• klarna
    Luotettavat maksutavat

    Verkkopankkimaksu tai osta nyt ja maksa myöhemmin

  • Ilmainen toimitus aina yli 50€ ostoksiin

    Luotettavat ja nopeat toimitustavat

  • Asiakkaan tietoturva

    Tietosi ovat meillä turvassa

Seitsemän tärkeää ruoka-ainetta lihaskasvuun

Ravitsemus on tärkeä osa lihasten kehittymistä. Itse asiassa treenaaminen, olipa se sitten intensiivistä tai ei, ei riitä voimakkaiden lihasten kehittämiseen, ellet sovita ruokavaliotasi asianmukaisesti. Vaikka lihasten kehitys riippuu pitkälti fyysisistä ponnisteluista, riittävä, tasapainoinen ja terveellinen ruokavalio voi tehdä merkittävän eron. Lihakset tarvitsevat ruoasta saatavia ravintoaineita toimiakseen kunnolla. Tutustu näihin seitsemään lihaskasvulle suotuisaan ruoka-aineeseen!

Munanvalkuainen
Munanvalkuainen - Kaikki urheilijat puhuvat sen puolesta, että munanvalkuaiset ovat välttämättömiä lihasten kehittymiselle. Munanvalkuaisissa on 12g proteiinia per 100g, tehden niistä ylivoimaisen proteiinin lähteen. Nämä proteiinit imeytyvät elimistöön nopeasti ja auttavat lihasten hankkimisessa. Lisäksi munanvalkuaisissa on paljon vitamiineja ja hivenaineita ja sen hiilihydraattipitoisuus on alhainen. Huomioi, että raakojen munanvalkuaisten syöminen ei ole suositeltavaa.
Valkoinen liha
Valkoinen liha - Kalkkuna ja kana näyttelevät keskeistä roolia fitness-ruokavalioissa. Lihasten kasvatusprosessissa ei tule unohtaa rasvattomia lihoja, koska ne ovat erinomaisia proteiinin lähteitä. Korkean proteiinipitoisuuden lisäksi rasvattomissa lihoissa on vain vähän tyydyttyneitä rasvoja. On kuitenkin tärkeää huolehtia nahkan poistamisesta, sillä se sisältää yleensä suuria määriä rasvaa ja kolesterolia.
Kala
Kala - On tärkeää, ettei välttämättömiä rasvahappoja unohdeta lihasten kasvatusprosessin aikana. Rasvaisen kalan syömisen voidaan sanoa olevan välttämätöntä. Lohi, tonnikala, makrilli ja silli ovat kaloja, joissa on runsaasti välttämättömiä rasvahappoja, kuten omega-3. Nämä rasvahapot ovat suoraan yhteydessä testosteronin tuottamiseen ja ne myös auttavat vähentämään tulehdusta lihaksissa. Tonnikala ei käytännössä sisällä yhtään hiilihydraatteja, mikä tekee siitä ihanteellisen välipalan aterioiden välissä.
Bataatti
Bataatti - Jos haluat parantaa lihasten kasvatusprosessia, vaihda perunat bataattiin. Runsaasti monimutkaisia hiilihydraatteja sisältävä bataatti tarjoaa pitkäkestoista energiaa, joka tekee siitä ideaalin fyysisen rasituksen jälkeen. Lisäksi se sisältää runsaasti A- ja B-vitamiinia sekä mineraalisuoloja, kuten kalsiumia, rautaa, kaliumia sekä fosforia.
Punainen liha
Punainen liha - Punainen liha on erinomainen lähde tärkeille aminohapoille, joita tarvitaan lihasten kasvuun. Se sisältää runsaasti kreatiinia, joka on energian tuotantoon ja lihasten kasvuun tarvittava aminohappo sekä B12-vitamiinia, sinkkiä ja rautaa, tehden siitä ihanteellisen ruoan urheilijoille. Punainen liha sisältää kuitenkin paljon tyydyttyneitä rasvahappoja, minkä vuoksi sen käyttö ei ole suositeltavaa, kuin 2-3 kertaa viikossa lihasten kasvatusprosessin aikana.
Pasta
Pasta - Myös pasta on ihanteellinen lihasten kehittymiselle. Sen sisältämät hiilihydraatit, kuidut ja proteiini antavat elimistölle energiaa ja tukea lihaskasvuun. Yhdistä valkoiseen lihaan tai tonnikalaan ja saat annoksen, joka tukee tavoitteitasi.
Vesi
- Lihasten kehityksestä puhuttaessa nousee proteiini yleensä esille. Vesi on kuitenkin elintärkeä osa lihasten kasvun kannalta. Mitä hyötyä on treenaamisesta ja terveellisen ruokavalion omaksumisesta, jos kärsit nestehukasta? Elimistösi sisältää 70% vettä, eikä se toimi kunnolla ilman sitä. Kun kärsit nestehukasta, lihasten suoritustaso ja keskittymiskyky eivät ole fyysisen suorituksen aikana maksimitasolla, mikä voi aiheuttaa ongelmia tai loukkaantumisia.