Hyvää pääsiäistä! Ilmainen toimitus ja lahja ennen 22.4. tehtyihin tilauksiin

  • klarna
    Luotettavat maksutavat

    Klarna, verkkopankkimaksu & pankkikortit

  • Ilmainen toimitus yli 50€ ostoksiin

    Ennen klo 18 tehdyt tilaukset lähtevät samana päivänä

  • Rahat Takaisin-takuu

    Koskee valittuja tuotteita

Kuinka tunteet vaikuttavat painoon?

Positiivisten tai negatiivisten tunteiden aiheuttamista vaikutuksista kehoon puhutaan usein vähättelevään sävyyn, eivätkä monet ihmiset edes tiedä mielialan vaikuttavan paitsi henkiseen hyvinvointiin, myös heidän välittömään ympäristöönsä sekä fyysiseen hyvinvointiin ja painonhallintaan.

Mieliala ja laihtuminen, tai vaihtoehtoisesti stressi ja lihominen ovat monimutkaisia prosesseja, joihin ovat yhteydessä mm. hormonit, ruokavalio, kaamosmasennus sekä lukuisat muut tekijät. Terveen painon ja positiivisen asenteen ylläpitäminen vakaan tunne-elämän saavuttamiseksi ei ole kuitenkaan mahdotonta. Tässä artikkelissa autamme ymmärtämään tunteitamme ja niiden vaikutusta painonhallintaan.

Kuinka tunteet vaikuttavat painoon?

Muutaman tunnetun tekijän tiedetään olevan yhteydessä päivittäiseen tunne-elämään ja tätä kautta painonvaihteluihin. Näitä tekijöitä ovat:

1. Hormonit

Ihmisen kehosta löytyy erilaisia, kehon toimintoja ylläpitäviä hormoneita, jotka ovat yhteydessä myös painonnousuun tai -laskuun. Erilaiset hormonit yhdessä muiden biologisten tekijöiden kanssa vaikuttavat myös mielialaan ollessamme stressaantuneita, minkä vuoksi stressi ja lihominen ovatkin yhteydessä toisiinsa. Yksi näistä hormoneista on kortisoli. Lisämunuaiset tuottavat kortisolia silloin, kun keho joutuu altistumaan kohtalaiselle määrälle stressiä. Tämän hormonin on huomattu vähentävän kehon mahdollisuuksia ylimääräisten kilojen pudottamiseen, sillä sen vaikutuksesta keho pyrkii varastoimaan rasvaa ollessaan stressin alaisena. Tässä tapauksessa tunnesyöminen tai stressiperäinen syöminen voi helposti johtaa painonnousuun, sillä lisäkilot varastoituvat kehoon helpommin. Tämä on täydellinen esimerkki siitä, kuinka stressi, kortisoli ja lihominen liittyvät toinen toisiinsa.

Toinen mielialan tai stressin kautta painonvaihteluihin vaikuttava hormoni on greliini. Stressille altistuessamme kehon greliinipitoisuus nousee huomattavasti. Tällä hormonilla on suora vaikutus ruokahaluun ja tätä kautta myös painonvaihteluun. Myös naishormoni estrogeeni voi vaikuttaa painonnousuun tai -laskuun.

Tietyt hormonit siis korostavat stressin ja painonnousun välistä yhteyttä esimerkiksi lisäämällä ruokahalua. Toiset hormonit, kuten leptiini sen sijaan vähentävät ruokahalua, jolloin stressi ja laihtuminen kulkevat käsi kädessä.

2. Ruokavalio

Ruokavalio on tärkeä tekijä, sillä se voi vaikuttaa mielialaan ja kehon painoon sekä positiivisella että negatiivisella tavalla. Mieliala vaikuttaa syömistottumuksiin, ja syömistottumukset mielialaan. Oletko koskaan ihmetellyt miksi jotkut tahtovat aloittaa aamunsa kuumalla kahvilla? Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet tämän johtuvan siitä, että kahvin sisältämä kofeiini parantaa mielialaa. Tämä on siis vain yksi esimerkki siitä, kuinka kehon tilaa kohentava ruokavalio nostaa samalla mielialaa, joten hyvä mieli ja laihtuminen todellakin tukevat toinen toisiaan.

Toisaalta tunteet voivat samalla periaatteella vaikuttaa ruokailutottumuksiin. Monet reagoivat stressiin valitsemalla lautaselleen runsasrasvaisia tai -sokerisia, sekä erittäin kaloripitoisia ruokia. Suomalaistutkimuksen mukaan stressille altistuneet ihmiset kallistuvat valinnoissaan suklaan, pizzan, makkaran, jäätelön, kakun tai hampurilaisen kaltaisiin herkkuihin, sillä he yrittävät piristää itseään ruoan avulla. Runsasrasvainen ja -kalorinen ruoka tuntuu hemmottelulta, joten stressaantuneena sen nauttiminen houkuttelee, mutta lopputuloksena saattaa olla rasvan varastoituminen vatsan seudulle.

3. Vuodenaikaan liittyvä masennus

Kausiluontoinen mielialahäiriö (seasonal affective disorder eli SAD) voi helposti vaikuttaa tunne-elämään ja aiheuttaa masennusta. Yleensä tämä on seurausta vuodenajan vaihtumisesta, ja kaamosmasennus on vain yksi esimerkki tästä ilmiöstä. Kausiluontoisen mielialahäiriön oireita ovat heikko olo, energian puute, unettomuus sekä ruokahalun muutokset. Usein nämä oireet ovat samankaltaisia tietyn vuodenajan aikana, vuodesta toiseen. Tämän mielialahäiriön hoitokeinoihin lukeutuvat mm. valohoito (valon käyttäminen hoitokeinona), kronoterapia sekä kasvipohjaisten lisäravinteiden käyttö. Hoitosuunnitelman ohessa myös säännöllinen liikunta, pitkät kävelylenkit sekä auringossa olo voivat edistää hyvinvointia.

4. Stressi

Ihmiset suhtautuvat elämän tuomiin haasteisiin sekä stressiin eri tavalla. Jotkut ovat tarpeeksi vahvoja irroittautuakseen stressitilanteista joutumatta kärsimään niistä, kun taas toiset lievittävät stressiä vaikkapa käymällä kylpylässä tai hieronnassa, matkustelemalla, tai viettämällä aikaa läheisten ihmisten kanssa. Mutta on niitäkin, jotka takertuvat stressitilanteisiin niin, että niiden vaikutus näkyy fyysisen hyvinvoinnin rapistumisena. Vuosien saatossa lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että useat ylipainoiset ihmiset käyttävät ruokaa selviytymiskeinona hankalassa tilanteessa tai stressin alaisena, minkä tuloksena on lisää stressiä ja painonnousua. Toisaalta on olemassa myös toinen ääripää sekä niitä, jotka syövät stressaantuneina vähemmän. Stressi ja laihtuminen koskee erityisesti jo valmiiksi alipainoisia ihmisiä.

Liikunta on loistava tapa terveen painon ylläpitämiseen, mutta positiivisen asenteen jokapäiväisiä vaikutuksia ei kannata aliarvioida. Hyvä mieliala ja positiivinen elämänasenne eivät ainoastaan tue vakaata henkistä hyvinvointia, vaan vaikuttavat myös kehon terveyteen ja esimerkiksi painonhallintaan. Negatiivinen asenne vie mielialan maahan ja stressitason kattoon, minkä tuloksena voi helposti olla painonnousu tai -lasku. Vältä siis kaamosmasennus ja huono tuuli, ja panosta positiiviseen asenteeseen sekä hyvään mieleen.