• klarna
    Luotettavat maksutavat

    Verkkopankkimaksu tai osta nyt ja maksa myöhemmin

  • Ilmainen toimitus aina yli 50€ ostoksiin

    Luotettavat ja nopeat toimitustavat

  • Asiakkaan tietoturva

    Tietosi ovat meillä turvassa

Näin saat litteän vatsan - 7 ruoka-ainetta, jotka poistavat turvotusta

Ärsyttääkö jatkuva mahan pömpötys? Tiesitkö, että mahan turvotus ei välttämättä johdu liiallisesta rasvasta vaan ylimääräisten nesteiden kertymisestä elimistöön? Pömppömaha voi ilmestyä hoikallekin ihmiselle, jos ruoansulatus ei toimi täydellä teholla tai jos kehoon kertyy liikaa nestettä.

Vääränlainen ruokavalio voi helposti pahentaa turvotusta. Esimerkiksi voimakassuolainen tai liian niukasti kuitua sisältävä ruokavalio voivat kerryttää nesteitä ja hidastaa aineenvaihduntaa. Toisaalta on onneksi myös ruokia, jotka antavat lisäpotkua ruoansulatukseen ja auttavat pääsemään eroon ylimääräisistä nesteistä. Ota nämä 7 ruoka-ainetta osaksi jokapäiväistä ruokavaliotasi, niin voit päästä eroon ikävästä turvotuksesta ja saavuttaa luonnollisesti litteän vatsan!

1. Ananas

ananas

Ananas voi auttaa litistämään vatsaa ja ehkäisemään turvotusta. Ananas sisältää runsaasti ravintoaineita, kuten C-vitamiinia, mangaania, tiamiinia, kuparia, kuitua sekä B6-vitamiinia. Huomionarvoisinta ananaksessa on kuitenkin sen sisältämä bromelaiini-niminen entsyymi. Bromelaiini pilkkoo proteiinia ja auttaa ehkäisemään ruoansulatusongelmia, kuten vatsan turvotusta.

Nauti tuoreen ananaksen mausta ja terveysvaikutuksista hyvällä omallatunnolla vaikka päivittäin! Herkuttele ananasta sellaisenaan, lisää smoothieen, murista mehuksi tai lisää maustamattoman jugurtin ja myslin joukkoon.

2. Vihreä tee

Kun tavoittelet litteää vatsaa, juo muutama kupillinen vihreää teetä päivässä. Vihreän teen sisältämät ECGC-katekiinit voivat tehostaa aineenvaihduntaa, jolloin turvotus vähenee. Vihreän teen avulla saat litteämmän vatsan lisäksi lisää energiaa päivääsi. Jos et pidä vihreän teen mausta, voit myös kokeilla vihreä tee-uutetta sisältäviä lisäravinteita tai hienojakoista Matcha-teejauhetta, joka sisältää runsaasti terveyshyötyjä ja sopii loistavasi esimerkiksi smoothieen.

3. Inkivääri

inkivääri

Inkiväärinjuurella on raikas, miellyttävän tulinen maku ja runasasti terveysvaikutuksia. Tiesitkö, että inkivääri voi auttaa painonhallinnassa ja turvotuksen ehkäisemisessä? Sen aineenvaihduntaa tehostavat ominaisuudet tunnettiin jo muinaisessa ayurvedisessä lääketieteessä, ja moderni tiede on tarjonnut vahvistusta perinteisille uskomuksille.

Journal of the Science and Food of Agriculture-lehdessä vuonna 2014 julkaistun tutkimuksen mukaan inkiväärin sisältämät yhdisteet auttoivat ylipainoisia rottia laihtumaan 30 päivän ajanjakson aikana. Lisäksi niiden verensokeri tasapainottui ja leptiinitasot nousivat. Leptiini on yhdiste, joka antaa kylläisyyden tunnetta aterian jälkeen. Inkiväärin lisääminen ruokaan voi siis tehostaa siitä saatua kylläisyyden ja tyytyväisyyden tunnetta. Metabolism-lehdessä vuonna 2012 julkaistun tutkimuksen mukaan inkiväärillä on termogeeninen vaikutus, eli se nostaa kehon sisäistä lämpötilaa ja tehostaa rasvanpolttoa. Inkivääri on siis todellinen superruoka, josta kannattaa ottaa kaikki irti, kun haluat bikinikuntoon!

Voit hyödyntää inkivääriä monella tavalla: hienonna ja lisää ruokiin tai valmista siitä juomia. Lisää juomaveteen sitruunaa sekä tuoretta inkivääriä ja nauti virkistävästä mausta. Inkivääri ei sisällä juuri lainkaan kaloreita, joten voit käyttää sitä mielin määrin. Tosin jo pieni määrä inkiväärijuurta sisältää voimakkaan maun.

4. Meloni

meloni

Kaikki melonit ovat terveellisiä, mutta vesimeloni on erityisen hyvä valinta, kun haluat eroon turvotuksesta. Tämä johtuu siitä, että vesimeloni sisältää 92 prosenttia vettä. Sillä on myös luonnollisesti diureettinen eli nestettä poistava vaikutus, ja se sisältää runsaasti kaliumia. Kaliumilla on tärkeä rooli elimistön nestetasapainon säätelemisessä, koska se vastapainottaa natriumia eli suolaa. Kehon natrium-kalium-tasapaino on erittäin tärkeä nesteiden kertymisen ja turvotuksen ehkäisyn sekä kokonaisterveyden kannalta.

Herkuttele vesimelonia sellaisenaan välipalaksi tai kokeile valmistaa herkullinen, turvotusta vähentävä juoma sekoittamalla sitruunaa, kurkkua ja vesimelonia veteen. Tehosekoittimeen heittämällä voit valmistaa vesimelonista ja suosikki hedelmistäsi herkullista fruitieta.

5. Mantelit

mantelikulho

Mantelit ovat täynnä ravintokuitua, joten ne sopivat loistavasti välipalaksi, kun haluat litteämmän vatsan. Runsaskuituinen manteli tukee ruoansulatuksen tehokasta toimintaa ja antaa pitkäkestoisen kylläisyyden tunteen. 30 grammaa manteleita sisältää 4 grammaa kuitua - yli 10 prosenttia päivittäisestä tarpeesta. Lisää rouhittuja manteleita aamupuuroon, syö yhdessä kuitupitoisten marjojen kanssa tai ripottele ruokiin. Kiinnitä huomiota annoskokoon - vaikka mantelit ovat terveellisiä, ne sisältävät erittäin runsaasti energiaa, joten kourallinen päivässä riittää!

6. Kananmunan valkuainen

Kananmunan valkuainen sisältää runsaasti proteiinia, joka imeytyy kehoon helposti ja tarjoaa pitkäkestoista kylläisyyden tunnetta. Suurin osa kananmunan sisältämästä energiasta on keltuaisessa, joten syömällä pelkät valkuaiset saat runsaasti proteiinia ja vain vähän kaloreita. Keitetyt kananmunat tai proteiinipitoiset munakkaat ovat täydellinen aamupalavaihtoehto, kun haluat eroon turvotuksesta!

7. Probioottinen jugurtti

jugurtti marjoilla

Maito voi aiheuttaa laktoosiherkille vatsavaivoja, mutta jugurtti on selkeästi vatsaystävällisempi elintarvike, joka voi itse asiassa edistää vatsan terveyttä ja vähentää turvotusta. Jugurtin valmistuksessa maitosokeri hajoaa, jolloin se ei enää aiheuta turvotusta. Lisäksi jugurtin sisältämät probioottiset lactobacillus- ja acidophilus-bakteerit edistävät suoliston terveyttä ja ehkäisevät turvotusta. Hyvät suolistobakteerit ovat ruoansulatusjärjestelmän terveyden kulmakivi, ja tasapainoinen ruokavalio tarjoaa niille riittävästi ravintoa.

Nauti välipalana jugurttia vesimelonin tai ananaksen kanssa, ja voit sanoa hyvästit turvotukselle! Ota tosin huomioon, että tuoreen ananaksen sisältämä bromelaiini pilkkoo jugurtin proteiineja ja aiheuttaa ajan kuluessa voimakkaan happaman maun. Sekoita siis ananas ja jugurtti toisiinsa vasta juuri ennen välipalan syömistä!