• klarna
    Luotettavat maksutavat

    Klarna, verkkopankkimaksu & pankkikortit

  • Ilmainen toimitus yli 50€ ostoksiin

    Ennen klo 18 tehdyt tilaukset lähtevät samana päivänä

  • Rahat Takaisin-takuu

    Koskee valittuja tuotteita

Kurkumakapselit: Kaikki mitä sinun tulee tietää tästä parantavasta mausteesta

Kultaisen mausteen tai intialaisen sahramin nimelläkin tunnettu maustekurkuma on ikiaikainen mauste, jota on käytetty ruoka- ja lääketarkoituksessa jo muinaisista ajoista asti. Curcuma longa on maustekurkumakasvin kasvitieteellinen nimi, ja kasvia viljellään lähinnä Intiassa sekä muissa Kaakkois-Aasian maissa.

Niille, jotka eivät ole kurkumasta koskaan kuullutkaan, kerromme että sitä saadaan maustekurkumakasvin juuriosasta. Maustekurkuman käyttäminen ruoanlaitossa ei ole uutta, sillä sitä on käytetty aasialaisissa keittiöissä jo tuhansien vuosien ajan! Viime aikoina kurkuma on noussut suureen suosioon - ei niinkään pistävän makunsa, vaan lääkeominaisuuksiensa ansiosta.

Maustekurkuman voidaankin sanoa olevan yksi maailman tehokkaimmista ravinteikkaista superruoista. Se kuuluu inkiväärikasvien perheeseen, ja sitä on saatavilla lukuisissa eri muodoissa kuten mausteena, jauheena, kapseleina, teenä sekä uutteina.

Joten ennen kuin ryntäät tyhjentämään marketin maustehyllyjä sinun kannattaa lukea tämä kaikenkattava tietopaketti, jotta osaat varmasti tehdä oikean valinnan.

Mitä on kurkumiini?

Maustekurkuma sisältää useita kemiallisia yhdisteitä, ja kurkumiini on näistä tärkein. Kurkumiini on maustekurkuman pääasiallinen aktiivinen ainesosa, ja se on sekä tulehdusta estävä, että samalla tehokas antioksidantti.

Kurkumiinin ansiosta maustekurkumalla on terveydelle hyödyllisiä vaikutuksia. Maustekurkuman sisältämä kurkumiinipitoisuus ei kuitenkaan ole kovin korkea. [1] Tämän vuoksi tarvittaman kurkumiiniannoksen saaminen mausteena käytettävästä kurkumasta on vaikeaa, ja kurkumalisä erittäin varteenotettava ja suositeltava vaihtoehto tarvittavan kurkumiinin saamista varten.

Mitkä ovat kurkuman ravintoarvot?

Yhdysvaltain maatalousministeriön (USDA) mukaan maustekurkumajauhe (yksi ruokalusikallinen) sisältää:[2]

  • Kaloreita - 29
  • Proteiinia - 0.91 g
  • Rasvaa – 0.31 g
  • Hiilihydraatteja – 6.31 g
  • Kuituja – 2.1 g
  • Sokeria – 0.3 g

Lisäksi kurkumajauhe (edelleen yksi ruokalusikallinen) sisältää:[3]

  • 16 % päivittäisestä raudan tarpeesta
  • 26% päivittäisestä manganeesin tarpeesta
  • 5% päivittäisestä kaliumin tarpeesta
  • 3% päivittäisestä C-vitamiinin tarpeesta

Kurkumiini & sen biosaatavuus

Kurkumiinilla on monia terveysongelmia ehkäiseviä sekä hoitavia antioksidanttisia, tulehdusta estäviä, syöpää ehkäiseviä & neurotrofisia vaikutuksia. Vaikka kurkumiini on terveydelle erittäin hyödyllinen, sen huono biosaatavuus asettaa rajoituksia tehokkuudelle.

Mikä on biosaatavuus, ja miksi se on niin tärkeää?

Biosaatavuus kuvaa ravintoaineiden imeytymisen tehokkuutta ruoansulatuselimistössä, jotta niillä olisi elimistöön vaikutusta. Kurkuman sisältämä kurkumiini imeytyy kehoon huonosti, ja kurkumakapseleiden biosaatavuutta onkin syytä parantaa. Kurkumakapselit ovat huonosti imeytyviä useista syistä, joita ovat esimerkiksi:

  • Nopea aineenvaihdunta ja elimistöstä poistuminen.
  • Jakautuminen elimistön kudoksiin.
  • Lyhyt aika vähentää vaikutuksia kehossa.
  • Huono liukeneminen veteen.

Onneksi maustekurkuman ja kurkumiinin biosaatavuutta voidaan parantaa lukuisilla keinoilla.

  • Yhdistä kurkuma mustapippuriin. Mustapippurin runsaasti sisältämä luonnollinen piperiini tehostaa kurkumiinin imeytymistä 2000%. [4]
  • Sekoita kurkuma rasvoihin, kuten oliiviöljyyn tai kookosöljyyn.
  • Mikrosoitu jauhe ja nestemäinen miselliformulaatio parantavat suun kautta nautittavan kurkuman biosaatavuutta.[5]

Mikä tahansa yllä luetelluista menetelmistä voi lisätä kurkuman biosaatavuutta huomattavasti.

Maustekurkuman ja kurkumiinin tärkeitä terveyshyötyjä:

All about Turmeric

  1. Se on tulehdusta estävä

    Kurkuman sisältämä kurkumiini on tehokkaasti tulehdusta estävä aktiivinen ainesosa, joka ylläpitää tervettä vastustuskykyä. Sen tulehdusta estävät ominaisuudet ovat olleet hyödyksi nivelreuman sekä nivelrikon hoidossa.

    Niveltulehduksesta kärsivien tulisikin nauttia maustetta päivittäin helpottaakseen tulehdusta sekä lievää nivelkipua. Kurkumajauhe voidaan myös sekoittaa veteen, minkä jälkeen seos asetetaan turvonneelle alueelle. Tämä voi tarjota välitöntä ja pitkään kestävää helpotusta.

  2. Auttaa ruoansulatusta

    Jos kärsit ruoansulatusongelmista, raa’an kurkuman nauttiminen saattaa auttaa vaivaan. Mausteen tärkeimmät komponentit stimuloivat sappirakkoa tuottamaan sappinestettä, mikä tehostaa ruoansulatusta välittömästi. Lisäksi on todistettu kurkuman olevan hyödyksi turvotuksen ja suolistokaasujen vähentämisessä.

  3. Sillä on parantavia ominaisuuksia

    Useat kurkuman terveysominaisuudet tekevät siitä todellisen parantajamausteen. Kurkumalla on luonnollisia antibakteerisia ja antiseptisiä ominaisuuksia, joiden ansiosta se on tehokas desinfiointiaine. Lisäksi se nopeuttaa haavojen paranemista. Kurkumajauhe ja vesi yhdessä muodostavat tahnan, joka auttaa parantamaan pieniä haavoja sekä naarmuja.

  4. Estää diabeteksen puhkeamista

    Hyviä uutisia esiasteen diabeteksestä kärsiville. Kurkumiinin tulehdusta estävä ja antioksidanttinen vaikutus auttaa estämään 2-tyypin diabetestä. Lisäksi se auttaa madaltamaan insuliinitasoa, ja parantaa diabeteslääkityksen tehoa. On kuitenkin tärkeää varmistaa kurkumakapseleiden yhteensopivuus vahvojen lääkkeiden kanssa.

  5. Tehostaa immuniteettiä

    Kurkuman sisältämät lipopolysakkaridit tunnetaan niiden antiviraalisista, antibakteerisista ja antifungaalisista agenteista, jotka tukevat immuunijärjestelmän toimintaa. Kurkumamaidon päivittäinen nauttiminen tekeekin ihmeitä terveydelle. Lisää vain kurkumajauhe (yksi teelusikallinen) lasiin lämmintä maitoa, ja nauti joka päivä. Toinen hyvä vaihtoehto on kurkumatee.

  6. Parantaa maksan toimintaa

    Kurkuman antioksidanttinen vaikutus on yksi syy tämän ainesosan suosioon, sillä se lisää tärkeiden entsyymien tuotantoa ja auttaa näin vähentämään haitallisia aineita sekä puhdistamaan maksan verta. Lisäksi kurkuman verenkiertoa tehostava vaikutus tukee maksan terveyttä.

Infographic on Various Health Benefits of Turmeric
Infographic on Various Health Benefits of Turmeric
Infographic on Various Health Benefits of Turmeric
Infographic on Various Health Benefits of Turmeric
Infographic on Various Health Benefits of Turmeric
Infographic on Various Health Benefits of Turmeric

Mitkä ovat kurkuman sivuvaikutukset?

Sekä maustekurkuma että kurkumiini (kurkuman tärkein aktiivinen ainesosa) ovat turvallisia, eikä niiden käytöllä ole tunnettuja sivuvaikutuksia. Silti ravintolisän nauttiminen suurina annoksina saattaa joillakin yksilöillä aiheuttaa muutamia yleisiä sivuvaikutuksia, kuten pahoinvointia, vatsanväänteitä tai ripulia. Tämä johtuu siitä, että suuri annos kurkumaa lisää vatsahappojen eritystä ja sen vuoksi mahdollisia ruoansulatushäiriöitä.

Pieninä annoksina käytettynä maustekurkuma on kuitenkin sekä turvallinen että tehokas. Ravintolisän muodossa kurkumaa ei suositella raskaana oleville naisille, sillä se saattaa laukaista supistukset. Kohtuullisuus on kultainen sääntö tämänkin asian suhteen, ja avain kurkuman terveysvaikutuksista nauttimiseen ilman mahdollisia sivuvaikutuksia.

Kurkuman suositeltu annos:

Turmeric Capsules & Powder

Yleensä tutkimukset kehoittavat nauttimaan 500-2,000 mg kurkumaa päivittäin kurkumauutteen muodossa. Tämä on paljon suurempi määrä kuin luonnollisessa maustekurkumassa. Avataanpa tätä hieman esimerkin avulla.

Keskimääräinen intialainen ruokavalio sisältää noin 2,000–2,500 mg kurkumaa, mausteena käytettynä. Tämä tarkoittaa 60–100 mg päivittäistä kurkumiiniannosta. Jos maustekurkumaa sen sijaan käytetään uutteena, sama määrä voi tarjota jopa 1,900–2,375 mg annoksen kurkumiinia.[7]

Silti myös ruoanlaittotarkoituksessa käytetty maustekurkuma sisältää lukuisia hyödyllisiä ominaisuuksia. Virallisia kurkuma- tai kurkumiinisuosituksia ei ole olemassa, mutta alla oleva lista näyttää annokset, joiden on tutkimuksissa havaittu tarjoavan lupaavia tuloksia.[8]

  • Kutiseva iho: 500mg kurkumalisää kahdesti päivässä 8 viikon ajan
  • Korkea kolesteroli: 700mg kurkumalisää kahdesti päivässä 3 kuukauden ajan
  • Nivelrikko: 500mg kurkumalisää kahdesti päivässä 2-3 kuukauden ajan

Maustekurkuman ja kurkumiinin päivittäistä käyttöä ei suositella suurina annoksina pitkällä aikavälillä. Maailman terveysjärjestö (WHO) on kuitenkin määritellyt kurkuman ja kurkumiinin turvallisen annoksen 1.4mg painokiloa kohti. [9]

Kannattaa silti aina muistaa, että kaikkia yrttilisäravinteita tulee käyttää varoen. Varmista ravintolisän käyttö yhdessä lääkärin kanssa, ja tämä pätee myös kurkumiini- ja kurkumakapseleihin.

Usein kysyttyjä kysymyksiä kurkumakapseleista

  1. Eivätkö kurkuma ja kurkumiini ole sama asia?

    Eivät ole. Kurkumiini on maustekurkuman sisältämä pääasiallinen aktiivinen ainesosa, ja suurin osa kurkuman terveyshyödyistä on juuri kurkumiinin ansiota. Se myös antaa maustekurkumalle sen ominaisen keltaisen värin.

  2. Mitä minun tulee ottaa huomioon nauttiessani kurkumaa?

    Kurkuma on mauste, ja yleisesti ottaen turvallinen. 1-1,5 ruokalusikallisen päiväannos kurkumajauhetta on täysin turvallinen. Kurkumakapselit sisältävät korkean % kurkumiinia, ja niiden yliannostus voi aiheuttaa sivuvaikutuksia.

  3. Sopivatko kurkumakapselit raskaina oleville ja imettäville naisille?

    Useat äidit käyttävät maustekurkumaa ruokavaliossaan läpi raskausajan sekä imetyksen. Kun kyse on ravintolisästä, kannattaa asia varmistaa lääkärin kanssa.

  4. Ovatko kurkumalisät turvallisia?

    Kurkumauutteesta valmistetut ravintolisät on merkitty turvallisiksi, ja ilman tunnettuja sivuvaikutuksia. Kannattaa aina valita orgaaninen ravintolisä.

Päätössanat

Maustekurkuma, ja erityisesti kurkumiini (kurkuman aktiivisin ainesosa) sisältävät lukuisia tieteellisesti todistettuja terveyshyötyjä. Tämä kultainen mauste on osoittautunut terveydelle hyödylliseksi immuunijärjestelmää tukevien, verenpainetta säätelevien sekä kipua lievittävien ominaisuuksiensa ansiosta. Tehokas antioksidanttinen ja tulehdusta estävä vaikutus auttaa lievittämään niveltulehduksen oireita, ja lisäksi masennusta.

Kuten minkä tahansa vaihtoehtoisen terapian ollessa kyseessä, lääkärin kanssa puhumalla varmistat kurkumalisän sopivuuden vaivojesi hoitoon. Valitse joko orgaaniset kurkumakapselit, tai orgaaninen kurkumajauhe reseptejä varten.

References:

  1. National Center for Biotechnology Information (PMID: 17044766), 2006
  2. National Nutrient Database for Standard Reference Legacy Release, April 2018
  3. Self-Nutrition Data
  4. National Center for Biotechnology Information (PMID: 9619120), May 1988
  5. National Center for Biotechnology Information (PMID: 24402825), Mar 2014
  6. National Center for Biotechnology Information (PMCID: PMC5388087), Jun 2016
  7. National Center for Biotechnology Information (PMID: 21194249), Dec 2010
  8. National Center for Biotechnology Information (PMID: 28417091), Jun 2016