• klarna
    Luotettavat maksutavat

    Verkkopankkimaksu tai osta nyt ja maksa myöhemmin

  • Ilmainen toimitus aina yli 50€ ostoksiin

    Luotettavat ja nopeat toimitustavat

  • Asiakkaan tietoturva

    Tietosi ovat meillä turvassa

Kuvaava kuva kategoriaan Immuunijärjestelmä

Immuunijärjestelmä

Rajaa hakua

Elimistön immuunijärjestelmä puolustaa kehoa vierailta taudinaiheuttajilta, kuten viruksilta ja bakteereilta. Joskus immuunijärjestelmä voi toimia heikommin ja huomaat sairastuvasi helposti flunssaan ja tartuntatauteihin. Elimistön immuunipuolustusta voi kuitenkin vahvistaa esimerkiksi monipuolisen ruokavalion ja riittävän unensaannin avulla. Alta löydät immuunijärjestelmää vahvistavat tuotteet, joiden avulla voit tehostaa immuunijärjestelmäsi toimintaa vieläkin tehokkaammin.
Elimistön immuunijärjestelmä puolustaa kehoa vierailta taudinaiheuttajilta, kuten viruksilta ja bakteereilta. Joskus immuunijärjestelmä voi toimia heikommin ja huomaat sairastuvasi helposti flunssaan ja tartuntatauteihin. Elimistön immuunipuolustusta voi kuitenkin vahvistaa esimerkiksi monipuolisen ruokavalion ja riittävän unensaannin avulla. Alta löydät immuunijärjestelmää vahvistavat tuotteet, joiden avulla voit tehostaa immuunijärjestelmäsi toimintaa vieläkin tehokkaammin.
Flunssainen nainen - huono immuniteetti

Mikä on immuunijärjestelmä?

Ihmisen elimistön keinoja torjua taudinaiheuttajia, kuten viruksia ja bakteereja, kutsutaan immuunijärjestelmäksi eli vastustuskyvyksi. Kun taudinaiheuttaja tunkeutuu elimistöön, aiheutuu immuunivaste. Immuunivastetta on kahta eri lajia: meillä on synnynnäiset puolustuskeinot taudinaiheuttajia vastaan, mutta lisäksi hankittua immuniteettia, joka muodostuu elämän aikana eri taudinaiheuttajille altistumisen jälkeen ja kehittyy jatkuvasti. Immuunijärjestelmän toimiessa normaalisti, se torjuu ongelmitta infektioita ja auttaa näin meitä pysymään terveinä.

Immuunipuolustus kattaa koko ihmiskehon, ihosta limakalvoihin ja vereen; koska ihmiskeho on jatkuvasti kosketuksissa ympäristön kanssa, se pysyy luonnostaan tarkkaavaisena sitä mahdollisesti uhkaavien tekijöiden varalta. Suun tai silmien kautta elimistöön tunkeutumista yrittävät patogeenit joutuvat kosketuksiin syljen ja kyyneleiden kanssa, joiden antibakteeriset ominaisuudet torjuvat ne parhaansa mukaan. Jos kuitenkin nämä suojamuurit pettävät ja taudinaiheuttaja pääsee ruuansulatuskanavaan saakka, sitä ovat siellä vastassa suoliston immuunisolut; mikäli nämäkään eivät tehoa, taudinaiheuttaja imeytyy ravintoaineiden ohessa suolistosta verenkiertoon ja sitä kautta maksaan, joka lopulta torjuu sen. Maksankin epäonnistuttua tässä tehtävässä, hyökkäys käynnistää immuunivasteen, jolloin saamme oireita kuten kuumetta ja väsymystä. Imusolmukkeetkin saattavat turvota. Tästä tapahtumasarjasta immuunijärjestelmämme voi muodostaa vasta-aineita tulevaisuutta varten, joten jos kohtaamme saman taudinaiheuttajan uudestaan, elimistömme tunnistaa sen ja osaa puolustautua nopeasti. Kehomme siis toimii taudinaiheuttajia vastaan lakkaamatta, vaikka emme sitä huomaisikaan.

Olennainen osa immuunijärjestelmää ovat luuytimessä muodostuvat valkosolut eli leukosyytit, jotka tuhoavat taudinaiheuttajia. Kuitenkin jopa 70 prosenttia kehomme immuunisoluista sijaitsee suolistossa, mikä onkin aivan loogista, sillä joutuuhan suolisto käsittelemään kaiken, mitä päivittäin syömme.

Hyvinvoiva nuori - hyvä vastustuskyky

Mistä tiedän, että immuunijärjestelmäni toimii oikein?

Mikäli yleiskunto on hyvä, eivätkä ns. kausiflunssat tai muut helposti tarttuvat infektiot tunnu osuvan omalle kohdalle usein eivätkä ne tarttuessaan pitkity kohtuuttomasti, vastustuskyky on varmasti kunnossa eivätkä taudinaiheuttajat läpäise immuunijärjestelmää kovinkaan helposti. Ihmisellä, jonka yleisvointi on hyvä, ja joka syö terveellistä ravintoa, nukkuu tarpeeksi ja ylläpitää hyvää hygieniatasoa, on yleensä hyvät edellytykset tehokkaaseen vastustuskyvyn ylläpitämiseen.

Elimistöllä on keinonsa varoittaa heikentyneestä vastustuskyvystä. Jos selittämätön, kaikki voimat vievä väsymys jatkuu jatkumistaan vaikka yöunet olisivatkin riittävät, eivätkä toistuvat infektiot ota hellittääkseen, kannattaa keskustella tilanteesta lääkärin kanssa ja tehdä katsaus omiin elämäntapoihin.

Miten voin ylläpitää ja tehostaa vastustuskykyäni?

Jos ihminen elää roskaruualla, nukkuu huonosti ja viettää päivänsä kroonisessa stressitilassa, voi odottaa, että jossakin vaiheessa sairastuu – jos ei heti kausiflunssaan, niin elämäntapojen perusteella voisi valitettavasti arvioida, että riski sairastua sekä diabetekseen että sydän- ja verisuonitauteihin on suurentunut huomattavasti.

Ihminen tarvitsee päivittäin säännöllistä unta hyvää yleiskuntoa ylläpitääkseen. Unenpuute johtaa keskittymiskyvyn häiriöihin ja vastustuskyvyn alenemiseen, sillä unen aikana keho korjaa itseään. Tämä prosessi on osa kehon päivittäistä rutiinia ja jos se häiriintyy, myös immuunijärjestelmä heikkenee ja näin altistumme helpommin taudinaiheuttajille.

Hyvä ruokavalio ja säännölliset ruoka-ajat auttavat jaksamaan paremmin. Monipuolisesta ruoasta tulisi saada välttämättömät vitamiinit, mineraalit ja hivenaineet, ja hyvän ravinnon kulutuksen tulisikin olla jokapäiväistä. Sokerin, päihteiden ja pikaruoan kulutusta tulisi rajoittaa – ruokavalion tulisi koostua pääosin kasviksista, hedelmistä ja proteiininlähteistä kuten mahdollisimman vähän prosessoidusta lihasta tai kasvisproteiinista. On tärkeää saada paljon vastustuskykyä vahvistavaa C-vitamiinia, jota on paljon esimerkiksi sitrushedelmissä. On syytä muistaa pestä hedelmät ja kasvikset ennen niiden syöntiä.

Kehomme on meille ensiarvoisen tärkeä, sillä todellinen hyvinvointi lähtee aina sisältäpäin. Ihmisen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin vaikuttavat fyysisten tekijöiden lisäksi myös psyykkiset tekijät, joten pitkäaikaiselle stressille altistuminen heikentää vastustuskykyä ja täten altistaa immuunijärjestelmän häiriöille ja taudinaiheuttajille. Kroonisesti stressaantuneen ihmisen elimistö keskittyy stressihormonien tuotantoon, jolloin valkosolujen tuotanto heikkenee, mikä puolestaan alentaa luontaista vastustuskykyä. Omasta jaksamisesta huolehtiminen ja rauhallisen elämänrytmin tavoittelu ovat siis vastustuskyvyn kannalta aivan yhtä tärkeitä asioita kuin riittävä uni ja terveellinen ja monipuolinen ravinto.

* Hoitotulokset voivat vaihdella yksilöllisesti.