Joulu on pian täällä!Nauti 10% alennuksesta koodillaCHRISTMAS

  • klarna
    Luotettavat maksutavat

    Verkkopankkimaksu tai osta nyt ja maksa myöhemmin

  • Ilmainen toimitus aina yli 50€ ostoksiin

    Luotettavat ja nopeat toimitustavat

  • Asiakkaan tietoturva

    Tietosi ovat meillä turvassa

Superfoodit osana terveellisen ruokavalion tukemista

Superfoodit ovat ruoka-aineita, jotka sisältävät tavallista enemmän ravintoaineita, kuten vitamiineja ja kivennäisaineita. Tämän ansiosta ne soveltuvat loistavasti osaksi monipuolista ja terveellistä ruokavaliota. Superfoodeista on tullut viime aikoina yhä suositumpia, sillä ihmiset haluavat pitää huolta terveydestään, syödä puhdasta ruokaa ja hoitaa elimistöään luonnon omilla ravintoaineilla. Ravinnerikkaita superruokia on erityisen helppo lisätä ruokavalioon esimerkiksi jauhe- tai kapselimuodossa. Superfood-jauheet soveltuvat erityisen hyvin ruuanlaittoon esimerkiksi smoothien, mehujen ja keittojen raaka-aineeksi!

Mitä superfoodit sitten oikein ovat?

Ne ovat luonnon omia tuotteita, kuten kasveja, hedelmiä, yrttejä ja marjoja, leviä ja sieniä, jotka sisältävät muita ruokia enemmän hyvää tekeviä ainesosia: vitamiineja, mineraaleja, aminohappoja, rasvahappoja ja antioksidantteja. Superfoodille ei ole yhtä selkeää määritelmää, mutta superfoodeiksi miellettyjä ruokia yhdistää se, että niiden ravinnetiheys on keskivertoa suurempi, joten niissä saa kunnon terveyspommin jokaisella suupalalla. Superfoodien sisältämillä ravintoaineilla on paljon hyviä vaikutuksia, eikä niillä yleensä ole vakavia sivuvaikutuksia. Ne ovat siis vähän tavallista parempaa ruokaa – eli superruokaa.

Superfoodien hyötyjä:

  • Lisäävät vastustuskykyä
  • Tukevat painonhallintaa
  • Alentavat kolesterolia
  • Parantavat ruoansulatusta
  • Säätelevät aineenvaihduntaa
  • Edistävät ihon terveyttä
  • Lisäävät seksuaalienergiaa ja hedelmällisyyttä
  • Vähentävät elimistön inflammaatiota
  • Poistavat kuona-aineita
  • Lisäävät energiaa ja hyvää oloa

Superfoodeilla on erilaisia vaikutuksia: toiset vaikuttavat aineenvaihduntaan, toiset taas ovat hyviä vastustuskyvyn lisäämiseen. Siksi kannattaakin käyttää useaa erilaista superfoodia rinnakkain ja vaihdellen, tai etsiä juuri ne, jotka sopivat omiin tarpeisiin ja elämäntilanteeseen. Jos haluat esimerkiksi pudottaa painoasi, voit kokeilla juuri niitä superfoodeja, joilla on suotuisia vaikutuksia painonhallintaan.

Nykyajan kiireisessä elämäntyylissä ei ole aina aikaa valmistaa täysipainoisia aterioita ja syödä joka päivä riittävän monipuolisesti. Kun ihmiset kuitenkin haluavat pitää huolta itsestään, superfoodit tarjoavat siihen erinomaisen mahdollisuuden. Niistä saa tiiviissä muodossa kaikki tarvittavat ravintoaineet ja niiden terveysvaikutukset helposti ja näppärästi. Vaikka muu ruokavalio ei aina olisi kaikkien sääntöjen mukaista, superfoodeilla voi helposti lisätä päivittäin nautitun ruoan ravinnetiheyttä. Muuten erityisen epäterveellisen ruokavalion haittoja se ei kuitenkaan voi kumota.

Superfoodien historia

Termi superfood ilmaantui ensimmäisen kerran vuonna 1915 The Oxford English Dictionaryyn, jossa sen määritelmä oli “ruoka, jota pidetään erityisen ravitsevana tai muuten terveyttä ja hyvinvointia edistävänä”. Yleiseen käyttöön termi tuli kuitenkin vasta 80-luvulla, ja siitä on erityisen paljon puhuttu vasta viime vuosina. Superfoodit eivät kuitenkaan ole mikään uusi muoti-ilmiö, vaan niitä on tunnettu ja nautittu kaikissa kulttuureissa tuhansien vuosien ajan ja niiden terveysvaikutukset ovat olleet hyvin tiedossa.

Monilla superfoodeilla on vahva kulttuurihistoria, ja niitä on historiallisesti käytetty myös lääkintäkeinoina monissa kulttuureissa, ja onpa niitä pidetty niinkin arvokkaina, että niitä on käytetty myös jopa rahan sijasta vaihdon välineenä. Tästä hyvänä esimerkkinä ovat Amazonin alueen asukkaiden acai-marja ja inkakansojen suosima raakakaakao. Kyseiset ruoka-aineet ovat käsitteistä riippumatta kuitenkin aina olleet yhtä supereita. Vaikka superfoodien sisältämiä aineita ja niiden toimintamekanismeja ei ennen nykyistä tieteen edistystä ole tunnettu, niiden vaikutukset ovat ihmiset ympäri maailmaa voineet omin silmin havaita. Monen tuhannen vuoden aikana havaitut terveysvaikutukset ovat varsin vankka todiste monien superfoodien hyödyllisyydestä.

Superfoodeja Suomesta ja maailmalta

Kaikki superfoodit eivät suinkaan ole eksoottisia: myös kotimaasta löytyy luonnon antimia, jotka voi ravinnetiheytensä perusteella helposti luokitella superfoodeiksi. Tällaisia erityisen terveellisiä supisuomalaisia luonnontuotteita ovat kotimaiset marjat vadelma, mustikka, puolukka, tyrni sekä muista kasveista esimerkiksi nokkonen. Suomalaiset marjat sisältävät runsaasti kuituja, vitamiineja ja terveellisiä fytokemikaaleja.

Vaikka koto-Suomestakin löytyy terveellisiä superfoodeja, myös eksoottisempia vaihtoehtoja kannattaa kokeilla. Ne tuovat eksoottisia makuelämyksiä ja vaihtelua ruokavalioon. Eri superfoodeilla on myös hyvin erilainen ravintoainekoostumus ja siten ne vaikuttavat eri terveyden osa-alueisiin: siksi kannattaa ottaa kaikki hyöty irti käyttämällä paljon erilaisia superfoodeja, jotka täydentävät toisiaan. Erilaisia superfoodeja voi tilata edullisesti netistä. Kokeilemalla löydät omat suosikkisi.

Miten superfoodeja käytetään?

Koska käsite superfood kattaa kaikki superterveelliset ja ravinnerikkaat ruoka-aineet, on syytä tehdä ero ns. “arkisuperruoan” ja “tiivistetyn superruoan” välille. Arkisuperfoodiksi voi laskea sellaiset terveelliset raaka-aineet, joita yleensä syödään sellaisenaan, kuten lohi, tomaatit, bataatit, hapatetut maitotuotteet, avokado, pähkinät jne. Niitä voi syödä suuria määriä ja ne täyttävät päivittäisen makroravinteiden – hiilihydraatin, proteiinin ja rasvan – tarpeen. Niissä on tärkeitä ravintoaineita, mutta ei niin tiiviissä muodossa ja tiheästi kuin tiivistetyissä superfoodeisssa. Tiivistetyt superfoodit ovat taas lähempänä lisäravinteita. Niissä on runsaasti mikroravinteita, kuten mineraaleja, vitamiineja ja fytoaineita, joita elimistö ei tarvitse suuria määriä, mutta jotka ovat hyvinvoinnin kannalta välttämättömiä. Niitä ei ole tarkoitus nauttia paljoa, muutama gramma päivässä voi riittää.

Tiivistettyjä superfoodeja saa monessa muodossa – niin tuoreena kuin kuivattuna, jauheena ja kapseleiksi pakattuina. Erilaiset jauheet ja kapselit ovat erityisen käteviä kiireisessä arjessa. Niitä on helppo napata aamulla veden kanssa tai lisätä puuroon tai smoothieen. Superfoodit ovat muodosta riippumatta aina puhtaita luonnon raaka-aineita, joissa ei ole säilöntä- tai lisäaineita. Useimmat superfoodit kasvavat villinä luonnossa, mistä niitä kerätään. Jauheiksi ja kapseleiksi valmistamista varten raaka-aineet kuivataan hellävaraisesti kuumentamatta, jotta ravintoaineet säilyvät.

Tiivistetyt superfoodit ovat käteviä, koska ne ovat yleensä valmiita nautittavaksi joko kapseleina tai jauheet vaikkapa veteen sekoitettuina. Toisin kuin useimmat arkisuperfoodit, ne eivät vaadi sen kummempaa valmistamista tai ruoanlaittoa. Niitä on myös aina saatavilla riippumatta vuodenajasta ja sesongeista. Sesongin tuoreita kasviksia ja hedelmiä kannattaa toki aina syödä, kun niitä on tarjolla, mutta tiivistetyt superfoodit ovat kätevä tapa tuoda lisäboostia ruokavalioon missä vain ja milloin vain.

Superfoodit ovat siis helppo tapa viedä ruokavaliota yhä terveellisempään suuntaan. Superfoodien ottaminen osaksi päivittäistä, terveellistä ruokavaliota kannattaa erityisesti laihduttajilla, urheilijoilla ja muilla, jotka haluavat pitää kokonaisvaltaisesti huolta hyvinvoinnistaan. Urheilijat innostuvat superfoodeista, jotka pitävät energiatason korkealla, edistävät palautumista ja parantavat suorituskykyä. Laihduttajalle on erityisen tärkeää saada pienemmällä kalorimäärällä kaikki tarvittavat ravintoaineet sekä nauttia superfoodeja, jotka myös auttavat edistämään rasvan palamista ja kiinteytymistä.

Monet superfoodit myös tukevat elimistön puhdistumista ja haitallisten toksiinien poistumista elimistöstä. Maksaan ja muualle elimistöön kertyneet kuona-aineet voivat hidastaa rasva-aineenvaihduntaa ja siten estää laihtumista. Siksi laihduttajan olisi tärkeää heti aluksi puhdistaa elimistönsä, jotta laihtumisprosessi voi alkaa. Siihen ei tarvita paastoa tai mehukuuria, vaan elimistöä hellävaraisesti puhdistavat superfoodit hoitavat saman asian stimuloimalla maksan toimintaa ja siten edistämällä kuona-aineiden poistumista. Parhaita superfoodeja laihduttajalle ovat mm. vihreä kahvi, vadelmista uutettu vadelmaketoni ja acai-marjat.

Vihreä kahvi
Tavallista kahvia ravinteikkaampi vihreä kahvi on valmistettu paahtamattomista, prosessoimattomista vihreistä kahvipavuista, joissa on runsaasti antioksidantteja. Se auttaa laskemaan veren kolesterolitasoa ja kiihdyttää aineenvaihduntaa.

Vadelmaketoni
Aineenvaihdunnan nopeutta säätelevään proteiiniin vaikuttava vadelmaketoni auttaa pilkkomaan rasvasoluja nopeammin ja edistää painonpudotusta. Tiivistetyiden kapseleiden sisältämän vadelmaketonimäärän saadakseen pitäisi syödä kiloittain tuoreita vadelmia – kapselit ovat siis tehokas tapa saada terveyshyödyt.

Acai-marjat
Eteläamerikkalaiset acai-marjat sisältävät valtavan määrän antioksidantteja ja muita välttämättömiä vitamiineja ja mineraaleja. Helpoiten ne saa käyttöönsä tiivistetyistä kapseleista

On kuitenkin tärkeää muistaa, että superfoodit eivät yksinään saa ruokavaliota terveelliseksi, painoa putoamaan tai oloa hyväksi. Ne on yhdistettävä terveelliseen ruokavalioon, säännöllisiin elintapoihin ja liikuntaan, jolloin ne nopeuttavat painonpudotusta ja helpottavat terveellisten elintapojen ylläpitämistä – ja saat lisäenergiaa ja hyvinvointia jokaiseen päivään.

Parhaat superfoodit painonhallintaan

Kaikki superfoodit sisältävät runsaasti ravintoaineita, joiden ansiosta ne soveltuvat täydellisesti osaksi monipuolista ja terveellistä ruokavaliota. Joitakin superfoodeja pidetään erityisen hyvinä lisinä laihduttajan dieettiin. Ottamalla nämä osaksi jokapäiväistä ruokavaliotasi voit saada lisäpotkua painonpudotukseen!

Matcha
Matcha-jauhe voi tukea painonhallintaa, koska se sisältää runsaasti aineenvaihduntaa kiihdyttävää ECGC-katekiinia. Matcha sisältää moninkertaisesti ECGC-katekiinia verrattuna tavalliseen vihreään teehen. Matcha-jauheen ottaminen osaksi ruokavaliota on helppoa. Matchasta voi esimerkiksi valmistaa teejuomia tai herkullista Matcha Lattea, sitä voi käyttää leivonnassa tai lisätä smoothieen.

Spirulina
Spirulina on muinainen mikrolevä, jota jo muinaiset atsteekit käyttivät ravinnon lähteenä. Viime vuosina spirulina on “löydetty uudestaan”, kun ihmiset ovat jälleen ymmärtäneet sen potentiaalin elintarvikkeena. Jopa YK on esittänyt, että spirulinan roolia mahdollisena ruokaturvallisuuden takaajana pitäisi tutkia enemmän. Spirulina sisältää korkean pitoisuuden monia tärkeitä vitamiineja, hivenaineita sekä bioaktiivisia yhdisteitä kuten klorofylliä. Kuivattu spirulina-jauhe sisältää myös jopa 70% proteiinia sekä hiilihydraatteja ja välttämättömiä rasvahappoja. Kyseessä on siis erittäin voimakas ravinnonlähde. Koska Spirulina-jauhe sisältää niin paljon proteiinia, se täyttää vatsaa tehokkaasti. Näin Spirulina voi vähentää näläntunnetta ja makeanhimoa, jolloin painonhallinta voi olla helpompaa.

Baobab
Herkullisella baobab-hedelmällä on ainutlaatuinen maku, jonka sanotaan muistuttavan sorbettia. Baobab on voimakas superfood, joka sisältää runsaasti ravintoaineita, vitamiineja ja antioksidantteja. Baobab sisältää runsaasti pektiiniä, joka voi auttaa sinua saavuttamaan helpommin kylläisyyden tunteen ja hillitsemään ruokahalua.

Moringa
Moringa-jauhe on Moringa oleifera-puun lehdistä valmistettua jauhetta, joka sisältää runsaasti kuitua ja klorogeenihappoa. Ravintokuitu tehostaa suolen toimintaa ja suojelee ruoansulatusjärjestelmää, kun taas klorogeenihappo voi kiihdyttää rasvanpolttoa. Klorogeenihappoa esiintyy runsaasti myös esimerkiksi vihreissä kahvipavuissa, ja kahvin aineenvaihduntaa kiihdyttävä vaikutus on yleisesti tunnettu. Näin ollen Moringa voi helpottaa painonhallintaa tasapainottamalla ruoansulatuksen toimintaa.