Hyvää pääsiäistä! Ilmainen toimitus ja lahja ennen 22.4. tehtyihin tilauksiin

  • klarna
    Luotettavat maksutavat

    Klarna, verkkopankkimaksu & pankkikortit

  • Ilmainen toimitus yli 50€ ostoksiin

    Ennen klo 18 tehdyt tilaukset lähtevät samana päivänä

  • Rahat Takaisin-takuu

    Koskee valittuja tuotteita

Makeutusaineet vaihtoehto luonnolliselle sokerille?

Meiltä löydät valikoiman luonnollisia makeutusaineita ruoanlaittoon ja leivontaan. Nyt voit korvata ruokosokerin terveellisemmillä vaihtoehdoilla, kuten ksylitolilla, erytritolilla tai mieleisilläsi hedelmäjauheilla!
hunajapurkki

Luonnolliset makeutusaineet

Luonnollisia makeutusaineita ovat muun muassa sokeri, hunaja, stevia, ksylitoli ja erytritoli, joista kaksi viimeisintä ovat tarkemmin sanottuna sokerialkoholeja. Sokeri on tietenkin yksi vanhimmista luonnonmukaisista makeutusaineista, joka on pienissä määrin sinänsä turvallista syötävää. Kaupoista voit löytää sokeria niin valkoisena puhdistettuna sokerina, kuin ruskeana täysruokosokerina, joka tunnetaan myös nimillä raakaruokosokeri tai intiaanisokeri. Näillä kahdella sokerilla ei ole suuria eroja. Huonoja puolia sokerissa on sen haitallisuus hampaille, suuri hiilihydraattipitoisuus sekä paljon nauttittuna voi siitä aiheutua myös terveydelle haittaa. Toisaalta se sopii kaikkeen makeutukseen, eikä se aiheuta vatsavaivoja. Nykyään on kuitenkin mahdollista löytää useita vaihtoehtoja korvata sokeria päivittäisessä ruokavaliossa muilla luonnollisilla makeutusaineilla.

Useita vaihtoehtoja

Hunajaksi kutsutaan mehiläisten tuottamaa luonnollista sokeria. Se sisältää pieniä määriä vitamiineja, kivennäisaineita ja antioksidantteja, mutta näiden määrä hunajassa ei ole kovinkaan merkittävä. Hunajan hyviä puolia ovat sen maku ja vatsalle sopiva käyttökokemus, mutta sokerin lailla se sisältä paljon myös hiilihydraatteja, mikä tekee siitä liiallisella käytöllä terveydelle haitallisen. Stevia sen sijaan on Etelä-Amerikkalaisesta kasvista saatava makeutusaine. Sitä on käytetty ympäri maailmaa jo pitkään, mutta Euroopan Unionissa sen käyttö hyväksyttiin vain vastikään. Stevia on huomattavasti, noin 100-300 kertaa makeampi, kun tavallinen sokeri, joten sen annostelussa tuleekin olla tarkka. Steviaa ei tarvita makeutukseen paljoa ja se on turvallisempi hampaille. Luonnonmukaisen stevian ei ole koettu nostattavan verensokeria ja se voi jopa vaikuttaa terveyttä edistävästi. Myös kookospalmusokeria voi käyttää korvaamaan valkoista sokeria esimerkiksi leivonnassa ja makeiden herkkujen valmistuksessa, jolloin saadaan ruokavalioon lisättyä myös pieniä määriä sinkkiä, magnesiumia ja kaliumia.

Sokerialkoholit

Sokerialkoholeina tunnetut, joskus myös koivusokeriksi kutsuttu ksylitoli ja luonnollisesti hedelmissä ja sienissä esiintyvä erytritoli on luokiteltu lisäaineiksi. Näistä ensimmäinen vastaa makeudeltaan sokeria, kun taas jälkimmäinen on vähemmän makea. Erytritolia valmistetaan glukoosia fermentoimalla, eikä sen ole todettu nostavan verensokeria. Hampaiden hyvinvoinnin kannalta ksylitoli ja erytritoli sokerialkoholit ovat huomattavasti turvallisempia ja ksylitolilla on säännöllisesti käytettynä todettu olevan jopa hampaiden reikiintymistä ehkäisevä vaikutus, jonka vuoksi sitä käytetäänkin paljon purukumeissa, pastilleissa ja hammastahnoissa. Sokerialkoholit imeytyvät elimistöön hitaasti, joten niiden liiallista käyttöä tulisi välttää vatsavaivojen uhalla.

Hedelmäjauheet makeutuksessa

Hedelmäjauheet sopivat luonnonmukaisiksi makeutusaineiksi esimerkiksi leivontaan, smoothieihin, raakasuklaan valmistukseen, jogurtteihin tai puuroihin. Näitä ovat muun muassa lucuma- ja guarana-hedelmistä tai punaisesta banaanista valmistetut luonnolliset, 100% hedelmistä jauhetut makeutta tuovat jauheet. Etelä-Amerikassa ja erityisesti Perussa kasvava lucuma sisältää paljon tärkeitä ravintoaineita ja sen maku sopii loistavasti leivontaan, Amazonilta löytyvä guarana on luonnollisen herkullinen energianlähde ja runsaasti suojaravintoaineita sisältävän punaisen banaanin juuret taas ovat Keski-Aasiassa. Jauhemuodossa nämä sopivat erinomaisesti tuomaan makua ja makeutta myös kotona valmistettaviin juomiin.

Makeutusaineet ja diabetes

makeutusaine

Ruoan ja juomien makeutukseen voidaan käyttää makeutusaineena tavallista sokeria, kuitenkin korkeintaan 50g päivässä. Mikäli makeutta halutaan lisätä, voidaan hyödyntää vähäenergisiä makeutusaineita, kuten sokerialkoholeja, joissa energiaa on noin puolet sokereiden energiamäärästä. Poikkeuksena mainittakoon erytritoli, jossa ei ole juuri lainkaan energiaa. Sokerialkoholit voivat kuitenkin aiheuttaa ongelmia vatsalle, joten niiden käyttöä ei voida suositella runsaissa määrin. Kahvinkin makeuttamiseksi voidaan käyttää yksi pala sokeria, mutta jos tämä ei makeuttajana riitä voidaan lisäksi käyttää vähän energiaa sisältäviä makeutusaineita. Diabeetikolle sopii tavallisella sokerilla makeutetut tuotteet, mutta niiden runsas nauttiminen voi toki nostaa veren sokeripitoisuutta, eivätkä makeat herkut ylipäätään sovi terveelliseen ruokavalioon. Hiilihydraattien määrää arvioivan ja pikainsuliinia käyttävän diabeetikon tulee huomioida annostelussa niin sokerin, hedelmäsokerin ja muidenkin hiilihydraattien määrä. Sokerialkoholeja taas ei tarvitse ottaa huomioon, sillä niiden imeytymisteho on heikompaa.