Palvelemme arkipäivisin klo 10.30am to 12.30pm

Mitä on Guarana?

Olet luultavasti jo kuullut hedelmästä nimeltä Guarana, mutta tiedätkö sen lukuisista hyödyistä terveydelle ja hyvinvoinnille? Tämä artikkeli kertoo guaranasta, ja antaa ohjeita sen päivittäiseen käyttöön - kokeile ainutlaatuista ja eksoottista superfoodia jo tänään!

Mitä on Guarana?

Guarana on portugalin kielellä Guaraná ja latinaksi Guarana Paullinia cupana. Tämä hedelmä on kotoisin Amazonin sademetsästä, ja sen pääasiallinen kasvupaikka on Brasilia. Guarana tunnetaan sen hedelmistä, joilla on monia käyttötarkoituksia ja hyötyjä. Guarana-hedelmän kuori on väriltään punainen tai ruskehtava, ja sen mustaa siementä ympäröivä hedelmäliha on valkoista.

Hedelmä on saanut nimensä ainutlaatuisen värinsä ja muotonsa mukaan - avattu hedelmä muistuttaa silmämunaa. Sateré-Maué-kielen sana warana tarkoittaa “hedelmä joka on kuin ihmisen silmä”. Tästä syystä guarana on niin uniikki ja herätti kiinnostusta jo 1500-luvulla, jolloin se tuotiin ensimmäistä kertaa Eurooppaan.

Käyttötavat

Sen lisäksi että hedelmää voidaan syödä raakana, on sillä lukuisia perinteisiä käyttötarkoituksia. Guaraní-kansa kuori, pesi ja kuivasi hedelmän siemeniä valmistaakseen niistä teetä. Siemeniä myös jauhettiin hienoksi jauhoksi, jota käytettiin leipätaikinassa. Nykyisin guaranaa löytyy erityisesti energiajuomista ja muista hiilihapollisista virvoitusjuomista. Brasiliassa siitä valmistetaan myös fermentoitua juomaa maniokin ja veden kanssa.

Guaranan terveysvaikutukset

Gives you energy
1. Tarjoaa energiaa

Guaranan siemenet sisältävät runsaasti kofeiinia - itse asiassa sanotaan, että sen kofeiinisisältö on 4-6 kertaa suurempi kuin kahvipapujen! Tämän ansiosta guarana onkin tehokas luonnollinen stimulantti, ja energiajuomien suosittu ainesosa. Kasvin sisältämä kofeiini on hyödyllinen puolustuskeino sitä ravintonaan käyttäviä eläimiä vastaan, mutta ihmisen käyttämänä täysin turvallinen. Jos siis etsit kunnon potkua aamupäivään, tai ilta venyy pitkäksi, kannattaa kokeilla guaranaa!

Improves focus
2. Parantaa keskittymiskykyä

Guaranan siementen sisältämän kofeiinin ansiosta moni käyttää hedelmää keskittymiskyvyn ja suorituksen parantamista varten. Kun päivä venyy pitkälle iltaan tai tehtävälista tuntuu loputtomalta, antaa guarana lisäenergiaa tekemiseen. Kofeiinin vaikutuksiin kuuluu myös virkeä olo, joten se on hyvä valinta myös opiskelijoille tai heille, joilla on käsillä keskittymiskykyä vaativa tehtävä!

Supports weight loss
3. Tukee painonpudotusta

Guaranan kofeiinitasot voivat olla hyödyksi myös laihdutuksessa, sillä muiden stimulanttien tavoin myös kofeiini voi kiihdyttää aineenvaihdunnan toimintaa jolloin keho polttaa rasvaa ja kaloreita nopeammalla tahdilla. Monet laihdutusvalmisteet ja painonhallintalisät sisältävätkin guaranaa juuri tästä syystä.

Full of antioxidants
4. Tehokkaat antioksidantit

Guarana sisältää yhdisteitä, joilla on tehokkaita antioksidanttisia ominaisuuksia. Näitä yhdisteitä ovat teobromiini, tanniinit, saponiinit sekä katekiinit, ja ne neutralisoivat ilmansaasteiden, tupakoinnin, alkoholin ja säteilyn aiheuttamia vapaita radikaaleja. Ne siis suojaavat kehoa, ja voivat auttaa puolustautumaan aivojen, sydämen ja ihon soluvaurioita vastaan.

Helps healthy skin
5. Huolehtii ihon terveydestä

Tiesitkö, että guaranasta on hyötyä myös ihonhoidossa? Runsaan hedelmien ja siementen antioksidanttisisällön ansiosta guarana voi auttaa hoitamaan ihoa. Vapaat radikaalit ovat yleinen syypää ihon ennenaikaiseen vanhenemiseen, joten antioksidanttipitoinen guarana on anti age -hedelmä! Guaranan käyttö voi auttaa ehkäisemään ryppyjä ja uurteita, sekä säilyttämään ihon terveyden.

Aids heart health
6. Tukee sydämen terveyttä

Guaranan siemenet voivat tarjota apua myös sydämen terveydelle. Antioksidantit tukevat verenkiertoa ja ehkäisevät veren hyytymistä. Lisäksi ne voivat auttaa vähentämään “pahan” kolesterolin oksidaatiota, joka voi aiheuttaa sydänsairauksia ja sydänkohtauksia. Tästä ei kuitenkaan ole vielä luotettavia tutkimustuloksia, sillä tutkimukset jatkuvat edelleen.

Paras tapa käyttää guaranaa

Guaranan syöminen raakana voi olla hankala lisä päivärutiiniin, mutta onneksi tämä ei ole ainoa tapa nauttia guaranan hyödyllisistä vaikutuksista. Guarana-ravintolisä joko kapseleiden tai jauheen muodossa on tavoista kätevin ja helpoin. Paras päivittäinen guarana-annos on vähintään 250-300mg kapselimuodossa, mutta parhaat tulokset saat kun etsit vielä tehokkaamman ravintolisän.

Jos sen sijaan valitset guarana-jauheen, on sitä helppo lisätä smoothieiden tai pirtelöiden sekaan, tai kokeilla sitä ruokaresepteissä. Energiaa tarjoava guaranasmoothie on loistava aamupala, guaranakeksit sopivat välipalaksi ja guarana-suklaatryffelit puolestaan nautinnollisiin herkkuhetkiin! Voit lisätä jauhetta myös omiin resepteihisi ja kokeilla uusia yhdistelmiä.

Guaranan haittavaikutukset?

Koska guarana sisältää kofeiinia, voi sillä olla lieviä sivuvaikutuksia jotka kannattaa ottaa huomioon. Kofeiinin haittavaikutuksia ovat unettomuus, pyörrytys ja levoton olo. Jos kuitenkin noudatat Guarana-pillereiden ja -jauheiden mukana tulevia annostusohjeita, vältyt kofeiinin sivuvaikutuksilta. Näitä sivuvaikutuksia lukuunottamatta guaranan käyttö on täysin turvallista.

Kun etsit guarana-ravintolisää muista valita luonnollinen tuote, joka ei sisällä täyteaineita tai muita kemikaaleja. Valitse luotettava valmistaja, jotta huonolaatuinen tuote ei aiheuta haittavaikutuksia kehollesi.

Tiivistetysti

Guarana on erinomainen superfood, joka tarjoaa luonnollista lisäenergiaa ja helpon keinon itsestäsi huolehtimista varten. Guaranan hyödyt liittyvät sen sisältämiin kofeiiniin sekä antioksidantteihin - muista noudattaa annossuosituksia ja valita käyttöösi luonnontuote.

Lue myös nämä

Suositellut Tuotteet

Jaa