WeightWorld Logo

Palvelemme arkipäivisin klo 10.30am to 12.30pm

Mieliala

Ihmisen aivot ovat ihmeelliset: ne eivät ainoastaan huolehdi kehomme toiminnoista, vaan säätelevät lisäksi muistia, puhetta sekä tunne-elämää. Mitä kaikkea aivot siis tekevät, ja miksi aivojen terveys on äärimmäisen tärkeä asia?
Lue Lisää

Kaikki tuoteryhmän tuotteet

Mitä aivot tekevät?

What does the brain do?

Yksinkertaisesti ilmaistuna aivot ovat koko kehon hallintajärjestelmä, jota ilman elimistö ei pysty toimimaan. Aikuisen ihmisen aivot painavat keskimäärin 1,4 kilogrammaa, ja ovat vastuussa huikeasta toimintojen määrästä kuten puheesta, muistista, tunteista, persoonallisuudesta, käyttäytymisestä, älykkyydestä, kielitaidosta, kivun tunteesta, elintoiminnoista, kehon liikkeistä sekä aistielämysten tulkitsemisesta. Kaiken tämän hoitaminen vaatii luonnollisesti energiaa ja resursseja: aivot käyttävät noin 20% elimistön veri- ja happivarastoista, ja niistä löytyy yli 100 miljardia hermosolua eli neuronia!

Kuinka aivot toimivat?

Aivot vastaanottavat tietoa viideltä aistilta, joita ovat kosketus-, näkö-, haju-, maku- ja kuuloaisti. Aivot tulkitsevat saamaansa tiedon, ja antavat sille merkityksen, minkä jälkeen ne käskevät kehoa reagoimaan (esimerkiksi puhumaan tai liikkumaan), ja varastoivat tiedot lyhytaikaiseen muistiin. Nukkuessamme tieto siirtyy pitkäkestoiseen muistiin.

Aivojen rakenne voidaan jakaa kahteen osaan, joita kutsutaan vasemmaksi ja oikeaksi aivopuoliskoksi. Ne ovat vastuussa erilaisista toiminnoista, sekä vastakkaisen kehon puolikkaan toiminnan säätelystä. Vasen aivopuolisko hallitsee kirjoittamisen, puheen ja ymmärryksen kaltaisia toimintoja, kun taas oikea aivopuolisko vastaa luovuudesta, tilanhahmotuskyvystä sekä musiikillisesta lahjakkuudesta. Tähän tietoon perustuvat erilaiset teoriat, joiden mukaan ihmisellä on persoonallisuutta vahvasti määrittelevä dominoiva aivopuolisko, ja ihmiset voidaan jakaa joka vasen- tai oikea-aivoisiin.

Aivot ja selkäydin ovat osa keskushermostoa. Aivojen hermosolut eli neuronit välittävät synapsien avulla sähköisiä signaaleja selkäytimen kautta muuhun elimistöön, sekä vastaanottavat suurimman osan kehon signaaleista selkäytimen kautta.

Aivojen heikentyneen terveyden merkkejä

Terveet aivot suoriutuvat kaikista toiminnoistaan täydellä kapasiteetilla. Aivojen heikentynyt toimintakyky voi sen sijaan aiheuttaa muistinmenetyksen, puhevikojen, aivohalvauksen, Alzheimerin taudin, dementian, Parkinsonin taudin tai epilepsian kaltaisia oireita. Useat osatekijät voivat heikentää aivojen toimintakykyä, ja aivoterveys on asia josta kannattaa pitää huolta läpi elämän. Jos tunnistat yhden tai useamman seuraavista oireista, ei se ole välttämättä merkki vakavasta sairaudesta, vaan kenties aivotoimintasi ei tällä hetkellä ole parhaimmillaan - “aivosumu” ei ole aina merkki vakavasta ongelmasta.

poor brain health
  • Heikentynyt muisti
  • ‘Aivosumu’
  • Keskittymiskyvyn puute
  • Päänsärky
  • Persoonallisuuden muutokset
  • Mielialanvaihtelut
  • Pahoinvointi
  • Oksentaminen
  • Väsymys
  • Liikkumisen vaikeus
  • Puutteellinen tasapaino
  • Heikentynyt huomiokyky

Mikä aiheuttaa heikentynyttä aivotoimintaa?

Silloin kun aivojen terveys osoittaa heikentymisen merkkejä voi taustalta löytyä mitä moninaisimpia syitä. Iän ja geeniperimän aiheuttamille aivojen ongelmille ei mahda mitään, mutta yleiset vaivat kuten “aivosumu”, keskittymiskyvyn puute ja muistiongelmat saattavat olla elämäntyylistä johtuvia. Yleisimpiä aivo-ongelmien aiheuttajia ovat:

  • Ikä
  • Geeniperimä
  • Huono ruokavalio
  • Säännöllisen liikunnan puute
  • Stressi
  • Hormonit
  • Nestehukka
  • Lääkeaineet
  • Taudit ja sairaudet
  • Mielenterveysongelmat

Aivoterveys ja sen edistäminen

Kun kyseessä on aivoterveys ja sen edistäminen, kannattaa keskittyä sekä aivojen toimintakyvystä että koko kehon terveydestä huolehtimiseen - terve mieli terveessä kropassa! Voit edistää aivojen terveyttä seuraavin keinoin:

brain health
  • Noudata terveellistä ja tasapainoista ruokavaliota
  • Lisää ruokavalioosi aivoille hyödyllisiä ruokia
  • Käytä aivojen terveyttä tukevaa ravintolisää
  • Käytä prebiootteja ja probiootteja
  • Yritä pitää mielesi rauhallisena ja tasapainossa
  • Juo runsaasti vettä
  • Huolehdi säännöllisestä liikunnasta
  • Pidä stressitasot kurissa
  • Älä tee liian montaa asiaa kerrallaan
  • Tee mindfulness-harjoituksia
  • Rajoita päivittäistä näytön tuijottamista
  • Harrasta sudokun kaltaista aivoaktiviteettia

Aivoterveys ja ravinto

Yksi parhaista tavoista aivoterveyden parantamiseen ja “aivosumun” hälventämiseen on ruokavaliosta huolehtiminen. Aivoterveys hyötyy tasapainoisesta ruokavaliosta, ja lisäksi voit lisätä päivärutiiniin joitakin aivotoimintaa hyödyttäviä ruoka-aineita.

Fatty Fish
Rasvainen kala

Rasvaisen kalan kuten lohen, turskan, tonnikalan ja krillin sisältämät Omega 3 -rasvahapot tukevat aivojen terveyttä.

Plant-Based Omega 3 Sources
Kasvipohjaiset Omega 3 -lähteet

Jos et pidä kalasta tai olet vegaani voit valita kasvipohjaisen Omega-3 -lähteen kuten pellavansiemenet, chiansiemenet ja merileväöljyn.

Green Leafy Vegetables
Vihreät lehtivihannekset

Nämä sisältävät aivoterveydelle hyödyllisiä ravinteita kuten K-vitamiinia, luteiinia, folaattia ja betakaroteenia. Valitse siis lautaselle ruokia kuten parsakaali, lehtikaali ja pinaatti.

Hemp
Hamppu

Hamppu (toisin kuin sen psykoaktiivinen serkku) on luonnollinen Omega 3 -lähde, ja turvallinen tapa tukea aivojen terveyttä.

Berries
Marjat

Runsaasti muistia parantavia flavonoideja sisältäviä marjoja ovat esimerkiksi mansikat, vadelmat ja mustikat.

Dark Chocolate
Tumma suklaa

Tumman suklaan sisältämät antioksidantit voivat suojata aivoja vapaiden radikaalien aiheuttamalta oksidatiiviselta stressiltä ja kognitiivisten toimintojen heikentymiseltä.

Whole Grains
Kokojyvätuotteet

Nämä ovat hyviä aivoja ravitsevan ja suojaavan E-vitamiinin lähteitä. Ota käyttöön tumma riisi, ohra ja kaura.

Tea and Coffee
Tee ja kahvi

Kofeiinin tarjoama energia voi parantaa keskittymistä ja henkistä suorituskykyä.

Eggs
Kananmunat

B6- ja B12 -vitamiineja sekä foolihappoa sisältävät kananmunat ovat todellista aivoruokaa, ja voivat auttaa ehkäisemään aivojen kutistumista.

Avocados
Avokadot

Terveellisiä tyydyttymättömiä rasvoja sisältävät avokadot voivat hoitaa korkeaa verenpainetta ja sen aiheuttamaa kognitiivisten toimintojen heikentymistä.

Co-Q10
Co-Q10

Tämän ainesosan sisältämät B-vitamiinit auttavat ehkäisemään väsymyksen ja uupumuksen tunteita, ja parantamaan psykologisia toimintoja.

Walnuts
Saksanpähkinät

Proteiinia ja terveellisiä rasvoja sisältävät saksanpähkinät voivat auttaa parantamaan kognitiivisia toimintoja ja huolehtimaan myös sydämen terveydestä.

Tiivistetysti

Aivoterveys on tärkeää koko kehon hyvinvoinnin ja toiminnan kannalta, joten siitä kannattaa pitää huolta kaikin käytettävissä olevin keinoin. Liikunta ja aivoterveys liittyvät läheisesti toisiinsa, joten lisää päivääsi hieman liikettä, ja kokeile lisäksi sudokua sekä aivojen terveyttä tukevia ruokia - aivosi kiittävät kun omaksut muutaman helpon tavan niiden työtä helpottamaan!

* Hoitotulokset voivat vaihdella yksilöllisesti.