• klarna
    Luotettavat maksutavat

    Klarna, verkkopankkimaksu & pankkikortit

  • Ilmainen toimitus yli 50€ ostoksiin

    Ennen klo 18 tehdyt tilaukset lähtevät samana päivänä

  • Rahat Takaisin-takuu

    Koskee valittuja tuotteita

Auttaako paasto painonpudotuksessa?

Terveelliset elämäntavat sekä normaalipainossa pysyttely ovat tärkeitä suurelle osalle ihmisistä. Tämän vuoksi painonpudotusta varten löytyykin valtavasti erilaisia menetelmiä ja tekniikoita. Yksi suosituimmista menetelmistä on paastoaminen. Ja koska paastoamiseen liittyy lukuisia kysymyksiä, olemme koonneet tähän artikkeliin runsaasti tietoa, sekä vastauksen kysymykseen: auttaako paasto painonpudotuksessa?

Mitä paastoaminen on?

Paastoaminen on ikivanha uskonnollinen perinne, johon kuuluu ruoasta, juomasta tai molemmista pitäytyminen uskonnollisista syistä. Lukuisat uskovaiset juutalaisista, buddisteista ja kristityistä aina muslimeihin saakka ovat harjoittaneet paastoamista jo vuosituhansien ajan.

Viime vuosien saatossa paastoaminen on kehittynyt hengellisestä rituaalista suosituksi terveysrutiiniksi, sillä sen aineenvaihduntaa tehostavat ja ruokahalua hillitsevät vaikutukset voivat olla avuksi laihtumisessa. Moni meistä onkin joskus kokeillut jonkinlaista paastomenetelmää, ja tahtoo saada vastauksia kysymyksiin, kuten: Onko paastoaminen terveydelle hyväksi? Ja laihduttaako paasto?

Lyhyt vastaukset kumpaankin yllämainittuun kysymykseen on kyllä! Oikeanlaisen menetelmän löytämiseksi kannattaa kuitenkin hankkia tietoa. Ehkä olet kuullut erilaisia kertomuksia paaston terveydelle vaarallisista vaikutuksista tai siitä, kuinka paastoaminen saattaa jopa lihottaa. Mutta jos paasto suoritetaan oikealla tavalla ovat sen vaikutukset terveydelle ainoastaan myönteisiä. Eivätkä paaston hyödyt rajoitu ainoastaan laihtumiseen!

Kuinka paastoaminen vaikuttaa painonpudotukseen?

Jos tahdot tehostaa laihtumista paaston avulla, on tärkeää ensin selvittää kuinka paastoaminen vaikuttaa painonpudotukseen. Paastoa harjoittavat ihmiset seuraavat useimmin yhtä seuraavasta neljästä menetelmästä:

Ajoitettu paasto: Tämän menetelmän aikana kalorien nauttiminen rajoitetaan tietylle aikavälille päivästä (neljästä kuuteen tuntiin), ja loput ajasta paastotaan.

Paastoa muistuttava ruokavalio: Syömättömyyden sijaan tässä menetelmässä nautitaan vain vähän kaloreita sisältäviä kasvipohjaisia ruokia. Ruokavaliota noudatetaan useana päivänä kuukaudessa.

Pitkä paasto: Tässä menetelmässä juodaan vähäkalorisia tai kalorittomia nesteitä pidemmän aikaa, jotta keho sopeutuisi paastoon. Tämä on menetelmistä rankin ja mahdollisesti vaarallisin, sillä pitkä paasto voi kestää usean vuorokauden ajan.

Pätkäpaasto: Pätkäpaastossa syödään vähemmän kaloripitoisia ruokia (500 kaloria tai vähemmän), tai vaihtoehtoisesti ollaan syömättä tietyn aikaa. Pätkäpaasto on laihduttajien keskuudessa erittäin suosittu.

Onko paastoaminen turvallista?

Paastoamisesta puhutaan paljon, ja toisinaan se saattaa vaikuttaa hankalalta aiheelta, mutta oikeanlaisesti toteutettuna paastoaminen voi olla täysin turvallista. Jos suunnittelet paaston aloittamista, laadi itsellesi sekä kehollesi sopiva paastosuunnitelma. Varmista, että suunnitelma sopii terveydentilaasi, etkä joudu kärsimään nälästä. Jos epäilet paastolla olevan vaikutusta terveydentilaasi keskustele paastoamisesta yhdessä lääkärin kanssa. Kuten sanonta toteaa: yhden herkku on toisen myrkky - paastoaminen voi olla hyödyllistä nuorille sekä terveille, ja haitallista lapsille ja vanhuksille, sekä alipainosta tai syömishäiriöistä kärsiville ihmisille.