Palvelemme arkipäivisin klo 10.30am to 12.30pm

Lihakset ja nivelet

Tiesitkö, että aikuisen ihmisen luurangosta löytyy 206 luuta, ja että vastasyntyneellä vauvalla luiden määrä on 300, koska osa niistä luutuu yhteen ajan myötä? Luusto ja nivelet ovat tärkeitä kehonosia, ja yhdessä lihasten kanssa ne muodostavat vakautta ja liikettä mahdollistavan elimistön tukirangan.

Lue Lisää

Kaikki tuoteryhmän tuotteet

The role of bones

Luuston tehtävä

Luuston tehtävä on antaa keholle sen muoto, huolehtia sen pystyssä pitämisestä, sekä suojella tärkeitä sisäelimiä kuten sydäntä. Luihin varastoituu myös välttämättömiä mineraaleja kuten kalsiumia, fosforia ja elintärkeää luuydintä, jossa uudet verisolut muodostuvat.

Kehosta löytyy 5 erimuotoista luutyyppiä: pitkät luut (olkavarsi), lyhyet luut (käsi), litteät luut (kylkiluut), epäsäännölliset luut (selkänikamat) sekä sesam-luut (polvilumpio). Jokaisella luutyypillä on oma tehtävänsä osana tuki- ja liikuntaelimistöä. Luut kasvavat elämän aikana, aina aikuisikään saakka.

Nivelten tehtävä

The role of joints

Nivelet ovat kehon kohtia, joissa kaksi luuta (tai useampi luu) tulevat kosketuksiin toistensa kanssa. Luiden päistä löytyvä rusto pehmentää nivelen liikettä, ja estää paljaiden luiden kivuliasta hankautumista toisiaan vasten. Lisäksi nivelistä löytyy jänteitä, jotka kiinnittävät eri luut toisiinsa ja vahvistavat nivelen rakennetta.

Kehosta löytyy eri tyyppisiä niveliä erilaisia käyttötarkoituksia varten: synoviaalinivelet ovat kaikista yleisin niveltyyppi, ja niiden sisältämä nivelneste mahdollistaa luiden liikkumisen; harvinaisempia rustoliitoksia ovat esimerkiksi rintalastan ja nikamavälien liitokset, jotka ovat tukevia ja joiden liikkuvuus on vähäistä; sekä sideliitokset, jotka ovat jäykkiä sekä liikkumattomia, ja sijaitsevat lähinnä kallon alueella.

Miksi nivelten ja luuston terveys on tärkeää?

Why is it important to look after your bones and joints?

Nyt kun tiedät enemmän luiden ja lihasten roolista kehossa voit ymmärtää miksi niiden terveydestä huolehtiminen on tärkeää. Luuston vauriot voivat aiheuttaa kovaa kipua, ja estää liikkuvuutta laajaltakin alueelta - jos sinulta on joskus murtunut käsivarsi tiedät kuinka kivulias luunmurtuma voi olla, ja kuinka kauan toipuminen kestää! Onnettomuuksista johtuvat luun murtumat tai hiusmurtumat paranevat kyllä ajan myötä, mutta ajan sekä käytön aiheuttama luuston kuluminen ja heikkeneminen voi tuoda mukanaan pitkäkestoisempia vaivoja. Pienentynyt luuntiheys voi johtaa osteopeniaan ja luuston haurastumiseen. Tilanteen pahetessa seurauksena on osteoporoosi, jolloin luiden murtumisen riski kasvaa, ja jo tavallinen kaatuminen saattaa aiheuttaa murtuman.

Myös nivelet kuluvat ikääntymisen myötä, ja saatat joutua tekemään tuttavuutta liikkuvuutta rajoittavien nivelkipujen kanssa. Tarvittavan nivelnesteen puuttuminen aiheuttaa luiden hankautumista toisiinsa, ja tämä jos mikä voi olla kivuliasta ja epämiellyttävää. Jos et huolehdi nivelten terveydestä, saatat monien urheilijoiden tapaan joutua kärsimään jänteen repeämästä. Jos nivelten kunto ehtii liian huonoksi, voivat tuloksena olla erilaiset nivelreumat, jolloin voidaan hoitaa enää vaivan aiheuttamia oireita eikä enää sen syitä. Ota siis nivelten ja luuston terveys ja siitä huolehtiminen vakavasti, jotta voit nauttia kehosi kivuttomasta liikkeestä mahdollisimman pitkään.

Heikentyneiden tai vahingoittuneiden nivelten ja luiden merkkejä

Jos pelkäät ettei nivelten ja luuston terveys ole kohdallasi täysin kunnossa, voit tarkkailla joitakin oireita. Nämä voivat vaihdella yksilöllisesti ja riippuvat vahingon tai ongelman tyypistä. Pistä kuitenkin merkille seuraavat oireet:

bones and joints

Luusto:

  • Alueella esiintyvä kipu
  • Särky ja epämiellyttävä tunne
  • Turvotus, mustelmat tai kipu luun ympärillä
  • Alueelle ei voi varata painoa
  • Estynyt tai vähentynyt liikkuvuus
  • Hauraat luut jotka murtuvat helposti
  • Huono ryhti
  • Luiden epämuodostumat

Nivelet:

  • Nivelen kipu
  • Nivelen punoitus
  • Nivelen turvotus
  • Lämmön tunne
  • Jäykkyys
  • Kipu ja epämukava tunne
  • Nivelen lukkiutuminen
  • Vähentynyt liikkuvuus
  • Ontuminen

Mikä voi aiheuttaa luuston ja nivelten heikkenemistä tai vahingoittumista?

Useat eri tekijät voivat aiheuttaa ongelmia luustolle ja nivelille, ja niiden vaikutukset vaihtelevat yksilöllisesti. Yleisimpiä vaivojen aiheuttajia voivat olla:

  • Ikä
  • Kuluminen
  • Onnettomuudet
  • Stressi
  • Perinnölliset tekijät
  • Epäterveellinen ruokavalio
  • Ylipaino tai lihavuus
  • Säännöllisen liikunnan puute
  • Vaihdevuodet ja hormonaaliset muutokset
  • Huono ryhti
  • Ravintoaineiden puute (erityisesti kalsiumin ja D-vitamiinin puute)
  • Infektiot ja infektiotaudit (kuten hepatiitti)
  • Sairaudet (kuten kihti ja systeeminen lupus eli SLE)
  • Jotkut lääkeaineet

Kuinka pidät huolta luuston ja nivelten terveydestä

Vaikka kaikki ongelmia aiheuttavat tekijät eivät ole vältettävissä (kuten ikä, sairaus tai vaihdevuodet), voit tehdä monia nivelille ja luustolle hyödyllisiä muutoksia elämäntyyliisi. Näihin kuuluvat:

  • Aktiivisuus ja säännöllinen liikunta
  • Terveellisessä painossa pysyttely
  • Tasapainoinen ja terveellinen ruokavalio
  • Kalsiumin ja D-vitamiinin riittävä saanti
  • Hyvän ryhdin säilyttäminen erityisesti istuessa
  • Nesteytyksestä ja riittävästä vedenjuonnista huolehtiminen
  • Tupakoinnin ja alkoholinkäytön lopettaminen tai ainakin vähentäminen
  • Luonnollisen luustolle ja nivelille tarkoitetun ravintolisän käyttäminen
  • Tukijalkineiden käyttö

Luuston ja nivelten hyvinvointia tukeva ravinto

Tiesitkö, että ruokavaliolla voi olla suuri vaikutus luuston ja nivelten hyvinvointiin? Seuraavat ruoka-aineet auttavat sinua pitämään huolta luuntiheydestä ja nivelten liikkuvuudesta:

Foods for healthy bones and joints
  • Kalsiumia sisältävät maitotuotteet kuten maito, juusto ja voi
  • Rasvainen Omega 3 sisältämä kala kuten lohi, krilli, turska ja makrilli
  • Kasvipohjaiset Omega 3 lähteet kuten pellavansiemenet, merileväöljy ja chiansiemenet
  • Glukosamiini ja kondroitiini
  • Hamppu kuten hampunsiemenöljy
  • Kollageeni meri- tai nautaperäisistä lähteistä
  • Vihreät lehtivihannekset kuten parsakaali, lehtikaali ja kaali
  • Soija kuten soijapavut ja -juomat
  • Kurkuma ja kurkumiini
  • Valkosipuli kuten valkosipuliöljy
  • Inkivääri uutteen ja öljyn muodossa
  • Pähkinät kuten saksanpähkinät, mantelit ja maapähkinät
  • Antioksidantteja sisältävät marjat kuten mansikat, kirsikat ja mustikat
  • Resveratrolipitoiset punaiset viinirypäleet rypäleensiemenuutteen muodossa

Tiivistetysti

Nivelten ja luuston terveys on kehosi hyvinvoinnin kannalta ratkaisevassa asemassa - on siis tärkeää että pidät niistä hyvää huolta läpi elämäsi. Vaikka kaikki luustolle ja nivelille ongelmia aiheuttavat tekijät eivät ole estettävissä, voit tehdä parhaasi elämäntyyliäsi muokkaamalla - kun suunta on oikea, muutosta voi tapahtua yksi askel kerrallaan.

* Hoitotulokset voivat vaihdella yksilöllisesti.