• klarna
    Luotettavat maksutavat

    Verkkopankkimaksu tai osta nyt ja maksa myöhemmin

  • Ilmainen toimitus aina yli 50€ ostoksiin

    Luotettavat ja nopeat toimitustavat

  • Asiakkan tietoturva

    Tietosi ovat meillä turvassa

Kuvaava kuva kategoriaan Kookos

Kookos

Rajaa hakua

Etsitkö tuotetta, jossa on runsaasti hyviä rasvoja, kuitua, vitamiineja sekä muita ravintoaineita? Kokeile kookosta! Tämä superfood toimii erinomaisesti ruoanlaittoon ja sillä voi loistavasti korvata muut paistamisessa käytetyt öljyt. Lisäksi se soveltuu muun muassa ihon, hiusten ja hampaidenhoitoon. Kookoksella on tutkitusti energiankulutusta nostava vaikutus ja sen on todettu vähentävän erityisesti sisäelinten ympärille kertyvän viskeraalirasvan määrää. WeightWorldin kookostuotteilla voit edullisesti korvata monia arkisia tuotteita, ja näin edistää hyvinvointiasi ja laihtumista!
Etsitkö tuotetta, jossa on runsaasti hyviä rasvoja, kuitua, vitamiineja sekä muita ravintoaineita? Kokeile kookosta! Tämä superfood toimii erinomaisesti ruoanlaittoon ja sillä voi loistavasti korvata muut paistamisessa käytetyt öljyt. Lisäksi se soveltuu muun muassa ihon, hiusten ja hampaidenhoitoon. Kookoksella on tutkitusti energiankulutusta nostava vaikutus ja sen on todettu vähentävän erityisesti sisäelinten ympärille kertyvän viskeraalirasvan määrää. WeightWorldin kookostuotteilla voit edullisesti korvata monia arkisia tuotteita, ja näin edistää hyvinvointiasi ja laihtumista!

Mikä on kookos?

Kookospalmu, jonka virallinen latinankielinen nimitys on Cocos nucifera, kuuluu Areacaceae palmujen sukuun. Kivihedelmä kookos kasvaa kookospalmussa, ja tätä hedelmää voidaan käyttää moniin tarkoituksiin ja siitä voidaan valmistaa monia erilaisia tuotteita. Englanninkielinen nimitys ”coconut” juontaa juurensa jopa 1500 – luvulle. Siihen aikaan esimerkiksi espanjalaiset ja portugalilaiset kutsuivat hedelmää pääksi, tai kalloksi, ei pelkästään sen kovuuden takia, vaan siksi, että kookoksen pinnalla olevat kolme tummaa pistettä muistuttivat kasvojen silmiä ja nenää. Kookos on erikoinen hedelmä myös muilla tavoin, se voi esimerkiksi painaa jopa 3 kiloa. Siihen kuuluu erityisen kova kuori, jonka sisäkerroksessa on kookoksen hedelmälihaa eli massaa, jota voidaan käyttää erilaisissa uutteissa ja ruoissa. Lisäksi kookoksen sisältä löytyy mehua, joka on lähes väritöntä ja juotavaa sellaisenaan. Kookoksen sisältö onkin syötävää kokonaisuudessaan ja tämän takia sitä voidaan käyttää lukemattomiin tarkoituksiin aina kauneudenhoidosta ruoanlaittoon ja jopa koristeisiin. Kookospalmu on erittäin suosittu kasvi Aasian trooppisissa osissa ja esimerkiksi Intiassa, Indonesiassa ja Filippiineillä. Kasvin hyödyllisyyden ja monipuolisuuden vuoksi se on suosittu myös Yhdysvalloissa sekä Australiassa, jossa sen kasvattamista varten on rakennettu omia plantaaseja.

Useiden vuosikymmenien, ja jopa satojen ja tuhansien vuosien ajan, ihmiset ovat käyttäneet kookosta ja sen osia eri tarkoituksiin. Sitä on käytetty esimerkiksi kakkujen koristeluun, ruokien maustamiseen sekä jälkiruoaksi ja herkutteluun sellaisenaan. Ajan saatossa kookoksen terveysvaikutuksia on tutkittu enemmän ja kiistattomia hyötyjä hyvinvoinnille on useita. Sen takia kookosta on alettu käyttämään myös ruoanlaitossa, pirtelöissä, leivonnaisissa, kahvissa ja lähestulkoon missä tahansa ruoissa. Kookoksen sisällä olevaa kookosmassaa voidaan syödä raakana, kuivattuna tai paahdettuna. Kuivattu kookosliha voidaan jalostaa esimerkiksi kookossokeriksi tai käyttää sellaisenaan. Kookoksen massasta voidaan valmistaa myös kookosöljyjä. Varsinkin kauneudenhoidossa kookosöljyä voidaan käyttää moniin tehtäviin, kuten ihon puhdistamiseen ja ravitsemiseen, suun hyvinvoinnin edistämiseen ja hiusten kosteuttamiseen. Kookos voi siis tarjota terveydellisiä hyötyjä sekä kehon sisä-, että ulkopuolelle ja lukuisten hyötyjensä ansiosta kookoksen avulla voidaan ravita koko kehoa. Ei ole yllättävää että kookosta pidetään yhtenä maailman parhaimmista superfoodeista.

Kookoksen ravintosisältö

Jos olet koskaan päässyt avaamaan kookospähkinää, tiedät varmasti ettei sen avaaminen ole ihan helppoa. Kovan kuoren tarkoituksena on pitää sisältö turvassa ulkopuolisilta vaurioilta ja vaikuttajilta, ja hedelmän avaamiseksi vaaditaan suhteellisen paljon vaivaa. Kun kookos saadaan halkaistua, voidaan huomata että sen sisältä löytyy sekä kookosmassaa että kookosvettä. Nämä kookoksen osat voidaan nauttia sellaisenaan, mikä tekee kookoksesta ihanteellisen välipalan trooppisissa maissa. Nämä osat voidaan myös prosessoida, jos halutaan käyttää niitä ruoanlaitossa, esimerkiksi sokerina, jauhona, öljynä tai voina.

Kookos sisältää runsaasti elimistölle hyödyllisiä ravintoaineita. Esimerkiksi kookoksen lihassa on kaloreita noin 354, 100 grammaa kohden. Tyydyttynyttä rasvaa on samassa määrässä 30 g ja sokeria 6 g. Muita kookoksesta löytyviä tärkeitä vitamiineja ja mineraaleja ovat esimerkiksi magnesium, kalsium, sekä B 6 – vitamiini. Proteiinia lihasta löytyy keskimäärin 3.3 g 100g kohden. Kookosvesi sisältää puolestaan huomattavasti vähemmän kaloreita, sillä 100 grammassa on ainoastaan 19 kaloria. Tyydyttynyttä rasvaa on vaivaiset 0.2 g ja proteiinia löytyy 0.7 g verran. Magnesiumia, kalsiumia, B 6 – vitamiinia, sekä lukuisia muita ravintoaineita, löytyy huomattava määrä myös kookosvedestä.

* Kookos on myös erinomainen lähde magnesiumille, sinkille, kaliumille, kuparille, sekä seleenille, eli sen avulla voidaan taata keholle huimia ravinteellisia etuja.

Miksi kookoksen rasva on terveellistä?

Kuten jo aikaisemmin mainittiin, kookoksen liha ja neste sisältävät runsaasti tyydyttynyttä rasvaa. On tärkeää ymmärtää, miksi tyydyttynyt rasva auttaa tekemään kookoksesta superhedelmän. Useita tutkimuksia on suoritettu hydratulle kookoksen lihalle, jossa kookoksen sisältämä rasva on prosessoitu ja denaturoitu. Tämän prosessin avulla keho käsittelee kookoksen rasvaa eritavalla, kuin se normaalisti käsittelee luonnollisessa muodossa olevaa tyydyttynyttä rasvaa. Sen takia kookoksen terveydellisiä vaikutuksia rasvan suhteen ei voida pohjata pelkästään aikaisempien testien ja tutkimusten varaan. On myös muistettava, että kaikki rasva on suurissa määrin haitallista terveydelle. Sen sijaan 2 – 3 ruokalusikallista kookosöljyä on suositeltua nautittavaksi päivittäin.

Kookoksen rasva on hyvin erilaista, verrattuna muihin ruokavaliostamme löytyviin rasvoihin. Tämä johtuu siitä, että kookoksesta löytyvä rasva on rakentunut ja järjestäytynyt eri tavoin, mikä tuo sille sen ominaiset edut. Se sisältää triglyseridejä, jotka ovat keskikokoisia rasvahappoja. Nämä rasvahapot eroavat niistä rasvahapoista, joilla on pidemmät siteet ja nidokset. Kookoksesta saadun rasvan hapot siirtyvät suoraan elimistössä maksaan, heti kun ruoansulatus on imenyt ja käsitellyt ne, tai vaihtoehtoisesti ne muutetaan ketoaineiksi. Kookoksen rasvan etu muodon ja koostumuksen suhteen näkyy siinä, että elimistön on helpompi rikkoa ne, kuin muista lähteistä saatavat rasvahapot.

Miten voin hyödyntää kookosta?

Yleisimmät kookoksesta saatavat tuotteet ovat kookoksen massa ja vesi. Monien käyttömuotojen ansiosta jokainen voi nauttia kookoksen terveydellisistä eduista omalla tavallaan. Vaikka et pitäisi kookosmaidon mausta tai sen rakenteesta, voit kokeilla esimerkiksi kookoksen lihasta tehtyjä lastuja, joita useat tykkäävät nauttia karkin tavoin. Tässä erilaisia kookoksen käyttötapoja:

Kookosmaito
Kookosmaito
Kookosmaito on valmistettu kookoksesta, irroittamalla ensin sen liha kookospähkinästä. Tämän jälkeen liha liotetaan kuumassa vedessä, jossa seoksen ylin kerros muuttuu vaahdoksi. Muu neste suodatetaan tiheän harson avulla. Näin saadaan aikaan kookosmaitoa, joka kelpaa esimerkiksi keittojen ja erilaisten curry ruokien raaka-aineeksi erinomaisen hyvin.
Kookossokeri
Kookossokeri
Toisin kuin useita muita kookoksesta tehtyjä tuotteita, kookoksesta tehtyä sokeria ei tehdä itse kookoshedelmistä. Kookoksen sokeri valmistetaan valuttamalla nektariinia kookoksen kukinnoista. Kukinto viilletään auki ja tämän jälkeen nektariini valuu pois, jolloin itse kookospalmu ei kärsi, vaan jää kasvamaan ja muodostamaan uusia kukintoja. Kookoksen kukinnoista tehty sokeri on väriltään ruskeaa ja se on ravintoarvoiltaan erittäin korkealuokkaista.
Kookosvesi
Kookosvesi
Kookosvettä saadaan vihreistä ja kypsymättömistä kookoksista. Nämä kookokset eroavat ulkonäöltään tutuista ruskeista ja karvaisista kookoksista. Ne ovat huomattavasti suurempia ja niiden pinta on täysin sileä. Kookoksen sisältämä vesi on täynnä kaliumia, jonka takia sen neste soveltuu erittäin hyvin käytettäväksi esimerkiksi urheilujuomissa ja salaatinkastikkeissa.
Kookosöljy
Kookosöljy
Kookosöljyä voidaan valmistaa joko kuivattamalla tai kylmäpuristamalla. Kookosöljyä voidaan valmistaa muillakin tavoin, mutta tällöin valmistustapa saattaa vaikuttaa öljyn ravintoarvoihin jättäen ylimääräisiä sivutuotteita. Tämän takia kannattaa suosia mahdollisimman luonnollisesti valmistettuja öljyjä.
Kookosjauho
Kookosjauho
Kookosjauho syntyy kookosmaidon valmistuksessa sivutuotteena. Näin kookosmaidon valmistuksessa jäänyt ylimääräinen kookos voidaan myös hyödyntää. Kun kookosmaito on otettu seoksesta pois, jäljelle jäävä kookoksen liha jätetään kuumaan veteen ja kuivataan. Tämän jälkeen kuivattu liha jauhetaan erittäin hienoksi jauheeksi, joka sopii erityisesti leivonnaisiin ja ruoanlaittoon. Siitä onkin tullut suosittu tuote terveellisemmissä leivoksissa. Esimerkiksi tutut keksit, muffinsit ja muut herkut voidaan muuttaa terveellisemmäksi käyttämällä perinteisten vehnäjauhojen sijaan kookoksesta tehtyä jauhoa.
Kookoshiutaleet
Kookoshiutaleet
Kookoshiutaleet ovat valmistettu kookoksen lihaa kuivattamalla. Tämä kuivattu liha leikataan palasiksi ja raastetaan eri kokoihin. Näin lastuja on mahdollista saada sekä isossa että pienessä koossa. Kookoslastut ja hiutaleet sopivat hyvin esimerkiksi salaattiin mausteeksi sekä terveellisten, mutta herkullisten jälkiruokien raaka-aineeksi ja koristeluun.

Kookos osana laihdutusta ja painonhallintaa

Kookosöljyä käytetään useimmissa tapauksissa huomattavasti useammin, kuin kookosjauhoa tai kookossokeria. Kookosöljy voi auttaa painon pudottamisessa ja antaa muita terveyttä edistäviä hyötyjä. Kookostuotteita voidaan käyttää kuten mitä tahansa superruokia ja niillä on esimerkiksi seuraavia terveysvaikutuksia:

  • Kookos antaa tasaisesti energiaa
  • Kookosöljy hillitsee nälkää ja makeanhimoa
  • Kookos auttaa polttamaan rasvaa
  • Kookos tasapainottaa elimistön hormonitoimintaa
  • Kookosöljy auttaa ravintoaineita imeytymään tehokkaammin
  • Kookosöljy auttaa tasapainottamaan verensokeria

Kookoksesta tehty öljy sisältää triglyseridejä, joilla on keskipitkät sidokset. Keskipitkien sidoksien ansiosta keho kohtelee kookoksesta saatuja rasvahappoja erilailla, kuin muista lähteistä saatuja rasvoja. Keho ei esimerkiksi varastoi näitä rasvahappoja elimistöön yhtä helposti, vaan käyttää ne heti. Ne kulkeutuvat maksaan, missä rasva muutetaan suoraan energiaksi. Tämä takaa sen, että energian lisääntyminen on mahdollista jo yhdellä ruokalusikallisella kookosöljyä. Kun lusikallinen otetaan heti aamusta, riittää energiaa pitkälle päivään ja hommat hoituvat helpommin, ilman vaaraa rasvan kertymisestä vyötärölle.

Kookos ei ainoastaan anna keholle lisää energia, vaan se auttaa myös lisäämään ketonien määrää kehossa. Näin kookosöljy voi vähentää näläntunnetta ja mielihalua napostella makeisia. Jos tapanasi onkin käydä jääkaapilla useaan otteeseen purtavan toivossa, on järkevämpää nauttia lusikallinen kookosöljyä. Tämän avulla ruoansulatus toimii paremmin, eivätkä mielihalut ole yhtä vahvoja. Kookosöljystä voit löytää avun makeannälkään.

Jos haluat täyttää päivittäisen energiantarpeen, niin että painon pudottaminen onnistuu ja terveys pysyy kohdillaan, on kookos oikea vaihtoehto. Kookoksesta tehty öljy lisää kehon kykyä sulattaa ruokaa ja imeä ravintoaineita, jolloin elimistö pystyy pärjäämään pienemmällä määrällä ruokaa, tuntematta kuitenkaan nälkää, tai muuttumatta väsyneeksi ja uupuneeksi. Kookos voi auttaa myös vähentämään mielialan vaihtelua, sillä sen on todettu laskevan stressiä ja antavan rentoutuneemman olon, motivoiden myös esimerkiksi urheilun pariin. Stressi vaikuttaa kehoon vahvasti pitkän työpäivän jälkeen. Kookoksesta tehty öljy on osoittautunut erittäin hyväksi tavaksi päästä eroon myös vyötärölle kertyneestä rasvasta, edistämällä ruoansulatuksen toimintaa, hallitsemalla ruokahalua ja lisäämällä hyvän olon tunnetta.

Ilman oikeita rakennuspalikoita elimistössä, esimerkiksi rasvahappoja, keho ei pysty käyttämään hormoneita kunnolla. Näin myös esimerkiksi mielialan, ruoansulatuksen, aineenvaihdunnan ja kilpirauhasen toiminnan säätely hankaloituu. Kookoksen sisältämät triglyseridit auttavat kehoa muuttamaan kolesterolin veressä aineiksi, joita keho pystyy käsittelemään. Super-kookos säätelee siis hormoneita, vähentää stressiä, lisää energiaa ja auttaa tiputtamaan ärsyttävät liikakilot vyötärön, reisien ja pakaroiden ympäriltä.

Kuten sanottu, kookoksesta tehty öljy voi edistää kehon aineenvaihduntaa ja ruuansulatusta. Tämän lisäksi, se auttaa kehoa imemään rasvaliukoisia vitamiineja. Näin tehostuu esimerkiksi A-, D-, E-, ja K – vitamiinien imeytyminen. Mainitut vitamiinit ovat elintärkeitä solujen uudelleen muodostumiselle ja rakentumiselle, ja niiden avulla koko keho, aina ihosta luihin asti, voi paremmin. Sama koskee myös mielialoja ja aivojen toimintaa, joita kookos edistää. Tämä superruoka auttaa myös imemään mineraaleja paremmin, jolloin esimerkiksi kalsium, rauta, magnesium ja sinkki saadaan hyödynnettyä tehokkaammin.

Kookos on mahtava superhedelmä ja superruoka jo yksinään, ja siitä tehty öljy on tuote, jonka keho pystyy hyödyntämään helposti. Sen pilkkomiseen ei tarvita entsyymejä, eikä se rasita ruoansulatusta liikaa. Tämä säästää elimistöä ja erityisesti haimaa, jolloin esimerkiksi insuliinia voidaan tuottaa tehokkaammin. Lisäksi kookoksesta saatavat tyydyttyneet rasvahapot auttavat soluja sitomaan insuliinin paremmin ruoansulatuksen aikana. Kun keho saa riittävän määrän insuliinia, solujen on helppo vapauttaa glukoosia, eli verensokeria tasaisesti. Tämä antaa energiaa pitkin päivää ja auttaa jaksamaan arjen askareissa. Sen takia tasainen verensokeri auttaa jaksamaan paremmin ja saa olon tuntumaan paremmalta.

* On kuitenkin hyvä muistaa, että luonnontuotteet vaikuttavat käyttäjiin erilailla, riippuen esimerkiksi henkilön terveydellisestä tilasta. Fyysinen kunto, mahdolliset sairaudet ja oma motivaatio vaikuttavat myös paljon. Kuten kaikkien ravinteiden ja uutteiden kanssa, parhaat tulokset on mahdollista saavuttaa vain käyttämällä tuotetta yhdessä tasapainoisen ruokavalion kanssa ja lisäämällä liikunnan määrä arjessa. Elämäntapoja muuttamalla voidaan saavuttaa halutut tulokset tehokkaasti kookoksen avulla. Lisäksi kookos antaa energiaa jaksamaan myös urheilusuoritusten aikana ja tasoittaa mielialoja, jolloin motivaatio ei pääse loppumaan heti ensimmäisten viikkojen aikana, laihdutuskuurin aloittamisesta.

* Hoitotulokset voivat vaihdella yksilöllisesti.