Palvelemme arkipäivisin klo 10.30am to 12.30pm

5 kollageenin terveyshyötyä (luustolle ja nivelille)

collagen-main-structural-protein-connective-tissues

Kollageenia mainostetaan nuoruuden lähteenä, joka tekee hiuksista tuuheat ja ihosta sileän, luustosta vahvan ja nivelistä ketterät - kollageenin vaikutukset ylettyvät siis syvemmälle kehoon. Kollageeni on rakennuspalikka jota löytyy kaikkialta kehosta - tällä välttämättömällä proteiinilla on suuri vaikutus nivelten ja luuston terveyteen, suolistoon sekä immuunijärjestelmään. Iän myötä kollageenintuotanto hidastuu merkittävästi, ja huono ruokavalio tai epäterveelliset elämäntavat voivat pienentää kollageenitasoja entisestään, jolloin tehokas kollageenia sisältävä ravintolisä voi tarjota apua.

Esittelemme 5 kollageenin hyötyä luuston ja nivelten terveydelle:

  1. Kollageeni tarjoaa elastisuutta

    Kollageeni on pääasiallinen kehosta löytyvä proteiini, ja tärkeä rakennuspalikka, jolla on tärkeä rooli tukevien sidekudosten elastisuuden ylläpitämisessä, sekä luiden ja jänteiden tukemisessa.

  2. Kollageeni stimuloi ruston tuotantoa

    Rusto on pehmeähköä, luiden päistä löytyvää kudosta, joka valitettavasti kuluu ikääntymisen ja käytön myötä. Tämä voi aiheuttaa nivelsiteiden ja jänteiden venymistä ja luiden hankautumista toisiaan vasten. Kollageeni edistää ruston kasvu- ja korjaantumisprosessia, ja auttaa estämään niveltulehdusta. Aktiivista elämäntyyliä noudattavien kannattaakin muistaa huolehtia kollageenin riittävästä saamisesta.

  3. Kollageenilisä voi auttaa ehkäisemään luukatoa

    Kollageeni antaa luustolle rakennetta, ja pitää sen vahvana. Kollageenitasojen pudotessa iän myötä voi myös luuntiheys kärsiä ja aiheuttaa pahentuessaan jopa osteoporoosia.

  4. Kollageenia sisältävä ravintolisä voi lisätä lihasmassaa

    Lähes 10% lihaskudoksesta on kollageenia, joten tämä proteiini on todella tärkeä lihasten optimaalisen toiminnan kannalta. Tutkimukset ovat osoittaneet, että säännöllinen kollageenilisän käyttö auttaa lihasmassan ja voiman parantamisessa sarkopeniasta (eli ikääntymisen myötä tapahtuvasta lihasmassan menetyksestä) kärsiviä ihmisiä. (1)

    Lisäksi tutkimukset kertovat kollageenia sisältävien lisäravinteiden edistävän lihasproteiinien synteesiä ja lihasmassan stimulointia tavallisen liikunnan yhteydessä. (2)

  5. Kollageenista voi olla apua heikoille nivelille

    II-tyypin kollageenia löytyy nivelistä, jotka ovat kulumiselle alttiita kehonosia. Kollageeni tukee nivelten liikkuvuutta ja joustavuutta, ja jos kärsit nivelkivusta on kollageeni nivelvaivoihin loistava idea. Siitä on hyötyä myös fitness- ja urheiluhulluille, joiden nivelet joutuvat usein kovalle koetukselle.

Kuinka valita paras kollageeni nivelille ja luustolle

collagen-powder-bowl-measure-spoon

Luuston ja nivelten terveyttä edistävät kollageenilisät tarjoavat hyödyllisiä ominaisuuksia myös iholle, hiuksille sekä lihaksille. Kannattaa aina valita laadukas kollageeni ravintolisä, joka muodostuu kollageenipeptideistä tai I & III -tyyppien hydrolysoidusta nautakollageenista. Vegaanista elämäntyyliä noudattaville sopii kasviperäinen kollageeni.

Etsi parhaat kollageeni ravintolisät, jotka tarjoavat vähintään 1200mg annokset. Valitse makeuttamaton tuote, sillä lisätyt sokerit voivat aiheuttaa ruoansulatusongelmia. Muista myös tarkistaa tuotteen GMP-sinetti, jotta voit olla varma valitsemasi tuotteen turvallisuudesta ja tehokkuudesta.

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3177172/
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4594048/

Lue myös nämä

Suositellut Tuotteet

Jaa