Palvelemme arkipäivisin klo 10.30am to 12.30pm

Miksi Omega 3 on tärkeää sydämen terveydelle

Mitä ovat Omega-3 -rasvahapot?

Omega-3 ovat monityydyttymättömiä rasvahappoja, joita elimistö tarvitsee elintärkeitä toimintoja varten. Nämä rasvahapot voidaan jakaa kolmeen eri tyyppiin, ja niitä löytyy sekä meri- että kasviperäisistä ruoka-aineista sekä öljyistä.

  1. ALA - Alfalinoleenihappo (saadaan kasviöljyistä)
  2. EPA - Eikosapentaeenihappo (saadaan rasvaisesta kalasta)
  3. DHA - Dokosaheksaeenihappo (saadaan merenelävistä)

Omega-3 ja sydämen terveyden välinen yhteys

Foods Containing Omega 3

Omega-3 -rasvahapot vaikuttavat terveyteen lukuisin eri tavoin, aivosolujen valmistuksesta aina sydämen terveyden tukemiseen asti. Ihmiskeho ei kuitenkaan tuota Omega-3 omasta takaa, vaan nämä tärkeät rasvahapot on hankittava ruoka-aineista kuten tofu, soijapavut, pellavansiemenet, chiansiemenet, saksanpähkinät, rypsiöljy, soijaöljy, osterit, turskanmaksaöljy, lohi, sardiinit, katkaravut sekä erilaiset vahvistetut ruoat. Vähintään 5% ruoan kaloreista pitäisi saada Omega-3 -rasvahapoista.

Omega-3 hyödyt sydämen terveydelle

  1. Alentaa triglyseriditasoja

    Triglyseridit ovat verestä löydettäviä rasvoja. Niiden tason nousemisesta kehossa aiheutuvat verisuonten seinämien rasvakertymät, jotka lisäävät sydänkohtausriskiä. Omega-3 madaltavat triglyseriditasoja. (1)

  2. Vähentää rytmihäiriöiden riskiä

    Epätasaista sydämen sykettä kutsutaan rytmihäiriöksi, ja vaikka ne eivät ole yleensä vaarallisia, voivat ne lisätä sydämen ongelmien riskiä. Tutkimusten mukaan Omega-3 -rasvahappojen ja vähentyneen rytmihäiriöriskin välillä on yhteys. (2)

  3. Madaltaa verenpainetta hieman

    Korkea verenpaine lisää sydänkohtausriskiä, mutta Omega-3 on positiivinen vaikutus verenpaineeseen. Sekä systolinen että diastolinen verenpaine madaltuu silloin, kun Omega-3 nautitaan suurena annoksena. (3)

  4. Ehkäisee verisuonten kalkkeutumista

    Verisuonten seinämiin muodostuva plakki koostuu enimmäkseen kolesterolista, rasvasta sekä kalsiumista. Plakki estää hapen kulkua veressä. Runsaasti Omega-3 sisältävän ruokavalion on todettu vähentävän sydänkohtauksen riskiä, sillä Omega 3 -rasvahapoilla on antioksidanttinen ja tulehdusta estävä vaikutus, joka tukee verisuonten seinämiä reunustavien endoteelisolujen toimintaa. Tämän vuoksi sydänsairauksista kärsivien kannattaa nauttia Omega-3. (4)

    Jos olet terve ja syöt vähintään kaksi annosta rasvaista kalaa viikossa, teet sydämellesi palveluksen! Jos tarpeellisen Omega-3 -annoksen varmistaminen tuntuu haastavalta, kannattaa valita Omega 3 -rasvahappoja sisältävä ravintolisä ruokavalion oheen. Helppokäyttöinen ravintolisä tukee tervettä ruokavaliota täysin vaivatta!

Kuinka valita oikea Omega-3 -ravintolisä

Kun valitset sopivaa ja terveyttäsi mahdollisimman tehokkaasti edistävää Omega-3 -rasvahappoja sisältävää ravintolisää kiinnitä huomiota seuraaviin ominaisuuksiin:

  • 1000mg Omega-3 jokaista annosta kohden
  • Tehokas yhdistelmä sekä EPA että DHA
  • GMP-sertifikaatti varmistaa, että tarjoat kehollesi vain parasta

Vältä lisäaineita ja kemikaaleja, ja jos noudatat vegaanista ruokavaliota tarkista, että ravintolisä on valmistettu merileväöljyä käyttäen. Näiden ominaisuuksien lisäksi muista noudattaa terveellistä ruokavaliota, ja huolehtia säännöllisestä liikunnasta - terveen sydämen vuoksi!

Viitteet

Lue myös nämä

Suositellut Tuotteet

Jaa