on hyvä tapa puhdistaa kehoa kuona-aineista ja ylläpitää hyvää yleiskuntoa.

Mitkä lisäravinteet ovat hyviä nesteturvotukseen?

Nesteturvotus, jota kutsutaan myös ödeemaksi tapahtuu, kun nesteitä kerääntyy kehosi kudoksiin. Tyypillisesti käsivarret, kädet, sääret ja jalat turpoavat tästä ylimääräisestä nesteestä. Tietyt lisäravinteet voivat toimia diureetteina ja auttavat poistamaan näitä nesteitä virtsan kautta. Ennen kuin otat mitään lisäravinteita ödeeman hoitoon, keskustele lääkärisi kanssa nesteturvotuksesi syystä sekä hoitomuotojen potentiaalisista vaaroista ja vaihtoehdoista.

Kuka kärsii nesteturvotuksesta ja minkä ikäisenä?

Nesteturvotusta ilmenee normaalisti raskaana olevilla naisilla ja vanhemmilla aikuisilla. Tämä tapahtuu, koska nesteturvotus on yleensä oire piilevästä ongelmasta, kuten munuaissairaudesta, sydämen vajaatoiminnasta, diabeteksestä tai korkeasta verenpaineesta. Vaikka nesteturvotus on tyypillistä vanhempien aikuisten joukossa, voi sitä ilmetä kenellä tahansa. Tekijöitä ovat muun muassa aikaisemmat terveysongelmat, allergiat, lääkitykset ja raskaus.

Mitä ovat nesteturvotuksen haitalliset vaikutukset?

Nesteturvotus aiheuttaa pöhötystä koko kehossa. Se voi johtaa jalkojen, käsien, säärien, kasvojen ja nilkkojen turpoamiseen. Yleisessä ödeemassa turvotus voi olla kauttaaltaan koko vartalossa. Iho saattaa näyttää venyneeltä ja epätavallisen kiiltävältä samalla kun nivelet saattavat jäykistyä. Jos turvotusta painaa yli kymmenen sekunnin ajan, huomaa normaalisti, että painamisesta jää pieni kuoppa iholle painamisen lopettamisen jälkeenkin. Monet ihmiset, jotka kärsivät nesteturvotuksesta saattavat myös huomata painonsa nousevan ja tuntea tylppää kipua. Nesteturvotuksen huonoin puoli on se, että se yleensä kielii jostakin muusta sairaudesta tai tilasta. Jos kärsit nesteturvotuksesta, tulee sinun keskustella lääkärisi kanssa siitä, mitkä asiat turvotusta saattavat aiheuttaa. Lue lisää turvotuksen merkeistä.

Nesteturvotuksen tunnistaminen

Nesteturvotusta voi ilmetä monesta eri syystä, mukaan lukien raskaus tai jokin piilevä tila. Saatat kärsiä nesteturvotuksesta, jos ruokavaliossasi on liikaa suolaa, jos istut pitkiä aikoja, käytät tiettyä lääkitystä tai sairastat tiettyjä sairauksia. Verenpaineongelmat, lymfedeema, pään vammat, aivokasvaimet, ruoka-aine allergiat, suonikohjut ja hormonaaliset ailahtelut kuukautiskierron tai raskauden aikana saattavat aiheuttaa nesteturvotusta University of Maryland Medical Centerin mukaan. Ödeema voi myös syntyä sydämen, maksan, munuaisten ja kilpirauhasen toimintahäiriöiden takia tai äärimmäisten kuumassa ilmassa tai korkeuksissa suoritetun fyysisen suorituksen seurauksena. Tietyt lääkitykset kuten estrogeeni, diabeteslääkeet, vasodilaattorit, kalsiumkanavan salpaajat ja NSAID:t voivat myös aiheuttaa ödeemaa.

Nainen venyttelee jalkoja ennen liikuntaa

Liikunta auttaa jalkojen verisuonia palauttamaan verta sydämeen. Jos veri ei kierrä tarpeeksi usein, se pakkautuu jalkoihin tuottaen korkeampaa painetta kapillaareihin. Tämä korkea paine tarkoittaa sitä, että neste liikkuu kapillaareista nopeampaan tahtiin. Lisätty paine tekee myös nesteiden palautumisesta myöhemmin hankalampaa.

Liikunta on tarpeellista stimuloimaan imusuonistoa suorittamaan sen tehtävää ylivirtaamista kontrolloivana kokonaisuutena palauttaen nesteet takaisin verenkiertoon sellaisella tahdilla, mikä säilyttää veressä sopivan vesipitoisuuden.

Pitkäaikainen fyysinen passiivisuus, kuten pitkän matkan lennot, lisäävät nesteturvotuksen riskiä. Pitkä lennon aikana jopa pienet liikkeet, kuten seisomaan nouseminen, varpaille nouseminen muutamia kertoja, nilkkojen pyörittely ja varpaiden heiluttelu auttavat ehkäisemään nesteturvotusta.

Ravintolisä, jotka auttavat nesteturvotukseen

Tietyt ravintolisät voivat auttaa hoitamaan nesteturvotusta. Ödeemaan auttaa tuotteet, jotka sisältävät omega-3 rasvahappoja, kuten kalanmaksaöljy, magnesium, lipoiinihappo tai C-vitamiini. C-vitamiini ja lipoiinihappo tarjoavat antioksidanttista toimintaa, kun taas kalanmaksaöljy voi vähentää turvotusta ja magnesium tarjoaa ravinnollista tukea. Jos käytät diureettisia lääkkeitä, sinun kannattaa ehkä lisätä ruokavalioosi potassiumia lisäravinteen muodossa. Flavonoidit, kuten kversetiini, saattaisivat myös auttaa nesteturvotukseen. Jos nesteturvotuksesi johtuu ongelmasta imusuonistossasi, kuten lymfedeemasta, voi auttaa, että seleeniä lisää ruokavalioon lisäravinteen muodossa. Ennen kuin alat hoitaa nesteturvotustasi ravintolisillä, keskustele lääkärisi tai farmaseutin kanssa sopivasta annostuksesta ja mahdollisista lääkkeiden yhteisvaikutuksista.

Yrttilisäravinteet

Nainen ja ravintolisä vesilasin kera

Osa yrteistä toimii diureettina ja saattaa auttaa “huuhtomaan pois” ylimääräiset nesteet kehosi kudoksista. Näitä kasviperäisiä ravintolisiä ovat muun muassa voikukan lehdet, aescin hevoskastanjasta, apila ja korte. Pikkuruskuksen uute voi myös auttaa ödeeman hoitamisessa, mikäli se johtuu imusuoniston toimintahäiriöstä. Vaikka seuraavilla kasveilla ei olekaan diureettista vaikutusta, rypälesiemenuute ja mustikka saattavat auttaa ödeeman hoidossa. Mustikka ja rypälesiemenuute lisäävät antioksidantteja ja rypälesiemenuute etenkin voi olla hyödyllinen ödeeman hoidossa, mikäli se liittyy suonien vajaatoimintaan.

Mikään laaja-alaisesti tunnustettu lääketieteellinen tutkimus ei tue yrttejä ödeeman hoitomuotona.

Huomioon otettavaa: Miten voin välttää ödeeman?

On useita tapoja vähentää nesteen kerääntymistä kehoon, mukaan lukien sekä kylpylähoidot sekä kotikonstit ja on ruokia, joita kannatta syödä ja toisaalta ruokia, joita tulisi välttää. Usein nesteturvotusta laskeva hoito auttaa yksilöitä tuntemaan olonsa hoikemmaksi, kun nesteet lähtevät liikkeelle ja poistuvat kehosta.

Lopulta sinun tulee löytää piilevät syyt nesteturvotukseesi ja hoitaa niitä syylle sopivalla keinolla. Idiopaattisella ödeemalla ei ole tarkkaa aiheuttajaa ja se on hyvin yleistä. Paras hoitomuoto on kävellä säännöllisesti, välttää ylipainoa ja nostaa jalat rahin päälle levätessään.

Vaikka nesteturvotus on usein hoidettavissa diureettisillä lääkkeillä, saattaa lääkäri joutua hoitamaan myös jotakin piilevää tilaa, joka aiheuttaa nesteturvotuksen hoitaakseen itse turvotuksen. Riippuen ödeemasi syystä saattaa olla, että sinun tulee vähentää suolan määrä ruoassasi, liikkua enemmän ja vaihtaa lääkitys, joka saattaa kerryttää nestettä kehoosi. Jos sinulla on ödeema kroonisen suoniston vajaatoiminnan tai raskauden takia, diureettien syöminen saattaa olla vaarallista.

Muista: ruokia, joita tulisi syödä ja ruokia, joita tulisi vältellä

Ruoat, joihin on lisätty suolaa lisäävät kehon taipumusta varastoida nestettä itseensä, koska kehon suurempi sodium-määrä avittaa nesteen varastoimista. Potassium-rikkaan ruoan, kuten banaaneiden, syöminen auttaa vähentämään nesteturvotusta, koska potassium toimii sodiumin vastavoimana kehossa. Veden juomisen lisääminen voi vähentää nesteturvotusta: jos keho tuntee kuivumisen uhkaa alkaa se säilöä nestettä ja minimoi nesteen siirtymistä pois kehosta maksimoidakseen nesteen riittävyyden – joten jos pidät itsesi nesteytettynä säännöllisesti, ei kehosi tunne tarvetta hamstrata nestettä. Vitamiinit, kuten B5-vitamiini, D-vitamiini ja kalsium auttavat kehoasi myös poistamaan nesteitä.

Banaani leikkuupöydällä, valmis syötäväksi kulhossa

Varoitus

Älä lisää ruokavalioosi mitään yrttipohjaisia lisiä ja ravintolisiä konsultoimatta ensin terveysalan ammattilaista. Kuten perinteiset lääkkeet, yrttilisät ja lisäravinteet voivat joskus reagoida muiden lääkkeiden kanssa. Esimerkiksi potassiumin syöminen saattaa auttaa ehkäistä puutostilaa, kun sitä syö tiettyjen diureettien kanssa, mutta saattaa aiheuttaa myrkytystilan toisenlaisten diureettien kanssa nautittuna.

Mustikka ja voikukka voivat reagoida epäsuotuisasti verenohennuslääkkeiden kanssa ja voikukka saattaa olla vaarallinen silloin, jos sairastat sappeen liittyvää sairautta tai olet allerginen tietyille kasveille.

Entä spa-hoidot?

Monet kauneushoitolat tarjoavat lymfaattisia hierontahoitoja, jotka auttavat verenkierrossa ja nesteturvotuksen vähenemisessä sekä taistelussa selluliittia ja ylipainoa vastaan. Anti-selluliittihoidot tähtäävät kehon luonnollisen toiminnan stimuloimiseen ja alkavat usein kuivaharjauksella tai raajojen kuorinnalla antaen piristysruiskeen pintaverenkierrolle. Kuivaharjauksen jälkeen sääret, vatsa ja käsivarret hierotaan tekniikalla, joka edistää lymfaattista viemärijärjestelmää