• klarna
    Luotettavat maksutavat

    Klarna, verkkopankkimaksu & pankkikortit

  • Ilmainen toimitus yli 50€ ostoksiin

    Ennen klo 18 tehdyt tilaukset lähtevät samana päivänä

  • Rahat Takaisin-takuu

    Koskee valittuja tuotteita

Hyvät öljyt ja rasvat ruoanlaittoon sekä paistamiseen

WeightWorld:lta löydät luonnolliset, hyvinvointia edistävät öljyt, rasvat ja levitteet ruoanlaittoon ja paistamiseen.

Ihminen tarvitsee rasvoja

Tiedämme, että ihmisen elimistö tarvitsee rasvaa, vaikka jotkin dieetit väittävät, että rasvoja tulisi välttää. Rasvat ovat yksi kolmesta tärkeästä rakennusaineesta ja energianlähteestä – rasvat, proteiinit ja hiilihydraatit – joista kaikilla on tärkeä tehtävä. Aikuisen tulisi saada noin 30 prosenttia päivittäisestä energiantarpeestaan rasvasta. Jos rasvaa kuitenkin saadaan liikaa, se varastoituu ihonalaiseen rasvakudokseen ja sisäelinten ympärille. Tätä rasvakudosta on mahdollista hyödyntää energianlähteenä, mutta pitkällä aikavälillä kertyneet ylimääräiset rasvavarastot vaativat sulaakseen pitkäjänteistä treenausta ja muutoksia ruokavalioon. Rasva on siis meille välttämätöntä, mutta sen käytössä on syytä muistaa kohtuus.

Terveellisten öljyjen ja rasvojen saanti on tärkeää myös aineenvaihduntaprosessille. Välttämättömät rasvahapot, omega-3 & omega-6, joita tulisi saada oikeassa suhteessa, ovat tärkeitä solukalvojen ainesosia ja osallistuvat näin koko elimistön toiminnan ylläpitoon. Nämä rasvahapot ovat tärkeitä myös vastustuskyvyn kannalta, sillä ne edesauttavat hapettumisreaktion kautta eikosanoidien eli lipidihormonien syntetisointia. Eikosanoidit vaikuttavat muun muassa hermoston toiminnan, kuumeen, tulehdusreaktion ja verenpaineen säätelyyn. Rasvaa tarvitaan elimistössä myös ihon kosteuden ylläpitoon, painonhallintaan, hormonitoiminnan tasapainon säilyttämiseen ja muistin virkeänä pysymiseen.

Hyvät rasvat

Rasvat on perinteisesti jaettu pehmeisiin eli hyviin, kasvi- ja kalaperäisiin rasvoihin, ja koviin, eläinperäisiin rasvoihin, minkä lisäksi puhutaan teollisesti prosessoiduista transrasvoista, joita monet elintarvikkeet kuten perunalastut voivat sisältää. Perinteisesti pehmeästä rasvasta puhuttaessa mielikuvat voivat rajoittua perinteisiin levitteisiin ja öljyihin kuten margariiniin ja rypsiöljyyn, mutta luonto tarjoaa tarpeellisille rasvoille muitakin lähteitä, kuten pähkinät ja kookosöljyn.

Maapähkinävoi ja pähkinöitä

Erilaiset pähkinät hyvien rasvojen lähteenä

Pähkinät ovat terveellinen valinta välipaloiksi, kunhan niitä vain syö sellaisenaan eikä esimerkiksi prosessoituina, paahdettuina välipalasekoituksina, jotka sisältävät runsaasti suolaa ja ja sokeria. Pähkinät, esimerkiksi mantelit, pistaasipähkinät ja cashew-pähkinät, sisältävät luonnostaan paljon hyviä rasvoja ja omega-3-rasvahappoja, vitamiineja, proteiinia ja ravintokuitua. Koska pähkinöissä on kuitenkin paljon energiaa, parhaiden terveyshyötyjen saavuttamiseksi pähkinöitä kannattaa sisällyttää päivittäiseen ruokavalioon reilu kourallinen, eri pähkinälajeja vaihdellen ja sekoittaen.

Erityisesti mantelit ovat todellinen terveysruoka. Ne auttavat painonpudotuksessa ja verenpaineen alentamisessa, ja sen E-vitamiini ja hyvät rasvat tukevat aivoterveyttä. Manteleita voi lisätä ruokavalioon sellaisenaan tai vaikkapa mantelivoin muodossa leivän päällä, kastikkeeseen lisättynä tai ruoanlaitossa.

Maapähkinät, jotka ovat oikeastaan palkokasveja, ovat pitkään olleet epäterveellisen ruuan maineessa, sillä niitä syödään usein suolattuina. Kannattaa kuitenkin valita välipalaksi suolaamaton vaihtoehto. Sellaisenaan ne sisältävät paljon terveellistä tyydyttymätöntä rasvaa ja lisäksi niissä on pähkinöistä eniten proteiinia, minkä vuoksi ne sopivatkin mainiosti kasvissyöjille proteiinin lähteeksi. Maapähkinävoi on suosittu leivänpäällinen – vaihtoehtoja on markkinoilla useita, joista on tietenkin paras valita luonnollinen vaihtoehto, jossa on mahdollisimman vähän suolaa, sokeria ja lisäaineita.

Myös hasselpähkinä sisältää paljon antioksidantteja, kuten E-vitamiinia, sekä sen ravintokuitu on hyödyksi ruuansulatuksessa. Se sisältää paljon kertatyydyttymättömiä rasvahappoja. Hasselpähkinöitä voi ottaa mukaan ruokavalioon monella tavalla joko sellaisenaan, pähkinälevitteenä tai osana ruoanlaittoa ja leivontaa.

Kookospähkinä ja kookosöljyä

Monikäyttöinen kookosöljy

Kookosöljy on viime vuosina lisännyt suosiotaan sekä ruuanlaitossa että kauneudenhoidossa. Kookosöljyä valitessa tulee nimenomaan valita ekologinen, kylmäpuristettu vaihtoehto; tulee muistaa, että kookosrasva, eli ns. munkkirasvana tunnettu ruokakaupan rasva ei ole sama asia, sillä tämä on oikeastaan pelkkää transrasvaa eikä näin ollen sovellu osaksi terveellistä ruokavaliota.

Kylmäpuristetussa kookosöljyssä on paljon lauriinihappoa, jolla on tulehdusta ehkäisevä ja mikrobeja torjuva vaikutus. Sitä voi käyttää ihonhoidossa luonnollisena kosteuttajana, erityisesti kuiviin kohtiin jaloissa ja kyynärpäissä, ja jopa hiustenhoitoaineena. Raffinoimaton kookosöljy on ruoanlaitossa erinomainen vaihtoehto voille ja rypsiöljylle. Se sisältää aineenvaihduntaa stimuloivia terveellisiä rasvahappoja ja sillä on myönteinen vaikutus sydänterveyteen hyvän kolesterolin kautta.

Erilaisia terveellisiä öljyjä ja rasvoja kannattaa vertailla ja löytää itselle sopivat tuotteet. Esimerkiksi maukkaita pähkinälevitteitä on helppo lisätä välipaloihin ja leivän päälle, ja kookosöljy on mainio lisä keittiön ja kylpyhuoneen vakiovarusteisiin.