• klarna
    Luotettavat maksutavat

    Klarna, verkkopankkimaksu & pankkikortit

  • Ilmainen toimitus yli 50€ ostoksiin

    Ennen klo 18 tehdyt tilaukset lähtevät samana päivänä

  • Rahat Takaisin-takuu

    Koskee valittuja tuotteita

Kuivahedelmät, siemenet & pähkinät laihdutuksen tuki?

Meiltä löydät valikoiman superfoodeinakin tunnettuja kuivattuja hedelmiä, siemeniä ja pähkinöitä.

Kuivatut hedelmät, pähkinät ja siemenet

Kuivatut hedelmät, pähkinät ja erilaiset siemenet ovat loistavia superfoodeja, joita on helppo yhdistää päivittäiseen ruokavalioon. Kuivahedelmä- ja pähkinä- sekä siemensekoitukset ovat usein pakattuina sopivan kokoisiin annospusseihin, mikä helpottaa niiden kantamista esimerkiksi laukussa mukana, jolloin pienten välipalojen syömisen ja napostelun ei tarvitse olla epäterveellistä. Tällä voidaan saavuttaa hyötyjä myös laihdutettaessa, koska pähkinät ja kuivatut hedelmät sekä siemenet voivatkin auttaa pitämään nälkää loitolla ja ne tuovat myös mielettömiä terveyshyötyjä lisättäessä oikeanlaiseen ruokavalioon jopa päivittäin käytettyinä. On hyvä muistaa myös kohtuus, kuten kaikessa syömisessä ja yleisohjeena voidaankin käyttää kourallinen päivässä, jotta kuivattujen hedelmien, pähkinöiden tai siemenien korkea energiapitoisuus ei pääse aiheuttamaan haittoja ruokavalioosi ja terveelliseen elämäntapaasi.

Pähkinöistä, siemenistä ja kuivatuista hedelmistä on saatavilla paljon terveyshyötyjä sopivissa suhteissa käytettyinä. Niiden korkeat ravintoainepitoisuudet tekevät niistä luonnollisia superfoodeja, joiden yhdistäminen ruoanlaittoon, leipomiseen ja lisukkeiksi päivittäisiin aterioihin on huomattavan helppoa. Niiden napsiminen pelkästään voi olla miellyttävä välipala, jota voidaan pitää parempana vaihtoehtona kuin pikkusuolaisiin turvautumista. Muistathan, että siementen ja pähkinöiden tulisi olla tällöin luonnonmukaisia, eikä niitä ole hyvä syödä suolattuina tai rasvassa liotettuina. Hedelmien luonnonmukaisuus ilman lisättyjä sokereita on myös tärkeää.

Pähkinät sisältävät proteiinia, kuitua, kehon tarvitsemia kivennäisaineita ja vitamiineja. Muun muassa pähkinöiden sisältämä E-vitamiini voi auttaa myös muistin hoitamisessa. Pähkinöissä on myös pehmeää rasvaa, joka on tärkeää sydämen toiminnan suojaamiseksi. Lisukkeina päivittäisissä aterioissa ja välipaloina pähkinät ja siemenet lisäävät hyvänlaatuisten rasvojen ja tärkeiden ravintoaineiden saantia helposti. Pähkinät sisältävät kuitenkin myös paljon energiaa, mikä saattaa liiallisessa käytössä antaa keholle turhaa liikaenergiaa, jota kroppamme joutuu kuluttamaan pois. Muihin yhtä energiapitoisiin ruokiin verrattuna pähkinöiden syömisen puolesta puhuvat pahojen rasvojen puuttuminen, joita lihottavissa herkuissa on usein paljon. Kuivatuista hedelmistä saatavat terveyshyödyt kulkevat käsikädessä pähkinöiden kanssa ja parhaita tuloksia saatkin yhdistämällä ruokavalioosi niin pähkinöitä, siemeniä kuin kuivattuja hedelmiäkin.

Miten käytän niitä?

Pähkinät
Pähkinöitä on hyvä käyttää esimerkiksi ruoanlaitossa sellaisenaan, kuten salaattien päälle ripoteltaessa tuomaan salaattiin tekstuuria ja makua. On hyvä pyrkiä välttämään runsaasti suolattuja versioita ja siksi salaatteihin lisättyinä pähkinät saattavatkin innostaa salaatin syömiseen useammin. Erilaisten pähkinöiden, kuten saksanpähkinöiden, cashew- ja hasselpähkinöiden sekä maapähkinöiden ja manteleiden syöminen on suositeltavaa, ja siksi esimerkiksi pähkinäsekoituspussit ovatkin oiva tapa lisätä varieteettia omaan syömiseen.

Siemenet
Siemenet sopivat myös loistavasti salaattien tai keittojen sekaan. Ne sisältävät runsaasti tarpeellisia hivenaineita, proteiinia, kuituja sekä hyviä rasvoja. Muun muassa pellavan-, kurpitsan-, auringonkukan-, seesamin- ja pinjansiemeniä voidaan käyttää lisäksi leivonnassa, joissa ne maistuvat hyviltä ja tuovat tuoreeseen leipään haluttua ravinteikkuutta. Vähäsuolaiset siemenet soveltuvat naposteltavaksi erinomaisesti, kunhan muistat syödä niitä kohtuudella.

Kuivahedelmät
Kuivatut hedelmät ovat hyvänmakuisia, mutta myös terveellisiä herkkuja, joita voidaankin nauttia terveellisen ruokavalion lisukkeena. Kuivatusprosessissa hedelmissä säilyvät edelleen mineraalit, jotka tuovat lisäenergiaa esimerkiksi mysliin lisättynä. Kuivatut hedelmät auttavat ruoansulatustasi toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla ja ne vahvistavat jopa luitasi niiden kalsium- ja sinkkipitoisuuden takia. Maltillisesti nautittuna niillä voi olla korvaamattomia terveyshyötyjä, kun yhdistät ne terveellisiin elintapoihin. Kuivatuissa hedelmissä on suhteellisen paljon kaloreita ja ne sisältävätkin jopa nelinkertaisen määrän energiaa tuoreisiin hedelmiin verrattuina. Tästä huolimatta niiden pieneen kokoon nähden ne ovat myös täynnä tärkeitä ravintoaineita ja sulavat helposti, mikä antaa niille sopivia ominaisuuksia toimia terveyttä edistävinä raaka-aineina. Voit nauttia kuivattuja hedelmiä vaihtelevasti oman maun mukaan. Vinkki: ripottele super-ravinteikkaita goji-marjoja myslin tai aamupuuron joukkoon.