• klarna
    Luotettavat maksutavat

    Klarna, verkkopankkimaksu & pankkikortit

  • Ilmainen toimitus yli 50€ ostoksiin

    Ennen klo 18 tehdyt tilaukset lähtevät samana päivänä

  • Rahat Takaisin-takuu

    Koskee valittuja tuotteita

Antioksidantit osana kehon puolustusjärjestelmää

Antioksidantit suojaavat kehon soluja, kudoksia ja elimiä vaurioilta, joten on tärkeää, että antioksidantteja on elimistössä tarpeeksi. Kehon soluissa antioksidantteja on luonnostaan erilaisina entsyymeinä. Keho ei kuitenkaan tuota itse kaikkia tarvitsemiaan antioksidantteja, joten ne on saatava ravinnosta. Alta löydät WeightWorldin valikoiman elimistölle elintärkeitä antioksidantteja!

Antioksidantit

Antioksidanttien tehtävänä on suojata elimistöä sille haitallisilta ja epäterveellisiltä ulkopuolisilta aineilta, kuten saasteilta, lääkeaineilta, jäänteiksi jääneiltä kemikaaleilta sekä aineenvaihdunnan kautta poistumattomilta ravintoaineilta eli elimistön kuona-aineilta. Antioksidantit puhdistavat elimistöäsi sekä ennaltaehkäisevät useita eri tauteja. Lisäksi ne taistelevat elimistöä koettelevia bakteereja vastaan. Antioksidantteja löytyy kehostamme jo valmiiksi, pääosin verenkierrostamme, ja ne kuuluvat elimistön luonnollisiin puolustus- ja suojautumismekanismeihin.

Antioksidanttien päätehtävänä on kuitenkin suojata elimistöä sille haitallisilta happiyhdistelmiltä eli “vapailta radikaaleilta”, joita muodostuu muun muassa hengitettäessä, mutta myös saasteiden, säteilyn, tupakansavun, tulehdusten ja auringonvalon vaikutuksesta. Vapaat radikaalit ovat elämälle välttämättömiä atomeja ja molekyylejä, mutta niiden liiallinen esiintyminen elimistössä voi pahimmassa tapauksessa johtaa vaikeisiin soluvaurioihin ja sitä myötä epätoivottuihin sairauksiin. Vapaat radikaalit edistävät monia sairauksia, kuten syöpää, sydäntauteja sekä tulehdustilojen kehittymistä. Usein vapaat radikaalit osallistuvat myös ikääntymisprosessiin, minkä takia antioksidantteja olisikin hyvä saada lisäksi myös monipuolisesta ruokavaliosta tai erilaisista ravintolisistä.

Antioksidantit suojaavat kehoa vapaiden radikaalien tuomilta haittavaikutuksilta ja niillä on siksi keskeinen rooli elimistön puolustusreaktiossa. Elimistö tuottaa osan antioksidanteistaan itse, mutta suurin osa vitamiineista kantautuu elimistöön vain ravinnon mukana. Tämän takia huolehtimalla siitä, että antioksidantteja on kehossasi tarpeeksi, on hyvä kiinnittää ruokavalioon huomiota, vähentäen turhien lääkeaineiden käyttöä sekä lopettaen tupakoinnin ja turhan alkoholinkulutuksen. Ruokavalion perusraaka-aineissa kuten esimerkiksi tomaateissa, porkkanoissa, kurpitsoissa, bataateissa, mansikoissa, parsakaalissa, lohessa sekä viinirypäleissä on jo valmiiksi paljon antioksidantteja, mutta myöhemmin tässä artikkelissa esittelemme myös muita vielä enemmän antioksidantteja sisältäviä ravintoaineita sekä esittelemme ravintolisiä sekä muita mahdollisuuksia vahvistaa kehosi luontaista immuunijärjestelmää antioksidanttien avulla sekä saavuttaa paremman ja terveellisemmän elämän.

Mitä antioksidantit ovat?

Hedelmiä antioksidantti laatikossa

Antioksidantteihin kuuluu kymmeniä eri antioksidantteja, joita elimistömme voi saada vain ravinnosta. Kehomme tuottaa paljon omia antioksidanttejaan, mutta suurimman osan meille elintärkeistä antioksidanteista saamme ravinnosta. Useimmiten näillä antioksidanteilla on kummallisia ja liian teknisiä nimiä, kuten karotenoidi, betakaroteeni tai esimerkiksi lykopeeni. Kaikki nämä ovat kuitenkin elimistölle tärkeitä antioksidantteja ja auttavat kehosi pysymään kunnossa pidempään ja taistelemaan sille haitallisia ulkoisia haitta-aineita vastaan. Useimmat tutkimustulokset ovat todenneet vuosien aikana, että nauttimalla runsaasti antioksidanttipitoisia ravintoaineita, voimme vaikuttaa positiivisesti elämämme laatuun, mutta myös sen pituuteen. Antioksidantteja saamme etenkin ruoasta, mutta myös yrtit, teet sekä erinäiset antioksidantteja sisältävät ravintolisät ovat erinomaisia lähteitä parantaa ja tasapainottaa elämäämme ja kääntää kroppamme hyvinvointi positiiviseen suuntaan.

Ihmiskunnan historiasta on vaikea päätellä, milloin tutkijat löysivät elimistömme antioksidantit ja tiedon siitä, että tarvitsemme niitä koko elämämme pitämään elintoimintojamme yllä, vaikuttamaan terveelliseen kehoon sekä yleiseen hyvän olon tunteeseen. Ensimmäisiä lääketieteellisiä merkintöjä antioksidanteista löytyy jo 1800-luvulta. Vitamiinit, kuten E- ja C-vitamiini “löydettiin” kuitenkin vasta 1900-luvun alkupuoliskolla ja on mahdollista, että antioksidantteja löydetään lisää jatkuvasti vielä tulevaisuudessakin, sillä lukuisten marjojen ja hedelmien täyttä potentiaalia ravintoaineina emme osaa vielä aavistaa.

Tänä päivänä ravintoaineiden antioksidanttipitoisuuksia mitataan ORAC -järjestelmällä (Oxygen Radical Absorbancy Capacity). Menetelmän tarkoituksena on testata elintarvikkeita, mausteita, marjoja sekä esimerkiksi papuja, jotta ravintoarvoja olisi helpompi tarkastella laajemmin. Suurimmat antioksidanttipitoisuudet tämän menetelmän mukaan löytyvät marjoista, etenkin goji-marjoista, mustikoista sekä erinäisistä pähkinöistä. Raakasuklaa on myös erittäin antioksidanttipitoinen ja nesteistä etenkin vihreä tee sisältää elimistölle elintärkeitä antioksidantteja. Se auttaa myös maksantoiminnassa sekä puhdistaa kehoa sille haitallisista kuona-aineista. Teessä on elimistöllemme oleellisia antioksidantteja, jotka ovat hyväksi aineenvaihdunnalle ja voivat tehostaa kropan hyvinvointia aivan uudella tavalla. Vihreä tee on erinomainen detox-tuote, joka helpottaa aineenvaihduntaa usealla eri tavalla. Erityiset detox-teet sisältävät runsaasti antioksidantteja ja niiden ravintoarvot ovat suuret. Detox-teiden tarkoituksena on pitää elimistösi puhtaana ja hyvinvoivana sekä nopeuttaa aineenvaihduntaa ja auttaa pääsemään alkuun esimerkiksi painonhallinnassa. Detox-teissä on myös suolistoa puhdistavia antioksidantteja ja niillä on todettu olevan säännöllisessä käytössä pitkäaikaisia vaikutuksia myös kehon ulkoiseen hyvinvointiin.

Keholle parhaimmat antioksidantit löytyvät siis ravinnosta sekä luonnosta. Useimmat antioksidantit toimivat myös erityisesti tiettyjä sairauksia vastaan tai elimistön osia tukien. Esimerkiksi betakaroteeni sekä muut karotenoidit ovat erittäin tehokkaita silmien sekä näköaistin tehostajia. Lykopeeni taas toimii etenkin virtsatientulehduksia vastaan, sillä se vaikuttaa positiivisesti eturauhasen terveyteen. Flavonoidit ovat tehokkaita sydämen hyvinvoinnin kannalta sekä verisuonitulehdusten ja -tautien ehkäisemisessä. Alla käsittelemme tarkemmin, mihin eri elintoimintoihin kehomme tarvitsee antioksidantteja, sekä miten voimme varmistaa elimistömme terveyden myös pidemmällä tähtäimellä ja saavuttaa kestäviä tuloksia.

Mihin keho tarvitsee antioksidantteja?

Onnellinen vanhempi pariskunta

Antioksidantit vaikuttavat positiivisesti lähes kaikkiin kehon toimintoihin aina sisäelimistä ja elintoiminnoista, ihon, hiusten ja kynsien hyvinvointiin. Ihon ikääntymistä ja esimerkiksi aknea sekä pigmenttivirheitä pahentavat ilmasta ihoon tarttuvat pienet molekyylit, jotka usein ovat saasteita tai muita ilmassa esiintyviä haitta-aineita. Usein myös auringosta lähtöisin oleva uv-säteily ennen aikaistaa vanhenemisen merkkejä. Uv-säteily voi olla myös osasyy ihovirheisiin, sillä aurinko vaikuttaa usein solujen hyvinvointiin sekä ihon terveydelle olennaisiin proteiineihin sekä jopa DNA:han. Pahimmillaan solumuutokset ihossa voivat johtaa melanooman, eli ihosyövän kehittymiseen. Antioksidantit parantavat kuitenkin ihosairauksia sekä elinvoimaistavat ja nuorentavat ihoasi tehokkaasti. Niiden on todettu toimivan myös esimerkiksi psoriasista sekä muita ihon pigmenttihäiriöitä vastaan. Antioksidanteista ihonhoitoon soveltuvat parhaiten E-vitamiini, betakaroteeni sekä esimerkiksi astaxanthiini, joista kaikki kolme suojelevat ihoa sekä taistelevat vapaita radikaaleja vastaan.

Vanhenemisen johdosta elimistössä alkaa tapahtua muutoksia. Ikääntymisen takia esimerkiksi näköaisti huononee, motoriikka hidastuu ja muistimme heikentyy. Kaikkia näitä välttämättömiä ihmiselämän vaiheita voi kuitenkin hidastaa tai jopa kokonaan estää pitämällä huolen siitä, että kehon antioksidanttipitoisuus on suuri. Vanhenemisen merkkejä estävät antioksidantit löytyvät usein värikkäistä hedelmistä, kasviksista sekä marjoista, mutta suurimmat pitoisuudet löytyvät etenkin vihreistä kasviksista sekä yrteistä. Antioksidantit eivät kuitenkaan vaikuta vain kehosi ulkoisiin elementteihin vaan suojaavat sitä myös sisältä. Antioksidantit ovat muun muassa tehokas immuunijärjestelmän tukija, etenkin silloin, kun vapaita radikaaleja muodostuu kehossasi liikaa. Astaxanthinin sekä spirulinan on todettu myös tehostavan immuunijärjestelmää erinomaisesti. Astaxanthinit ovat noin kymmenen kertaa tehokkaampia kuin karotenoidit sekä noin 500 kertaa tehokkaampia kuin E-vitamiinit.

Optimoidaksesi terveytesi etenkin hektisessä ja stressintäyteisessä kaupunkielämässä, antioksidantit ovat välttämättömiä elimistösi hyvinvoinnille. Niiden kehoa puhdistavat ominaisuudet ovat oleellinen apu taistellessasi huonoa ja saastunutta ilmaa sekä epäterveellistä ruokavaliota vastaan. Antioksidantit ovat elimistösi pelastajat ja suoraa yhteydessä elintoimintojesi toimivuuteen, etenkin suoliston, maksan sekä verisuonien hyvinvointiin ja aineenvaihdunnan tehokkuuteen. Antioksidanttien on todettu vaikuttavan positiivisesti sydämen toimintaan, silmien ja näköaistin tehokkuuteen sekä motorisiin taitoihin, jotka iän myötä heikkenevät meillä kaikille. Antioksidantit ovat myös erinomainen kehon piristäjä, ne vaikuttavat aivoihin, etenkin muistiin sekä mielialanvaihteluihin. Lisäksi niillä on todettu olevan suora yhteys taistelussa erinäisiä tulehdus ja bakteeripohjaisia tauteja vastaan.

Vanheneminen näkyy etenkin kudosten hajoamisessa, solujen tehottomuudessa tai mutaatioissa sekä epätoivottujen geenien aktivoitumisessa DNA:ssa. Vapaiden radikaalien vähentyessä kehossamme, etenkin terveellisen ruoan, yrttien, mausteiden ja teen ruokavalioon lisäämisen takia, stressi ja haitalliset happiyhdistelmät vähenevät nekin. Tämä voi johtaa muun muassa vähentyneeseen sydän- ja verisuonitautien riskiin ja aloittaa solukorjausprosessin luonnollisesti. Osa antioksidanteista auttaa tehokkaasti jo tuhoutuneisiin kehon osiin, etenkin kudoksiin ja soluihin. Vaihtamalla ruokavaliosi, lopettamalla tupakoinnin, vähentämällä lääkkeiden käyttöä ja lisäämällä liikuntaa voit saavuttaa hämmästyttäviäkin tuloksia lyhyessä ajassa. Tällaisissa elämänmuutoksissa antioksidantit ovat elintärkeä apu ja tulevat tarpeeseen etenkin silloin kun keho alkaa korjata siinä jo aikaisemmin tapahtuneita negatiivisia muutoksia.

Mitkä ruoka-aineet sisältävät runsaasti antioksidantteja?

Länsimainen elämäntyyli on verottanut ruokavaliotamme mutta myös ympäristömme on vastuussa terveydestämme. Syömme yhä enemmän epäterveellisesti, kulutamme jatkuvasti enemmän prosessoitua ruokaa, käytämme paljon lääkkeitä, olemme kaupungeissa enenevissä määrin saasteiden ympäröiminä, ja näiden yhteisvaikutuksesta kulkeutuu kaikkialta ympäristöstämme sekä ruokavaliostamme yhä enemmän kemikaaleja ja toksineita kehoomme. Nämä tukkivat elimistöämme ja aiheuttavat paljon huomaamattomiakin haittavaikutuksia. Huono ruokavalio ja saasteet vaikuttavat myös ulkonäköömme, tehden meistä vanhemman näköisiä nuorempana ja vaikuttamalla ihomme ja hiustemme hyvinvointiin. Taataksemme pitkäaikaiset terveysvaikutukset, ihmiskeho tarvitsee antioksidantteja. Parhaiten antioksidanttien lisäämistä kehoon saa muuttamalla ruokavaliota.

Antioksidanttirikas punainen omena
E- ja C-vitamiini: Helpoiten pääset alkuun kasvattamalla E- ja C-vitamiinien saantiasi. E- ja C-vitamiinit yhdessä ovat tehokas antioksidantti. Runsaasti E-vitamiinia sisältäviä aineksia ovat muun muassa pähkinät, etenkin manteli sekä pekaanipähkinä ja siemenet. Myös täysjyvävilja sekä avokado ovat pullollaan E-vitamiineja. C-vitamiinia taas saat etenkin hedelmistä ja marjoista. Parhaita antioksidanttien lähteitä hedelmien kohdalla ovat etenkin omena, joka sisältää vitamiineja, mutta jonka kuoressa on myös elimistölle tärkeitä flavoinoideja. Valitse punainen omena vihreiden tai keltaisten sijaan, sillä punaiset omenat sisältävät enemmän antioksidantteja, kuin muut edellä mainitut.
Antioksidanttirikkaita suomalaisia marjoja kulhossa
Marjat: Suomalaiset marjat sisältävät runsaasti polyfenoleita sekä antioksidantteja, ja niiden on todettu ehkäisevän erilaisia suolistobakteereita ja niiden kasvua, suojelevan maksaa, ylläpitävän verisuonten terveyttä ja toimintaa, ehkäisevän aikuistyypin diabetesta sekä ikääntymisen merkkejä sekä ulkoisesti että sisäisesti. Marjoja suositellaan syötävän päivittäin ja voit helposti sekoittaa kotimaisia tuoremarjoja esimerkiksi aamupuuron, smoothieiden tai esimerkiksi jogurtin sekaan. Tuoremarjoja voit myös napsia sellaisenaan ja ne soveltuvatkin erinomaisesti välipalaksi. Parhaimpia antioksidanttipitoisia marjoja ovat mustikat, seljanmarjat, karpalot sekä mustaherukat. Ulkomaalaisista marjoista goji-marjat ovat erinomaisia, sillä ne ovat täynnä ihmiselle tärkeitä antioksidantteja.
Paljon antioksidantteja sisältäviä vihreitä vihanneksia kulhossa
Vihreät kasvikset: Basilika, korianteri, lehtikaali sekä pinaatti sisältävät runsaasti antioksidantteja, mutta myös muita keholle välttämättömiä vitamiineja sekä mineraaleja. Ravintoympyrä ei turhaan kehota yhdistämään paljon vihreää ravintoa päivittäiseen ruokavalioon, mutta jos salaatti tuntuu hankalalta löytää tai kokata kiireisen lounastauon aikana, voit kokeilla myös esimerkiksi vihersmoothieiden tekoa ennakkoon. Termoksessa smoothiet kulkevat helposti mukana ja saat päivittäisen antioksidanttiannoksesi helposti ja vaivattomasti!
Spirulinajauhetta puisella lusikalla
Spirulina: Spirulina on yksi suosituista superfoodeista ja se sisältää huomattavat määrät muun muassa kalsiumia, sinkkiä, kaliumia, mangaania, magnesiumia, kuparia, fosforia ja rautaa. Se sisältää myös lehtivihreää, betakaroteenia, B-vitamiineja sekä E- ja K-vitamiinia. Spirulinasta onkin juuri tästä syystä kasvanut nopeasti erittäin suosittu vaihtoehto niille, jotka kokevat haluavansa lisätä olennaisten vitamiinien, antioksidanttien sekä mineraalien saantia päivittäiseen arkiruokavalioon.
Erilaisia mausteita ja yrttejä kulhoissa
Mausteet ja yrtit: Antioksidantteja voit lisätä ruokavalioosi myös etenkin mausteiden ja yrttien muodossa. Korianteri sisältää runsaasti antioksidantteja ja samoin useat eri mausteet, kuten oregano, kurkuma, kumina, kaneli, kookos, inkivääri, kuivattu persilja, basilika sekä timjami. Mausteita kannattaa käyttää aktiivisesti päivittäisessä ruoanlaitossa, sillä suurin osa tulisista mausteista parantaa myös aineenvaihduntaa, mikä helpottaa kehoasi pääsemään eroon sille epämiellyttävistä kuona-aineista.

Antioksidantit arjessa – urheilu ja sairauksien ehkäisy

Antioksidantit ovat erittäin tärkeitä erinäisten sairauksien ehkäisyssä, mutta ne ovat oleellisia myös urheilusuoritusten ja liikunnasta palautumisen kannalta. Mitä enemmän antioksidantteja kehossasi esiintyy sitä vähemmän syöpää ja sydän- tai verisuonitautiriskejä sinulla on. Huonot elintavat heikentävät antioksidanttien tehoa elimistössäsi. Heikko antioksidanttipitoisuus taas on suoraan yhteyksissä esimerkiksi liikuntasuorituksen hyvään ja tehokkaaseen toteutumiseen. Antioksidantit vaikuttavat myös aineenvaihdunnan tehokkuuteen. Aineenvaihdunta tarkoittaa käytännössä sitä, miten tehokkaasti kehosi muuttaa ravintoaineet joko energiaksi tai rasvaksi. Siksi aineenvaihdunta ja sen toimivuus ovat erittäin tärkeä osa terveellistä ja tasapainoista elämää, mutta myös oleellinen osa painonhallintaa sekä laihdutustavoitteita. Mitä vanhemmaksi keho tulee, sitä hitaammaksi myös aineenvaihdunta usein muuttuu.

On sanomattakin selvää, että runsas liikunta polttaa paljon elimistöön ruoasta saamiasi ravintoaineita, suurin osa toki on rasvoja ja sokereita, mutta samalla kulutat myös esimerkiksi antioksidantteja. Siksi liikunta lisää antioksidanttien tarvetta, koska liikkuessa elimistö tuottaa enemmän huonoja happiyhdistelmiä. Antioksidantit suojaavat kehoa hapettumiselta ja antioksidantteja ruoasta saava urheilija vähentää kehon oksidatiivista stressiä, ylläpitää vastustuskykyä ja vähentää riskiä sairastua kroonisiin tulehdus- tai bakteeriperäisiin tauteihin. Antioksidanttien on myös todettu lyhentävän urheilusuorituksen palautumisaikaa etenkin runsaan rasituksen jälkeen sekä vähentävän lihaskipuja.

Superfoodeista lisää antioksidantteja

Antioksidanttien lisääminen ruokavalioosi on helpompaa kuin luuletkaan ja superfoodeilla voit helpottaa päivittäistä elämääsi ja saavuttaa terveellisemmän elämän! Superfood-jauheet, rouheet sekä erinäiset ravintoöljyt ovat suosittuja niiden helppokäyttöisyyden vuoksi. Superfood tuotteet ovat usein täysin luonnonmukaisia ja ne on johdettu kasveista, marjoista, siemenistä yms. ja sisältävät siten etenkin runsaasti keholle välttämättömiä antioksidantteja. Superfood-tuotteet helpottavat ruoansulatusta, ovat pullollaan hyviä ravintoaineita ja auttavat sisäelinten hyvinvoinnissa. Antioksidanttien lisäksi superfoodit sisältävät runsaasti tärkeitä mineraaleja ja vitamiineja. Ne lisäävät vireyttä sekä pitävät energiatasosi korkealla. Vitamiini- sekä antioksidanttilähteinä etenkin superfood marjajauheet ovat suosittuja. Niitä on helppo sekoittaa esimerkiksi jogurtin, puuron, smoothieiden tai jopa erinäisten jälkiruokien sekaan. Suosittuja marja- ja hedelmä superfoodeja ovat camu-camu jauhe, goji-marjat, lucuma-hedelmä sekä kaikki flavonoideja sisältävät marjajauheet. Esimerkiksi lucuma-hedelmä sisältää runsaasti elimistölle tärkeitä vitamiineja kuten beetakaroteenia, B-vitamiinia, rautaa, kalsiumia ja fosforia ja acerola-hedelmäjauhe on pakattu täyteen ihmiskeholle tärkeitä antioksidantteja.

Tuoreruokaa on hektisen ja kiireisen elämänrytmimme vuoksi välillä hankala yhdistää arkeen ja nopeasti haukkaammekin lounaan kiireessä ja usein välipalamme on pikemminkin runsashiilihydraattipitoinen ja paljon sokeria sisältävä einestuote kuin esimerkiksi tuoreista marjoista sekoitettu smoothie. Juuri tästä syystä superfood-tuotteet ovat erinomainen lisä arkiruokaan. Voit edelleen ostaa pikapuuron tai luonnonjogurtin kaupasta, mutta sekoittamalla siihen esimerkiksi marjaisia superfood jauheita, takaat että välipalasikin on pullollaan kehoasi helliviä ravintoaineita. On kuitenkin tärkeä pitää mielessä, että superfoodit eivät itsessään ja yksinään paranna elämänlaatuasi. Terveelliseen ja tasapainoiseen elämään kuuluu terveellinen ruokavalio, runsas liikunta, levolliset yöunet ja raitis ilma.

Antioksidantteja sisältäviä lisäravinteita suositellaan käytettävän, jos perusruokavalio ja -elämäntavat ovat kunnossa. Suosituimpia lisäravinteita ovat etenkin quercetin sekä luteiini. Quercetin laskee turvotusta ja ennaltaehkäisee verisuonien sekä sydämen tulehduksia. Sen on todettu auttavan myös väsymykseen ja parantavan kehon luonnollista immuniteettiä. Luteiini taas on antioksidantti, joka vaikuttaa etenkin ulkoiseen olemukseen. Se vahvistaa hiuksia ja kynsiä sekä sen on todettu auttavan etenkin silmien hyvinvointiin sekä näköaistin parantumiseen. Runsaasti antioksidantteja saat myös erilaisista ravintoöljyistä, kuten esimerkiksi laventeliöljystä, jonka on todettu useissa eri tutkimuksissa lisäävän kehon omaa antioksidanttipitoisuutta.