• klarna
    Luotettavat maksutavat

    Klarna, verkkopankkimaksu & pankkikortit

  • Ilmainen toimitus yli 50€ ostoksiin

    Ennen klo 18 tehdyt tilaukset lähtevät samana päivänä

  • Rahat Takaisin-takuu

    Koskee valittuja tuotteita

Nesteenpoisto: Näin pääset eroon kehon turvotuksesta

Onko tiedossa tärkeä tapahtuma, mutta peilikuva näyttää turvonneelta? Liika neste elimistössä voi aiheuttaa turvotusta, väsymystä ja epämiellyttäviä tunteita. Ylimääräisen rasvan polttaminen lyhyessä ajassa on haastavaa, mutta nestettä sen sijaan voi poistaa kehosta lyhyelläkin varoitusajalla. Luonnollisten diureettien avulla voit päästä eroon ylimääräisistä nesteistä ja voida paremmin!

Ylimääräisen nesteen kertyminen kehoon, voi olla ikävä ongelma, joka vaikuttaa niin ulkonäköön kuin yleiseen jaksamiseenkin. Jos nestettä pääsee kertymään kroppaasi huomattavan paljon, voi se olla terveydelle haitallista. On syytä hakeutua lääkäriin, jos turvotusta esiintyy usein, mutta satunaisesta turvotuksesta pääsee eroon aivan kotikonstein, jolloin kyseessä on lähinnä elintapojen muokkaaminen. Monipuolinen ruoka ja siitä saatavat ravintoaineet, riittävä veden juonti ja kehon nesteytys sekä liikunnalliset elämäntavat ovat avain hyvinvointiin ja kehon aineenvaihdunnan pitämiseen käynnissä.

Mikäli tahdot eroon turvotuksesta, voi siitä päästä helposti eroon jo muutamassa päivässä saamalla nesteet liikkeelle. Tällä tavoin painokin saattaa tippua ja voit saada itseluottamuksesi takaisin nähdessäsi peilikuvassasi hoikemman itsesi, kun kehoon kertyneestä nesteestä on päästy eroon. Nesteiden poistaminen vaikuttaa hyvinvointiisi ja väsymykseen. Yleensä nesteitä poistuu tarpeeksi luonnollisen aineenvaihdunnan myötä, mutta joskus nestettä voi huomaamattomasti kertyä kehon eri osiin aiheuttaen turvotusta ja liiallista pöhöttymistä. Kasvojen alueella, se saa toki itsesi näyttämään väsyneemmältä ja se voi aiheuttaa itsetunnon ongelmia kasvojen näyttäessä pyöreämmiltä ja veltommilta. Kehon muissa osissa nesteen kertyminen voi aiheuttaa täysin käytännöllisiä haittoja, kun sukat muun muassa painavat kiristysnauhojen kohdalta, sormukset tuntuvat turhan ahtailta sormissa eikä niiden pois ottaminen käy helpolla tai kun kenkiä on vaikea saada jalkaan.

Ylimääräinen neste kropassa, mistä pöhötys voi johtua?

Nesteen kertymisen aiheuttajia on useita, mutta suuri osa näistä liittyy ruokavalioon. Esimerkiksi aterioiden sisältäessä paljon suolaa, voi ylimääräistä nestettä kertyä kehoon, mikä aiheuttaa pöhöttyneen ulkomuodon. Mikäli kärsit stressistä, on nesteen kertyminen kehoon usein ulkoinen merkki tästä. Naisilla turvotus ja ylimääräinen neste voivat olla merkki myös hormonitoiminnasta, jolloin ennen kuukautisia ja kuukautisten aikaan voi pöhöttymistä esiintyä luonnollisesti. Myös vitamiinien puutostilat tai maksan, munuaisten tai sydämen toimintahäiriöt voivat johtaa kehon ylimääräisen nesteen kertymiseen pysyvämmin kroppaan. Turvotus voi aiheutua myös kilpirauhasen vajaatoiminnan myötä. Onkin tärkeää pitää silmällä omaa ruokavaliota ja varmistaa sen monipuolisuus tärkeiden vitamiinien ja ravintoaineiden saamiseksi. Jos tiedät syöneesi edellisiltana hyvin suolapitoista ruokaa esimerkiksi, on seuraavan päivän pöhötys luontevaa eikä siitä tarvitse erikseen pelästyä. On kuitenkin hyvä tarkkailla omaa kehoa ja kääntyä lääkärin puoleen, jos kehoon kertyy ylimääräistä nestettä usein tai huomattavan runsaasti.

Lieviä nesteen kertymisen oireita voidaan kuitenkin vähentää kotikonstein riittävästi. Jo stressin vähentämiseen keskittyminen ja unirytmin korjaaminen, saadaksesi riittävästi unta voivat auttaa nesteen kertymisen ehkäisyssä. Hormonitoimintamme vaikuttaa nesteen kertymiseen, mutta ruokavaliolla riittävällä liikunnalla ja runsaalla veden juonnilla voidaan jo saada aikaan näkyviä tuloksia. Ruokien laatuun ja monipuolisuuteen on syytä panostaa taataksesi itsellesi parhaat lähtökohdat poistaa nestettä kehostasi. Pienet muutokset elintavoissa ovat suuri askel päästäksesi ylimääräisestä nesteestä eroon kotikonstein.

Kehoon kertyneen nesteen poistaminen ruokavalion muutoksilla

Ruokavalion muutokset ovat oleellinen osa ehkäistessä nesteen kertymistä kehoosi ja poistaessasi jo kertynyttä nestettä kropasta. Nestettä poistavan ruokavalion noudattaminen ei juurikaan eroa terveellisestä ruokavaliosta, mutta on muutamia ruoka-aineita, joita voit lisätä päivittäiseen ateriointiin tai kiinnittää huomiota myös syömistottumuksiisi.

  • Pyri syömään pieniä aterioita tasaisesti päivän aikana
  • Mausta ruokaasi rohkeasti, mutta vältä liiallista suolan käyttöä
  • Suosi nopeiden hiilihydraattien sijaan kuitupitoisia hitaita hiilihydraatteja, kuten täysjyväleipää ja marjoja
  • Vältä prosessoituja, paljon säilöntäaineita sisältäviä eineksiä
  • Tarkista maitotuotteiden sopivuus vatsallesi
  • Lisää ruokavalioosi luonnollisia diureetteja, kuten kahvia, ananasta ja vesimelonia
  • Mikäli kärsit ärtyneen suolen oireyhtymästä, pyri välttämään huonosti ohutsuolessa imeytyviä hiilihydraatteja
  • Juo riittävästi vettä päivän aikana, kokeile myös vihreää teetä

Pienten aterioiden syöminen noin muutaman tunnin välein on suositeltua, harvemmin päivässä syötävien isojen aterioiden sijaan. Jos syöt paljon ruokaa kerrallaan voi se vaikeuttaa ruoansulatusta ja aiheuttaa vatsan turvotusta. Tästä syystä säännöllisen energiansaannin takaamiseksi pienet ateriat useasti päivässä ovat parempi vaihtoehto kuin suuret lautasellisesti harvoin. Muista suolan määrän vaikutukset kehoon kertyvän nesteen aiheuttajana ja kiinnitä huomiota myös suolan laatuun. Suolaa ei tulisi kokonaan jättää pois ruokavaliosta, mutta voit esimerkiksi tavallisen pöytäsuolan sijaan käyttää yrttisuolaa, jolloin ruokaan saat makua yrteistä vähäisemmän suolan kera. Runsasta mausteiden käyttämistä voi suositellakin kaikessa ruoanlaitossa, koska tällöin suolan tarve makua tuomaan on vähäisempi. Myös chilillä on aineenvaihduntaa kiihdyttäviä ominaisuuksia, joten tulista ruokaa voidaan omien rajojen mukaan suositella syötäväksi usein.

Pyri välttämään nopeita hiilihydraatteja, kuten sokeripitoisia leivonnaisia ja valkoista leipää. Kuitupitoisen ruoan suosiminen eli hitaita hiilihydraatteja sisältävien täysjyväviljatuotteiden, ruisleivän ja hedelmien, kasvisten ja marjojen lisääminen ruokavalioon on tehokas apu terveellisemmän ruokavalion saavuttamisessa. Vaikka kuitu koetaankin terveellisenä voi senkin liiallinen nauttiminen ilman riittävää nesteytystä aiheuttaa kuidun imeytymättömyyttä, mikä puolestaan johtaa vatsan turvotukseen. Tällöin ratkaisuna on runsaan veden nauttiminen ja kuitujen laatuun keskittyminen. Onkin siis hyvä muistaa ruokavalion kultainen sääntö, kaikkea kohtuudella, jotta voidaan välttyä ylimääräiseltä kehon ja vatsan pöhötykseltä.

Ärtyneen suolen oireyhtymästä (IBS) kärsiville henkilöille huonosti ohutsuolessa imeytyvien hiilihydraattien välttäminen on suositeltavaa. Nämä saattavat herkkävatsaisille tai ärtyneen suolen oireyhtymästä kärsiville aiheuttaa vatsan turpoamista, vatsakipuja ja ilmavaivoja. Niin kutsuttuja FODMAP-hiilihydraatteja esiintyy erityisesti kasvikunnan tuotteissa ja niiden on todettu aiheuttavan ärtyneen suolen oireyhtymästä kärsiville vaikeita oireita. Ravitsemusterapeutin kanssa suunniteltavan ruokavalion noudattaminen voikin tällöin vähentää epämiellyttäviä tuntemuksia ja kipua vatsassa.

Maitotuotteet saattavat aiheuttaa turvotusta joillekin, mikä tietenkin selviää vain kokeilemalla. Mikäli et ole tästä varma, on syytä kuitenkin testata maitotuotteiden vaikutusta omaan kehoon, kun tärkeitä juhlatilaisuuksia ei ole tiedossa. Voit ruokavaliollasi saada jo aikaan muutoksia vähentäen turvotusta ja pöhöttymistä sekä poistamalla kehoon kertynyttä nestettä. Välttämällä muun muassa pitkälle prosessoitua ruokaa sekä lisä- ja säilöntäaineita olet jo tehnyt hyvän päätöksen terveellisemmän ruokavalion puolesta. Veden riittävä juominen koko päivän ajan on tärkeää niin yleisen hyvinvoinnin, ihon kunnon ja aineenvaihdunnan toiminnan parantamisessa, mutta siitä on myös merkittävää apua ylimääräisen nesteen poistumisessa kehosta. Vihreän teen juominen on myös hyvä keino poistaa kertynyttä nestettä kropasta. Sokeripitoiset tai makeutusaineita sisältävät juomat sekä hiilihapotetut vedet voivat pahentaa tilannettasi ja aiheuttaa lisää turvotusta tai edistää turhien kalorien kulutusta, joten on suositeltavaa pysytellä veden juomisessa. Voit kuitenkin kokeilla maustaa vetesi esimerkiksi sitruunalla tai limellä, jolloin satunnaisesti tavanomaisen hanaveden juomisestakin voi tehdä erityistä.

Jos haluat, voit suorittaa myös nesteenpoistodieetin, jolloin jokaisella aterialla olisi hyvä syödä proteiinia sekä suosia vihanneksia ja marjoja, sekä hyviä rasvoja. Suurimpien hiilihydraattien saanti tulisi tapahtua aamulla. Banaani, luonnonmukaiset pähkinät joita ei ole erikseen suolattu tai proteiinipirtelöt toimivat muun muassa hyvinä välipaloina. Kahvi on tunnettu sen nestettä poistavista ominaisuuksista ja se toimiikin diureettina eli nesteen poistajana. Mikäli vatsasi kestää kahvin kulutusta voit yrittää juoda useamman kupin päivässä ja testata joko siitä löytyisi sinulle apua kehosi ylimääräisen nesteen poistossa Esimerkiksi ananas ja greippi ovat hedelmiä, jotka kiihdyttävät aineenvaihduntaa ja saavat kehosi nesteet liikkeelle. Mansikoiden ja vesimelonin lisäämisellä ruokavalioon, voi myös olla positiivisia vaikutuksia nesteen poistumiseksi kropastasi.

Luonnollisia ruoka-aineita, jotka auttavat ylimääräisen nesteen poistamisessa kehosta

Jos sinulla on ongelmana kehoon kertyvä ylimääräinen neste, on hyvä käyttää hyödyksi luonnon omia nesteenpoistajia eli diureetteja. Ne eivät myöskään poissulje erityisruokavaliota noudattavia henkilöitä, vaan voit lisätä niitä huoletta noudattamaasi ruokavalioon. Turvotus ilmenee useimmiten nesteen kertymisenä vatsaan, ranteisiin tai nilkkoihin. Myös kasvojen alueella voidaan havaita ajoittaista pöhöttymistä, muun muassa aamulla herättäessä. Vesipöhöllä, eli turvotuksella tarkoitetaan nesteen kertymistä kehon kudoksiin, mutta se ei ole niinkään sairaus vaan pikemminkin oire ruoansulatusjärjestelmän, munuaisten tai sydämen toiminnan häiriöstä tai esimerkiksi jonkin vitamiinin puutostilasta. Jos turvotus on runsasta, voi nestemäärä tällöin aiheuttaa ongelmia kehon useissa eri toiminnoissa ja joskus on hyvä kääntyä lääkärin puoleen, mikäli turvotusta esiintyy useasti tai se on erittäin voimakasta. Ylipainoisilla ja raskaana olevilla naisilla jaloissa ilmenevä turvotus on yleistä, eikä se aiheuta muita oireita kuin nesteen ylimääräistä kertymistä kehon alueelle.

Luonnon parhaita nesteenpoistajia on useita, ja ne ovatkin usein paljon vettä sisältäviä hedelmiä, kasviksia ja vihanneksia. Parhaita näistä luonnollisista vaihtoehdoista löydät alta:

Image of Vesimeloni
Vesimeloni
Vesimeloni on yksi esimerkki luonnollisesta nesteenpoistajasta, eli diureetista, joka sisältää myös runsaasti antioksidantteja sekä lykopeeneja, jotka auttavat kehosi immuunijärjestelmää taistelemalla taudinaiheuttajia vastaan. Vesimelonin aminohapot saavat kehon nesteet virtaamaan jouhevammin ja tyhjentävät suonia, jolloin myös kudokset tyhjentyvät kerääntyneestä nesteestä. Vesimelonilla on myös myrkkyjä poistava vaikutuksia ja se auttaakin ruoansulatusjärjestelmää pysymään terveenä ja sen sisältämät mineraalit ovat erittäin tärkeitä hyvinvoinnillemme.
Image of Tomaatti
Tomaatti
Tomaatit sisältävät monia antioksidantteja, kuten C-vitamiinia, seleeniä, betakaroteenia ja lykopeenia ja koostuu noin 90% vedestä, tehden siitä loistavan ainesosan lisätä jokapäiväiseen ruoanlaittoon ja muun muassa raikkaisiin salaatteihin tai leivän päälle. Tomaatti auttaa verisuonten seinämiä suojautumaan taudinaiheuttajia vastaan, jolloin voidaan välttyä tulehduksilta ja sairauksilta luonnonmukaisin keinoin terveellistä ruokavaliota noudattamalla.
Image of Kurkku
Kurkku
Kurkku on myös yksi erittäin vesipitoisista vihanneksista, minkä ansiosta se toimiikin myös apuna kehon ylimääräisen nesteen poistamisessa. Kurkku sisältää myös rikkiä ja piitä, joiden avulla munuaiset poistavat virtsahappoja. Kurkun askorbiini- ja kasvihappo lisäävät sen nesteenpoistajan vaikutuksia ja kurkku myös ennaltaehkäisee kehoon kertyvän nesteen määrää.
Image of Porkkana
Porkkana
Porkkanan sisältämät antioksidantit, mineraalit ja vitamiinit tekevät siitä erittäin suositeltavan luonnollisen diureetin. Se poistaa kehosta myös myrkkyjä, auttaen kiihdyttämään aineenvaihduntaa ja vaikuttaen myös näön heikentymiseen, joka saattaa johtua nesteen saannin puutteellisuudesta.
Image of Munakoiso
Munakoiso
Munakoiso puolestaan sisältää jälleen runsaasti vettä ja flavonoideja, jotka poistavat kehoon kertynyttä ylimääräistä nestettä ja parantavat myös verenkiertoa. Artisokan ominaisuudet nesteenpoistajana liittyvät sen sisältämiin vitamiineihin ja mineraaleihin. Sen sisältämät kasvihapot ja flavonoidit parantavat munuaisten toimintaa ja sen synariini parantaa sappinesteen kiertoa.
Image of Cold Water
Vihreä tee
Vihreää teetä voidaan suositella myös käytettävän ruokavaliossa pyrittäessä poistamaan kehoon kertynyttä nestettä. Vihreän teen ominaisuutena on sen kyky poistaa rasvaa kehosta virtsan kautta. Sen kofeiinipitoisuuden takia on kuitenkin suositeltavaa juoda vain korkeintaan neljä kuppia vihreää teetä päivässä.

Näitä luonnollisia aineksia voidaankin helposti lisätä ruokavalioon, jotta kertyneestä nesteestä ja kehon turvotuksesta päästäisiin eroon luonnollisesti. Muita luonnonmukaisia raaka-aineita, joita voidaan hyödyntää pyrittäessä eroon ylimääräisestä kehoon kertyneestä nesteestä ovat muun muassa porkkana, munakoiso ja artisokka. Myös esimerkiksi selleriä, viinirypäleitä, parsaa, lehtisalaattia ja kaurahiutaleita, persiljaa sekä punajuurta ruokavalioon lisäämällä voidaan saavuttaa ylimääräisen nesteen poistamisen tavoitteet luonnonmukaisesti. Parsa esimerkiksi on vähäkalorinen ruoka, jonka sisältämän asparagiinin aminohappopitoisuus tekee siitä tehokkaan nesteenpoistajan.

Muita keinoja vähentää kehoon kertynyttä nestettä

Liikunnan tärkeyttä ei voida kieltää aineenvaihdunnan ja kehon ylimääräisen nesteen poistumisen merkittävänä tehostajana. Erityisen hyvinä voidaan pitää lajeja, jotka saavat sinut hikoilemaan, joten suosi aerobista kuntoilua ja treenausta. Pyri kuitenkin pitämään liikuntasi monipuolisena, ja muista ottaa aikaa myös kehoa palauttaville tai mieltä rauhoittaville tunneille. Näilläkin voi olla suotuisia vaikutuksia kehon nesteiden poistoon. Mikäli tiedossasi on tärkeä tilaisuus, jossa haluat näyttää parhaimmiltasi, on suositeltavaa välttää rankkaa lihaskuntotreeniä, koska tämä saattaa kerätä kehoosi nestettä ja aiheuttaa pöhötystä.

Muista lähtökohtaisesti, että syömällä säännöllisin väliajoin noin 3-6 pientä ateriaa päivittäin, pidät aineenvaihduntasi toiminnassa paremmin, kun ruokaa ei tarvitse prosessoida suuria määriä kerrallaan. Aterioiden sisältöön on hyvä myös kiinnittää huomiota ja tärkeää olisikin syödä paljon vihanneksia ja sopivasti proteiinia sisältäviä ruokia, kuten lihaa, kalaa ja kananmunia tai raejuustoa. Runsaasti hiilihydraatteja sisältävää ruokaa, kuten esimerkiksi perunaa, riisiä tai vaaleaa leipää olisi hyvä vähentää ruokavaliostasi. Riittävä nesteen saanti, eli runsas juominen on tärkeää koko päivän aikana. Pyri juomaan sopivasti noin 2-3 litraa päivittäin, jolloin nestevajauksesta johtuva turvotus laskee. Juo kohtuudella, jolloin veden saanti vaikuttaa myös vireystilaasi eikä janoa sekoita tällöin nälän tunteeseen. Liikunnallinen elämäntapa ja kuntoilu ovat tärkeitä välineitä ylimääräisen nesteen poistumiselle ja erityisesti lenkkeilyllä saatkin mahdollisesti kiihdytettyä aineenvaihduntaa ja vähennettyä turvotusta. Kevyt juokseminen onkin saanut monet huomaamaan aamuisen kasvojen turvotuksen vähentyneen. Lenkkeily kuluttaa useimmiten ajallisesti enemmän kaloreita kuin salilla treenaaminen, koska hölkkäämisessä ei pidetä taukoja yhtä lailla kuin salilla tehtävässä kuntoharjoittelussa.

Tulokset voivat olla toki yksilöllisiä aina nesteen kertymisen syistä johtuen. Kaikille eivät samat konstit auta, mutta aineenvaihduntaa voidaan kiihdyttää pienillä ruokailun muutoksilla ja ulkonäköä kohentaa pienillä elintapojen parantamisilla. Aineenvaihdunta ei sinänsä ole yksilöllinen ominaisuus, vaan erot ihmisillä ovat hyvinkin pieniä. Tästä saadaankin lohtua siihen, että omalla aktiivisuudella voidaan saavuttaa haluttuja tuloksia oman terveyden edistämiseksi. Nesteen kertymisen välttäminen edellyttää liikunnallista elämäntapaa, eikä kyse ole välttämättä edes varsinaisesta kuntoliikunnasta, vaan yleinen aktiivisuuskin voi tehdä ihmeitä oman pöhöttyneen ulkonäön ja kehoon kertyneen nesteen poistamisen suhteen. Säännöllinen ateriointi useasti päivässä pienin annoksin pitää aineenvaihdunnan aktiivisena, eikä tällöin pitkistä ruoan kulutusväleistä aiheutuvia aineenvaihdunnan haittoja nouse esiin. Energian saanti on hyvä pitää tasaisena, eikä täysin syömättä jättäminen ole kenellekään edullista. Liikkuessa eivät voimat riitä ja aineenvaihduntakin lopettaa sujuvan toimintansa. Tästä syystä terveellinen ja hyvin suunniteltu monipuolinen ruokavalio on edellytys kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin saavuttamiseksi.

Nopeasti eroon ylimääräisestä kehoon kertyneestä nesteestä

Tietyt elintavat, ruoka-aineet tai juomat voivat aiheuttaa ei-haluttua turvotusta ja nesteen kertymistä kroppaan. Tästä syystä onkin tärkeää muistaa, että pystyt jo omilla valinnoillasi vaikuttamaan hyvinvointiisi ja pöhöttyneeseen ulkonäköön. Tällaisia nestettä kerryttäviä ruokia ovat esimerkiksi kevytlimonadit ja sokerittomat mehut, jotka sisältävät runsaasti lisäaineita ja keinotekoisia lisäaineita. Näitä tulisi välttää, mikäli kehoon kertynyt ylimääräinen neste koetaan kiusallisena ongelmana. Vaalean leivän, pastan, riisin ja perunan välttäminen voi jo saada tehokkaasti aikaan muutoksen turvottavien hiilihydraattipitoisten ruoka-aineiden vähentyessä omasta ruokavaliostasi. Mikäli keho tuntuu turvonneelta, voidaan siihen vaikuttaa nopeastikin muutamassa päivässä tehden pieniä muutoksia elintapoihin ja muistaen riittävän nesteytyksen, eli veden juonnin tuomat hyödyt.

Viikon tehokuurilla voit jo saada ylimääräisen kehoon kertyneen nesteen kuriin. Nesteiden vaikutus ulkonäköön on huomattava, koska kertynyt neste voi saada kropan näyttämään pöhöttyneeltä ja se voi aiheuttaa liiallista turvotusta. Ruokavaliosta kannattaakin tällöin karsia hiilihydraatteja sekä suolaa ja lisätä hikiliikuntaa arkeen. Runsaalla veden juonnilla päästään haluttuihin tuloksiin jo vähällä vaivalla, mutta on hyvä muistaa nesteen kertymisen olevan useamman tekijän summa, eikä hyvälaatuisen ravinnon vaikutuksia voida jättää huomiotta. Kevyen ja puhtaan ravinnon syönti on olennaisen tärkeää ja erityisesti tärkeitä juhlatilaisuuksia ennen on syytä kiinnittää huomiota riittävään nesteytykseen ja oikeanlaiseen ruokaan sekä suolan määrään, mikäli toivomuksena on näyttää parhaimmalta itseltään. Tasainen ateriarytmi sekä pienet annokset voivat auttaa aineenvaihdunnan toiminnassa ja tuoda haluttuja tuloksia nesteen poistamiseksi. Pienillä muutoksilla voit saada ihmeitä aikaan!