• klarna
    Luotettavat maksutavat

    Klarna, verkkopankkimaksu & pankkikortit

  • Ilmainen toimitus yli 50€ ostoksiin

    Ennen klo 18 tehdyt tilaukset lähtevät samana päivänä

  • Rahat Takaisin-takuu

    Koskee valittuja tuotteita

Gluteenittomat Shirataki-elintarvikkeet ruoanlaitossa

Gluteenittomia tuotteita on nykyisin tarjolla yhä enemmän ja enemmän, ja gluteenittoman ruokavalion noudattaminen on suosittua muidenkin kuin keliaakikkojen ja gluteeniherkkien parissa. Mikäli elimistö tuntuu kestävän huonosti perinteisiä viljatuotteita, kannattaa rohkeasti kokeilla gluteenittomia vaihtoehtoja. Alunperin Japanista lähtöisin olevat Shirataki-tuotteet on valmistettu konjac-juuren sisältämästä glukomannaanikuidusta. Ne ovat vegaanisia, sokerittomia ja rasvattomia, ja sisältävät perinteisiin pasta-, riisi- ja nuudelituotteisiin verrattuna runsaasti kuitua. Lisäksi ne ovat käytännössä kalorittomia!

Gluteenittomat shirataki-tuotteet

Shirataki-tuotteet on valmistettu konjac-juuren sisältämästä glukomannaanikuidusta. Konjac-juuri on ruoka-aine, jota saadaan Aasiassa kasvavasta mukulapökkövehka-kasvista; se on täysin gluteeniton, sisältää paljon kuitua ja vain vähän kaloreita. Konjac-juuri on 600-luvulta lähtien ollut suosittu osa perinteistä ruokavaliota Japanissa, josta se on pikkuhiljaa levinnyt ensin ympäri Aasiaa ja lopulta kasvattanut suosiotaan myös muualla maailmassa.

Glukomannaanikuidun terveyshyödyt

Glukomannaanikuitu sisältää yli 16 eri aminohappoa sekä runsaasti mineraaleja ja vitamiineja. Se on todistetusti hyvä apu painonpudotuksessa; säännöllisesti käytettynä niukkaenergiaisessa ruokavaliossa sen on todettu vähentävän greliinin eli niin sanotun nälkähormonin eritystä. Glukomannaanikuitu on avuksi myös sekä kolesterolin että verensokeritasapainon hallinnassa, ja lisäksi se tukee ja tasapainottaa ruoansulatuksen toimintaa sekä ehkäisee ummetusta. Glukomannaanikuitu sitoo itseensä vettä, minkä vuoksi kylläisyyden tunne aterian jälkeen kestää pidempään, ja toimii myös prebioottina – se ravitsee suolistomme luonnollisia, hyviä bakteereja. Jos ruokavalio on aiemmin koostunut vähäkuituisista elintarvikkeista, niin suuren kuitupitoisuuden takia shirataki-tuotteet kannattaa ottaa osaksi ruokavaliota pikkuhiljaa, jotta elimistö voi rauhassa tottua niihin.

Myös diabeetikot hyötyvät shirataki-tuotteiden sisältämän kuidun terveysvaikutuksista, sillä se vähentää veren glukoosipitoisuutta aterioinnin jälkeen. Koska shirataki-tuotteet eivät sisällä juuri lainkaan hiilihydraatteja, ne ovat siksi myös suositeltavia vaihtoehtoja diabeetikoille, joiden on tarkkailtava verensokeriarvojaan aterioinnin jälkeen.

Shirataki pasta ja ravunpyrstöt
Shirataki pasta ja sieniwokki
Shirataki riisi risotto kanalla ja porkkanalla
Konjak nuudelikeitto
Japanilainen shirataki nuudeli puikoilla syötynä

Shirataki-nuudelit

Shirataki-nuudelit ovat terveellinen vaihtoehto perinteisille nuudeleille ja sopivat erityisen hyvin painonpudottajalle, sillä ne sisältävät paljon ravintokuitua, mutta häviävän vähän energiaa. Nuudelit ovat gluteenittomia ja täysin kasviperäisiä, eivätkä ne sisällä rasvaa tai sokeria. Neutraalin makuiset shirataki-nuudelit sopivat parhaiten tietenkin aasialaisiin ruokiin ja keittoihin, mutta koska ne ovat käytännössä peruselintarvike, mahdollisuuksia on rajattomasti ja niitä on helppo käyttää monissa ruokalajeissa omien mieltymysten mukaan.

Shirataki-spaghetti ja shirataki-riisi

Nuudelien tavoin shirataki-spaghetti ja shirataki-riisi valmistetaan konjac-juuresta, ja ne tarjoavat samat terveyshyödyt. Nekin ovat vegaanisia, sokerittomia ja rasvattomia ja sisältävät perinteisiin spaghettiin ja riisiin verrattuna runsaasti kuitua ja ne ovat käytännössä kalorittomia. Kaikki kolme sopivat käytettäviksi pastojen, spaghettien sekä muiden lisukkeiden korvaajina, ja tuovat ruokavalioon aivan uutta keveyttä. Gluteenitonta shirataki-spaghettia kannattaakin kokeilla vaikkapa italialaisissa resepteissä: perinteisen raskaan ja kaloripitoisen pasta-aterian jälkeen saattaa alkaa väsyttää ja makeanhimo voi yllättää, mutta konjac-juuren sisältämän kromin verensokeria tasapainottava vaikutus auttaa säilyttämään hyvän, terveen kylläisen olon aterian jälkeen, ilman mielitekoja. Shirataki-riisin valmistamiseen riittää muutama minuutti, joten sitä on helppo käyttää perinteisten lisukkeiden tavoin esimerkiksi kana- tai tofukastikkeen ja vihannesten kanssa.

Miksi valita gluteeniton vaihtoehto?

Gluteenittomia tuotteita on nykyisin markkinoilla enemmän ja enemmän, eivätkä gluteenitonta ruokavaliota noudata nykyisin pelkästään keliaakikot tai gluteeniherkkyydestä kärsivät. Mikäli elimistö tuntuu kestävän huonosti perinteisiä viljatuotteita, kannattaa rohkeasti kokeilla gluteenittomia vaihtoehtoja. Yhä useammat valitsevat gluteenittomia vaihtoehtoja myös vähentääkseen hiilihydraattien määrää ruokavaliossaan, esimerkiksi painonpudotuksen yhteydessä. Juurikin perinteinen pasta, nuudelit ja riisi ovat omiaan lisäämään salakavalasti ylimääräistä energiaa ruokavalioon, joten gluteenittomat shirataki-tuotteet auttavat helposti keventämään painonpudottajan ruokavaliota, kylläisyyden tunteesta tinkimättä.

Gluteenitonta vaihtoehtoa valittaessa on tärkeää kiinnittää huomiota muuhunkin kuin gluteenittomuuteen – jotkin tuotteet voivat sisältää paljon sokeria, epäterveellisiä rasvoja ja lisä- ja väriaineita, eivätkä siten välttämättä tuo toivottuja terveysvaikutuksia, vaan päin vastoin lisää haitallisia aineita päivittäiseen ruokavalioon. Hyvä gluteeniton tuote on kuitupitoinen, kevyt ja ravitseva, ja sisältää mahdollisimman vähän lisättyjä ainesosia. Shirataki-tuotteet sisältävät 97 prosenttia vettä ja kolme prosenttia terveysvaikutteista glukomannaanikuitua, ja ne ovat silti täyttäviä. Niihin ei ole lisätty mitään ylimääräistä, joten ne ovat turvallinen ja terveellinen gluteeniton vaihtoehto vaikka jokapäiväiseen ruoanlaittoon.