• klarna
    Luotettavat maksutavat

    Verkkopankkimaksu tai osta nyt ja maksa myöhemmin

  • Ilmainen toimitus aina yli 50€ ostoksiin

    Luotettavat ja nopeat toimitustavat

  • Asiakkan tietoturva

    Tietosi ovat meillä turvassa

Kuvaava kuva kategoriaan Kurkuma

Kurkuma

Kurkumalla on monia hyödyllisiä terveysvaikutuksia - se esimerkiksi sisältää voimakkaita antioksidantteja ja lievittää tulehdusta. Kurkuma on hyvä D-vitamiinin lähde. Lisäksi kurkuma on noussut ihonhoidossa suursuosioon viime vuosina, koska sen sisältämät antioksidantit tukevat ihon terveyttä.
Kurkumalla on monia hyödyllisiä terveysvaikutuksia - se esimerkiksi sisältää voimakkaita antioksidantteja ja lievittää tulehdusta. Kurkuma on hyvä D-vitamiinin lähde. Lisäksi kurkuma on noussut ihonhoidossa suursuosioon viime vuosina, koska sen sisältämät antioksidantit tukevat ihon terveyttä.

Kurkuma

Kurkuma on inkiväärikasvien sukua oleva maustekasvi, jonka juurista saatavaa jauhetta käytetään paljon muun muassa currymausteseoksissa ja aasialaisessa keittiössä. Kuivattamalla ja jauhamalla saatava mauste tuo ruokiin makua ja intensiivisen keltaisen värin. Kurkumaa voikin käyttää yllättävän moneen tarkoitukseen, ruoan maustamisesta sen värjäämiseen, ja se sopiikin useisiin ruokiin niin makeisiin kuin suolaisiin. Kurkumaa käytetään sekä maun että sen lukemattomien terveyshyötyjen takia, ja sitä on käytetty myös intialaisessa lääkintäperinteessä jopa tuhansien vuosien ajan auttamaan erilaisiin vaivoihin. Kurkumaa voidaankin käyttää niin painonhallinnassa, tulehduksien laskemisessa, ruuansulatuksen sairauksissa ja useissa muissa tapauksissa. Maustekurkumasta voidaan uuttaa myös väriaineena käytettävää kurkumiinia, E-koodiltaan E100, jonka tiedetään olevan aktiivisin aines kurkuman rakenneosista ja sillä on useita tunnettuja hyödyllisiä terveysvaikutuksia.

Köyhän miehen sahramina tunnettu kurkuma valmistetaan maustekasvin juuresta, joka kuivattuna ja jauhettuna on voimakkaan keltainen väriltään ja jota voidaan käyttää niin väriaineena kuin mausteenakin. Intensiivisen värinsä puolesta kurkuma onkin vaikea tahra poistaa. Kurkuman moninaiset terveysvaikutukset ovat herättäneet tutkijoiden mielenkiinnon ja sitä voidaan suositella käytettäväksi jopa päivittäin. Kurkumalla on useita terveysvaikutuksia, kuten tärkeitä antioksidanttisia, tulehduksia ehkäiseviä, antikarsinogeenisia sekä masennusta lievittäviä ominaisuuksia. Voit lisätä kurkumaa päivittäiseen ruokavalioosi, ja luoda herkullisia ja energisoivia ruokia, jotka ovat taatusti suurenmoisia. Näistä esimerkkeinä muun muassa erilaiset hedelmäsmoothiet, curryruoat, riisi, keitot tai samosat. Riisin sekaan lisättynä saat lisukkeelle upean hehkuvan keltaisen värin, joka piristää pöydän tarjoiluja. Myös lämmin kurkumajuoma, teen tai niin sanotun latten muodossa voivat tuoda uudenlaista variaatiota viileisiin arki-iltoihin ja kiireisiin aamuihin. Maustekurkumaa käytetään myös lääkinnällisesti, ja vaikka sitä on perinteisesti käytetty lähinnä idässä, löytyy sitä nykyään yhä enemmän myös mausteena länsimaisissa keittiöissä sekä luonnollisena lisäravinteena ja lääkkeenä.

Mitä on kurkuma?

Kurkumajauhe ja tuore kurkumajuuri

Kurkumaa voi sen moninaisten terveyshyötyjen perusteella kutsua todelliseksi superfoodiksi, ja sen etuja maksimoidaksesi voit ottaa käyttöön lisäravinteet, vaikka kurkuman lisääminen ruokaankin on jo hyvä alku terveyden edistämiseksi. Kurkuman sisältämä kurkumiini voi olla tarpeellinen suoja useita elintasosairauksia vastaan ja suurimmalle osalle ihmisistä kurkumasta tai kurkumiinin käytöstä ei aiheudukaan kielteisiä sivuvaikutuksia, mikä tekee siitä entistä helpomman lisän päivittäiseen ruokavalioon. Kaakkois-Aasiasta kotoisin oleva kurkuma on sukua inkiväärikasveille ja se onkin tuttu jo varmasti sekä monille trenditietoisille, että luonnonmukaisia terveysvaikutuksia haluaville. Kurkumaa on maustehyllyistä löytynyt pitkään jauhemaisena, mutta inkiväärin tavoin juurakkona käytettynä se on vielä toistaiseksi ollut tuntemattomampi. Kurkumassa ei ole yhtä paljon makua kuin inkiväärissä, mutta sen syvän keltainen väri värjää ruoan kauniisti ja siksi sitä on erityisesti käytettykin osana muun muassa curryjauhetta. Kurkumalla on useita mainioita terveysvaikutuksia ja sen keltainen väri on peräisin kurkumiinista, jota voidaan uuttaa suoraan juurakosta. Kurkumiini onkin kurkuman bioaktiivisin osa ja yksi tärkeimmistä terveyttä edistävistä aineksista. Inkiväärin sukuista kurkumaa kasvaa Kiinassa, Intiassa sekä Indonesiassa ja se onkin idässä ollut keskeinen osa ruokavaliota sekä osa perinteistä lääketiedettä.

Kurkumalla on monia kiistämättömiä terveyshyötyjä ja näiden saamiseksi tulisi kurkumaa lisätäkin päivittäiseen ruokavalioon niin nestemäisenä, kapseleina tai pillereinä kuin perinteisesti mausteena ruoanlaitossa. Maustekurkumalla on oma mieto ominaismakunsa, joka toki ruoanlaitossa on hyvä tiedostaa, myös sen voimakas keltainen väri antaa ruoalle kellertävän yleisilmeen. Kurkuma sopii kuitenkin kaikenlaisiin pataruokiin, riisin seuraksi, pastaan ja kastikkeisiin. Voit hyödyntää kurkumaa myös jälkiruoissa ja makeissa kakuissa, vanukkaissa tai kiisseleissä sekä lisäämällä sitä ravitseviin smoothieihin. Kurkuma voi auttaa moniin eriin vaivoihin, kuten ehkäisten tulehduksia, edistäen ruoansulatusta ja jopa vähentäen syöpään sairastumisen riskiä. Tutkimukset kurkuman tehokkuudesta erilaisten sairauksien ja terveysongelmien hoidossa ovat kuitenkin vielä alkuvaiheessa ja tutkimustuloksia sekä testausta tarvitaan lopullisten vastausten saamiseksi lisää.

Kurkumaa pidetään voimakkaana kehon tulehdustilojen ehkäisijänä ja kurkuman sisältämä kurkumiini tehoaakin tulehduksiin erityisen hyvin. Myös sydämen terveyden parantaminen, kuten valtimoiden puhdistukseen osallistuminen on kurkuman ominaispiirre, joka voidaan täten lukea ehkäisevän sydän- ja verisuonitauteja. Kurkumiini alentaa huonon kolesterolin tasoa ja se voi jopa estää muistisairauksien puhkeamista. Kurkumalla onkin sanottu olevan suotuisia vaikutuksia esimerkiksi aivotoimintaan. Kurkuma voi auttaa ruoansulatuksessa, mutta liiallista käyttöä on vältettävä vatsavaivojen uhalla. Kurkuma saattaa olla hyödyllinen myös urheilijoille, koska kurkumiini voi ennaltaehkäistä lihasvaurioiden syntymistä ja kiihdyttää palautumiseen kuluvaa aikaa. Kurkumaa löytyy maustehyllyjen lisäksi esimerkiksi tuoreena juurakkona tai sitä voidaan myös ottaa lisäravinteena kapseleiden muodossa. On kuitenkin hyvä aina konsultoida terveysalan ammattilaisia ennen kurkuman lisäämistä ruokavalioon, mikäli kärsit jostakin sairaudesta. Se saattaa kuitenkin olla täysin luonnonmukaisena aineksena hyödyllinen lisä päivittäiseen arkeen.

Terve ja iloinen mies näyttää peukkua

Mitkä ovat kurkuman terveyshyödyt?

On olemassa useita syitä, jotka puoltavat kurkuman lisäämistä osaksi omaa ruokavaliota. Kurkumassa on useita antikarsinogeenisiä ainesosia, jotka voivat suojata kasvainten syntymiseltä ja ehkäistä syöpähoitojen sivuvaikutuksia. Kurkumasta uutetulla kurkumiinilla on myös tulehduksia ehkäisevä ominaisuus, ja sitä suositellaankin usein henkilöille, jotka kärsivät muun muassa reumasta tai kivusta. Kurkuma toimiikin antiseptisenä hyökäten mikrobeja vastaan ja torjuen infektioita. Kurkuma voi auttaa myös krooniseen väsymykseen ja hyötyä siitä on esimerkiksi hengitys- virtsatientulehduksiin. Kurkuma on antioksidanttinen, mikä tarkoittaa, että se on keskeinen osallinen puolustusreaktioissa neutralisoiden kehon soluja heikentäviä ja ikäännyttäviä vapaita radikaaleja, joiden liiallinen esiintyminen elimistössä voi johtaa sairauksiin ja terveysongelmiin. Ruoansulatuksessa kurkuma toimii vatsahappona, mikä tarkoittaa esimerkiksi närästyksen torjumista ja haavaumien ehkäisyä. Kurkuma suojaa maksaa sekä virtsarakkoa, torjuu sappikivien muodostumista ja sillä voi olla myös maksasairauksia, kuten maksakirroosia ja keltatautia estäviä ja parantavia ominaisuuksia. Kurkumalla on monien tutkimusten mukaan todettu olevan tehokkaita masennusta ja stressiä lieventäviä vaikutuksia sen käytön ollessa täysin luonnonmukaista ja lääkevapaata.

Kurkuma on lääkekasvina tunnettu, jota on käytetty intialaisessa perinteessä hoitamaan tulehduksia, laskemaan kuumetta, puhdistamaan elimistöä ja parantamaan ruoansulatusta. Maustekasvina se värjää ruoan intensiivisen keltaiseksi ja tuo siihen myös makua. Erityisesti kurkumaa käytetään curryjauheessa, mutta se on levinnyt myös länsimaiseen ruoanlaittoon sen terveyshyötyjen takia. Kurkuman onkin huomattu taistelevan useita nykyajan elintasosairauksia vastaan ja luonnollisuutensa takia ilman tiedettyjä sivuvaikutuksia. Kurkumalla on tieteellisestikin todettu olevan muun muassa antioksidanttisia, antibakteerisia ja tulehduksia ehkäiseviä ominaisuuksia. Kurkuma on oiva apu vatsan turvotuksesta ja suolistoon kerääntyvästä kaasusta kärsiville, sillä kurkuman sisältämän kurkumiinin on todettu vähentävän suolistokaasujen muodostumista ja kurkuma voikin täten poistaa vatsan turvotusta. Kurkuman sisältämät ainesosat auttavat vahvistamaan kehon vastustuskykyä, jolloin esimerkiksi flunssaan sairastumisen riski pienenee elimistön voimakkaan puolustusjärjestelmän myötä. Muun muassa lämmintä kurkumateetä voidaan kokeilla apuna flunssan oireisiin. Kurkuman sisältämä kurkumiini lieventää kehon tulehdustilaa ja sillä voidaan torjua hiljaista tulehdusta.

Kurkuma on luonnostaan antiseptinen sekä antibakteerinen aines ja sitä voidaankin siksi käyttää haavojen puhdistamiseen tai esimerkiksi palovammoihin, jauhetta vahingoittuneelle alueelle ripotellen paranemisprosessin nopeuttamiseksi. Kurkuma voi alentaa kolesterolia ja edistää ruoansulatusta ehkäisten muun muassa närästystä ja siitä johtuvaa epämukavuutta. Veren korkea kolesterolitaso voi aiheuttaa sydän- ja verisuonitauteja, joten kurkuman lisääminen päivittäiseen ruokavalioon voi olla hyödyllinen tapa alentaa kolesterolia. Otathan huomioon, että kurkuman runsaalla käytöllä voi kuitenkin olla vatsavaivoja aiheuttavia ominaisuuksia. Kurkumiinin antioksidanttinen ja tulehdusta torjuva piirre on yhdistetty useisiin epäilyksiin sen tehokkuudesta toimia terveyttä edistävästi ja sillä on jopa todettu olevan antikarsinogeenisia, eli syöpää vastustavia ja heikentäviä vaikutuksia. Kurkumasta uutetun kurkumiinin avulla keho voi päästä eroon syöpäsoluista, aiheuttamalla niissä solukuolemaa. Sillä on vaikutusta aivojen toimintaan, se voi ehkäistä masennusta ja lievittää stressiä, jopa hidastaa Alzheimerin tautia. Kurkumiini voi säännöllisesti nautittuna ehkäistä myös diabeteksen puhkeamista. Lisätutkimusta kurkuman sekä kurkumiinin vaikutuksista ja terveyshyödyistä kuitenkin tarvitaan edelleen, mutta kieltämättä voidaan todeta, että sen päivittäisellä käytöllä voi olla useita terveyttä edistäviä seurauksia.

Tutkimuksissa on löytynyt paljon viitteitä erilaisten sairauksien ehkäisyn ja hoitamisen puolesta ja kurkuman monet terveyshyödyt ovatkin herättäneet tutkijoiden kiinnostuksen. Ruokavalion, joka sisältää paljon antioksidantteja, on todettu olevan ensisijaisen tärkeä kehon vapaiden radikaalien estämisessä. Nämä voivat aiheuttaa useita sairauksia, kuten esimerkiksi syöpää. Voit kohentaa terveyttäsi lisäämällä tiettyjä antioksidantteja sisältäviä ruoka-aineita ruokavalioosi ja täten estää monia erilaisia sairauksia. Kurkuma on yksi näistä terveyttä edistävistä paljon antioksidantteja sisältävistä ruoka-aineista, josta on hyötyä elimistölle usealla eri tavalla. Se taistelee kehon tulehduksia vastaan, sekä lieventää kipua noin 300 eri antioksidanttinsa avulla. Kurkumaa tiedetään käytettävän niin mausteena, kuin luonnonmukaisena hoitona perinteisessä lääkinnässä jolloin pyritäänkin hoitamaan erilaisia sairauksia lääkevapaasti ja luonnollisesti. Kurkumasta valmistettuja juomia voidaan käyttää tehokkaasti muun muassa hillitsemään kipua ja lievittämään tulehdustiloja samalla kun se edistää myös muilla tavoin terveyttä.

Terveellinen kurkumalatte ja kurkumajuurta
Kurkumaa voi nauttia myös kurkumakapseleina.
Terveellinen kurkuma-appelsiini mehu
Kurkumalla maustettu kanasalaatti
Kattilallinen kurkumakeittoa

Miten käytän kurkumaa?

Kurkuma tunnetaan oikeana superfoodina, koska sen on tutkittu hoitavan tulehduksia, alentavan kolesterolia, parantavan ruoansulatusta ja harvoissa ravintoaineessa on yhtä monia suotuisia terveyshyötyjä. Kurkumaa on muun muassa Intiassa käytetty jo tuhansien vuosien ajan, niin lääkinnällisessä perinteessä kuin ruoan mausteenakin. Curryjauheeseen kurkuman juuri tuo esimerkiksi sille ominaisen kellertävän oranssin värin, sen sisältämän kurkumiinin johdosta. Kurkumalla on väitetty olevan myös syövältä, diabetekselta ja Alzheimerin taudilta suojaavia vaikutuksia. Juurakkoa käytettäessä leikkaa kuori ohuelti pois tai vähintään harjapese juurakon pala, mikäli et jaksa kuorimaveistä käyttää. Kurkuman voi hienontaa, rastaa tai jauhaa paloiksi, jolloin se on valmis käytettäväksi mausteena padoissa sekä kastikkeissa tai uunijuuresten ja riisin joukossa hauduttamalla. Terveydestään huolehtiville ja kurkuman terveysvaikutuksista tietoisille kurkuman käyttöä on hyvä soveltaa jopa päivittäiseen ruokavalioon, sen lukemattomien hyötyjen puolesta, eikä vain sen intensiivisen värin puolesta väriaineena.

Erityisen tärkeä aines kurkumassa on kurkumiini, jota voidaan uuttaa juurakosta, ja joka toimii myös kasvin väriaineena. Kurkumaa voidaan käyttää raakana raastamalla juurakkoa muun muassa smoothien sekaan lisäämään mausteen vastustuskykyä parantavia ominaisuuksia. Toisaalta raastetta voit lisätä myös mantelimaidon, tai muun kasvimaidon joukkoon hautumaan jolloin valmistuu monien suosikiksi noussut kurkumalatte. Muina mausteina voit käyttää esimerkiksi kanelia, inkivääriä tai lusikallisen hunajaa makeutta tuomaan. Juomasta tulee kauniin keltainen ja se auttaa sinua aloittamaan aamusi oikealla tavalla! Kurkumaa voit huoletta lisätä ripauksen useisiin eri ruokiin, niin suolaisiin aterioihin kuin makeisiin jälkiruokiin tai ravintorikkaisiin smoothieihin. Muistathan että kurkumaa käsitellessä käytössäsi olevat työvälineet, tai kätesi värjäytyvät poikkeuksetta keltaiseksi. Tekstiileihin tulleita tahroja on myös vaikea poistaa. Tilanteesta riippuen voitkin suojata leikkuulautasi esimerkiksi leivinpaperilla, vaatteesi essulla ja myös suojahanskojen käyttö voi olla tarpeellista välttääksesi kurkuman intensiivisen värin tarttumista ihoosi. Öljyllä saat suurimman osan keltaisuudesta pyyhittyä pois pinnoista ja useammalla pesukerralla voit hoitaa loput.

Kurkumaa sinun tulisi käyttää päivittäin saadaksesi siitä parhaan hyödyn sen upeiden terveysvaikutusten myötä. Sopivana annosmääränä voidaan pitää noin kahta ruokalusikallista päivässä, koska liiallisella käytöllä voi olla pahoinvointia aiheuttavia vaikutuksia. Parhaiten sen terveellisten vaikutusten on todettu aktivoituvan mustapippurin ja rasvan kanssa, joten voitkin käyttää sitä monipuolisesti keittiössä. Kurkuma sopii niin kasvisten sekaan, curry- tai linssiruokiin, kuin smoothieihin. Voit pienellä vaivalla valmistaa kurkumateetä, tai sekoittaa kurkumajauheen muiden mausteiden joukossa kasvipohjaisiin maitoihin luoden maistuvan kurkumalatten. Teetä valmistat tuoreesta kurkumasta hauduttamalla juurakon palaa mustapippurin ja kookosöljyn kanssa kuumassa vedessä. Kurkumaa voidaan myös käyttää ihonhoidossa kuten kurkumajauhetta ja vettä sekoittamalla tai lisäämällä seokseen jopa savea. Tästä voi olla apua muun muassa psoriasiksen, ekseeman tai muiden ihosairauksien hoidossa. Mikäli sinulla on jokin ihosairaus, on kuitenkin suositeltavaa, että keskustelet aina lääkärisi kanssa ennen hoidon aloittamista.

Kenelle kurkuma sopii?

Perusterveille henkilöille kurkuma sopii jopa päivittäiseen käyttöön ja siitä onkin todettu olevan useita terveyshyötyjä jokapäiväisen käytön myötä. Koska kurkumaa voit nauttia monin eri tavoin, on sen lisääminen arkiruokailuun helppoa niin smoothieiden, ruoan maustamisen tai kurkumajuomien avulla. Myös kurkumaa sisältävät lisäravinteet ovat oiva ja tehokas keino sisällyttää kurkumasta saatavat terveyshyödyt päivittäiseen ruokavalioon. Kurkuman sisältämästä kurkumiinista on eniten etuja terveyden edistämiseksi, ja siksi saattaakin olla tarpeellista ottaa kurkumaa lisäravinnekapseleiden muodossa koska näissä usein on juuri kurkumiinin määrä huomattavasti korkeampi kuin kurkuma mausteessa. Mustapippurin seurana otetun kurkuman tai kurkumiinin imeytyminen paranee huomattavasti ja sitä kannattaa ottaa rasvaa sisältävän aterian yhteydessä sen rasvaliukoisuuden takia.

Kurkuma ja kurkumiini ovat yleisesti ottaen turvallisia ja sivuoireettomia käyttää jopa päivittäin, mutta on olemassa muutamia riskiryhmiin kuuluvia, joille kurkumaa ei suositella. Näitä ovat muun muassa raskaana olevat sekä rintaruokkivat naiset, jolloin lisäravinteista voi olla vaaraa sikiölle, mutta ruoan kurkumamäärät ovat useimmiten turvallisia. Kurkuma voi estää raudan imeytymistä, jolloin puutteesta kärsivien ei tulisi kurkumaa käyttää liiakseen. Diabeteksen kohdalla kurkuma voi laskea verensokeria liian alas, joten aineksen käytössä tulee olla tarkkana. Muita riskiryhmiä ovat esimerkiksi sappiongelmista kärsivät, hedelmättömät miehet, joiden testosteronin määrä voi laskea runsaan kurkuman käytön myötä sekä leikkauspotilaat, joilla kurkuma saattaa aiheuttaa veren ohentumisesta aiheutuvia veren vuodon ja sen hyytymisen ongelmia. Myös hormonitoimintaan liittyvissä vaivoissa, kuten rinta- tai kohdunkaulansyövän kohdalla vaikutukset ovat vielä epäselviä, joten kurkuman käyttöä kannattaa varoa. Näistä tai muista sairauksista kärsivien olisi aina hyvä käydä läpi lääkärin kanssa kurkuman käyttöä ennen sen lisäämistä päivittäiseen ruokavalioon. Terveille henkilöille runsaat ja liialliset kerta-annokset saattavat lähinnä aiheuttaa ikäviä vatsavaivoja.

Kurkuma sopii lähes kaikille ja sillä on todettu olevan paljon positiivisia terveysvaikutuksia, joita voivat olla muun muassa kehon tulehdustilojen laskeminen, aivotoiminnan parantuminen, sydämen ongelmien karsiminen, maksan suojelu, ruoansulatuksen edistäminen ja jopa syövän torjunta. Paljon tärkeitä antioksidantteja sisältävä kurkuma ja kurkumiini ovat tehokkaita aineksia päivittäiseen ruokavalioon lisättynä ja ne voivatkin olla oiva apu useiden terveyshyötyjen saavuttamiseksi. Kurkuman luonnonmukaisuuden takia, tunnettuja kielteisiä sivuvaikutuksia ei kurkumalla ole ja tästä syystä sitä voidaankin suositella perusterveille henkilöille päivittäiseen käyttöön. Kurkumaa voit lisätä useisiin erilaisiin ruokiin, niin makeisiin kuin suolaisiin aterioihin, kuten esimerkiksi patoihin, curry- tai linssiruokiin sekä smoothieisiin ja maukkaisiin maustekurkumajuomiin. Tällöin saatkin sen käytöstä parhaat hyödyt irti helposti. Mikäli koet että haluat kurkuman sisältämän kurkumiinin terveysvaikutuksista korostaa, voit harkita lisäravinteiden lisäämistä arkeesi, jolloin kurkumiinin määrät nousevat huomattavasti korkeammiksi tavalliseen maustekurkumaan verrattuna.

* Hoitotulokset voivat vaihdella yksilöllisesti.