• klarna
    Luotettavat maksutavat

    Klarna, verkkopankkimaksu & pankkikortit

  • Ilmainen toimitus yli 50€ ostoksiin

    Ennen klo 18 tehdyt tilaukset lähtevät samana päivänä

  • Rahat Takaisin-takuu

    Koskee valittuja tuotteita

Miksi laihtuminen on vaikeaa?

Pidätkö huolta ruokavaliostasi sekä liikuntarutiinistasi, eikä tuloksia kertakaikkiaan näy? Tämä voi olla erittäin turhauttava tilanne, ja johtaa lopulta lannistumiseen sekä epäterveellisiin ruokailutapoihin.

Ensinnäkin kannattaa ymmärtää se tosiasia, että laihduttamisessa ei ole kyse ainoastaan kalorien tarkkailusta ja ruokailutapoihin keskittymisestä. Painonpudotus sisältää lukuisia erilaisia prosesseja, jotka yhdessä toimiessaan johtavat erinomaisiin tuloksiin. Laihtumisen vaivalloisuus voi johtua monenlaisista syistä, ja näitä ovat esimerkiksi:

Unen puute: Liian vähäinen uni voi hankaloittaa painonpudotusta, sillä se hidastaa aineenvaihduntaa jolloin keho ei polta kaloreita tarpeeksi tehokkaasti.

Hidas aineenvaihdunta: Hidas aineenvaihdunta on tärkeä este laihtumiselle. Aineenvaihdunnan tehokkuus on yksilöllistä, ja toisinaan se voi olla luonnostaan hidas. Tämän vuoksi laihduttaminen on hankalaa.

Kilpirauhasen liikatoiminta: Sekä kilpirauhasen liika- että vajaatoiminta voi aiheuttaa lihomista, sillä kilpirauhasongelmista kärsivät tuntevat näläntunnetta muita enemmän. Lisäksi veden sekä suolan kerääntyminen elimistöön aiheuttaa turvotusta ja painonnousua.

Sukupuoli: Myös sukupuoli vaikuttaa painonpudotukseen tai -nousuun. Laihduttaminen on usein helpompaa miehille. On olemassa lukuisia syitä siihen, miksi painon pudottaminen on naisille niin vaikeaa, ja tässä esimerkkinä niistä yleisimpiä. Syitä on kuitenkin monia, joten laihtumisen vaivalloisuus voi johtua monesta muustakin tekijästä!

Nämä yllä mainitut tekijät voivat hankaloittaa laihtumista. Lisäksi painonpudotus voi toisinaan hidastua tai kokonaan pysähtyä joksikin aikaa, mikä on täysin normaalia. Tämä painon paikallaan junnaaminen tunnetaan myös nimellä tasanne tai plateau.

Mikä tarkoittaa tasanne tai plateau?

Tällä nimityksellä viitataan siihen hetkeen, kun laihdutusrutiinin jatkumisesta huolimatta painonpudotus hidastuu, tai jopa pysähtyy täysin. Tänä aikana paino ei putoa tiukasta dieetistä tai liikuntarutiinista huolimatta. Tämä on kuitenkin normaalia, eikä tilanteesta kannata hätääntyä. Sen sijaan on hyödyllistä kartoittaa tilanteen taustalta löytyvät mahdolliset syyt.

Painon paikallaan junnaamisen syitä

Elimistön aineenvaihdunnan hidastuessa painoa alkaa junnata paikoillaan. Tämän tapahtuessa kehosi polttaa ruoasta saamasi kalorimäärän lähes täsmälleen, ja lisäkalorien polttaminen on vaikeampaa. Tällöin paino alkaa jumittaa samoissa lukemissa. Koska kalorien vähentäminen entisestään on hankalaa, monet lannistuvat ja palaavat epäterveellisiin ruokailutottumuksiin. Ei kuitenkaan kannata antaa periksi, sillä on olemassa erilaisia keinoja, joiden avulla jumitustilanteesta voi päästä yli.

Vinkkejä painonpudotukseen


Lisää liikuntaharjoittelua, ja tarkkaile syömiäsi kaloreita. Ehkä laihtuminen on pysähtynyt, koska et ole tarkkaillut treenin määrää tarpeeksi ahkerasti.
Kokeile erilaisia painonpudotuskeinoja. Samassa rutiinissa pitäytyminen pitkästyttää sekä mieltä että kehoa, ja saattaa johtaa painon junnaamiseen paikallaan.
Nuku enemmän. Unen puute saattaa estää laihtumisen, tai toisinaan jopa aiheuttaa lihomista. Lisääntynyt uni saattaa hyvinkin potkaista elimistön jälleen liikkeelle.
Tehosta aineenvaihduntaa. Lisää ruokavalioosi aineenvaihduntaa vilkastuttavia ruoka-aineita, kuten vihreää teetä sekä chilipippuria niin, että keholle riittää töitä koko päivän ajaksi.