Joulu on pian täällä!Nauti 10% alennuksesta koodillaCHRISTMAS

  • klarna
    Luotettavat maksutavat

    Verkkopankkimaksu tai osta nyt ja maksa myöhemmin

  • Ilmainen toimitus aina yli 50€ ostoksiin

    Luotettavat ja nopeat toimitustavat

  • Asiakkaan tietoturva

    Tietosi ovat meillä turvassa

Näistä syistä vatsasi voi olla turvonnut

Eroon vatsan epämiellyttävästä turvotuksesta

Nainen sängyssä ja kipeä turvonnut vatsa

Joskus vatsan turvotus syntyy ylimääräisestä ilmasta, joka ei pääse kulkemaan suoliston läpi normaalisti. Joskus turvotus tuntuu siltä kuin vatsaontelosi sisällä olisi jättimäinen ilmapallo tai suolistossa olisi vain nesteitä, jotka aiheuttavat jopa kipua liikkuessasi. Miltä ikinä turvotus tuntuukin juuri sinulle, yksi asia on varmaa: tunne on epämiellyttävä ja vaikeuttaa oloasi päivittäin. Turvotus on harvoin merkki mistään vakavammasta ja lähtee usein pois itsestään muutaman tunnin kuluessa (voit nopeuttaa olosi paranemista liikunnalla, juomalla vettä tai vain odottamalla), mutta kivistävä keskivartalo sekä osittaiset turvotuksen aiheuttamat kivut voivat saada sinut tuntemaan olosi kömpelöksi, veltoksi sekä epäilemään ettet kenties koskaan enää saa housujen nappiasi kiinni. Joka kerta käyt varmasti läpi keinoja, joilla voisit välttää vatsan turvotuksen tulevaisuudessa, joten alla listaamme yleisimmät elämäntavat, jotka usein suoraan johtavat turvonneempaan olotilaan, mutta joita muuttamalla voit kenties välttää ikävän turvotuksen tunteen.

Syöt liian nopeasti

Nopearytminen elämä ei usein tarjoa mahdollisuutta pysähtyä ja keskittyä vain ruokailuun, jolloin hotkimme usein ruokamme muutamassa minuutissa, jonka jälkeen jatkamme päiväämme normaaliin tapaan. Liian nopea syöminen ei kuitenkaan tarjoa mahdollisuutta pureskella ruokaa rauhassa, jolloin vatsaan kulkeutuu paljon ilmaa jokaisen suupalan kanssa, mikä on yksi turvotuksen pääsyistä. “Kun syömme nopeasti emme ehdi pureskella kaikkea ruokaa, jolloin suuria ruokapaloja kantautuu helpommin elimistöömme ja suoliston on vaikeampi sulattaa niitä tehokkaasti”, selittää New Yorkissa toimiva ravitsemusasiantuntija Stephanie Middleberg. Voit kokeilla keinoja tehostaa ruoansulatusta. Nopean syömisen toinen ongelma on se, etteivät aivomme ehdi rekisteröidä kaikkea mitä syömme, joten syömme huomattavasti enemmän kuin elimistömme todellisuudessa tarvitsisi. Tästä syystä ähkyyn syöminen aiheuttaa turvotuksen tunteen, sillä elimistömme olisi pärjännyt pienemmälläkin annoksella. Hyvä ruokailuhetken pituus on noin 20 minuuttia, joten jos olet syönyt lautasesi tyhjäksi alle viidessä minuutissa, on hyvä hidastaa tahtia. 20 minuuttia on myös aika, jolloin aivosi ehtivät rekisteröidä kylläisyyden tunteen, jolloin ne osaavat kertoa sinulle, että vatsasi on täynnä eikä elimistösi sillä hetkellä tarvitse enää enempää ravintoa.

Normaali lounaasi koostuu leivästä

Nainen kieltäytyy leivästä ruokavalion takia

Jopa terveellisimmät täytetyt patongit tai leivät ovat täynnä natriumkloridia ja soodaa, jotka liikaa nautittuna voivat aiheuttaa turvotusta. Viimeisimmissä tutkimuksissa tavallisen lounasleivän natriumkloridimäärät olivat jopa yli 20% normaalista päiväannoksesta, kertoo Blood Pressure Down –kirjan kirjoittaja ja ravitsemusasiantuntija Janet Brill, PhD, Philadelphiasta. “Leipä ja muut viljatuotteet ovat kaikista soodapitoisimmat ruoka-aineet ravinnossamme jopa ennen maitotuotteita”, Brill toteaa. Yhdysvaltojen tartuntatautien valvonta- ja ehkäisykeskus CDC suosittelee päivittäisen natriumkloridiannoksen pysymään alle 2,300 mg, mikä yleensä myös laskee turvotuksen vaaraa. Kannustettavaa on siis kokeilla vaihtaa lounastottumuksia ja vaihtaa leipä esimerkiksi salaattiin tai proteiinipitoisempaan ruokavalioon.

Syöt lehtikaalia raakana

Lehtikaali on trendiruoka ja syystä: se pitää sisällään runsaasti elimistölle elintärkeitä vitamiineja ja on muidenkin ravintoaineidensa puolesta todellista super-ruokaa. Lehtikaalin kuitupitoisuus on suuri, mutta sen kuidut ovat vaikeasti sulavia ja lisäksi se pitää sisällään runsaasti sokeria, eli sakkaridia nimeltä raffinoosi, jota elimistömme ei sulata lainkaan. Siispä smoothieiden tai salaattien joukkoon sujautettu raaka lehtikaali voi aiheuttaa yllättävääkin turvotusta, kertoo Middleber. Lehtikaali ei ole myöskään ainoa viherkasvi joka aiheuttaa turvotusta. Parsakaali sekä ruusukaali ovat myös turvotusta aiheuttavia raaka-aineita. "Vähennä turvotuksen mahdollisuutta vähentämällä joko kokonaan lehtikaali ruokavaliostasi tai paista tai höyrytä se etukäteen”, Middleberg ehdottaa. Paistaminen ja höyryttäminen eivät vähennä lehtikaalin hyviä ominaisuuksia ja saat edelleen kaikki sen ravintoaineet, mutta menetelmät pehmentävät huonosti sulavaa kuitua ja siten helpottavat ruoan sulamista elimistössäsi.

Juot juomasi pillin kautta

Erinäiset kahvijuomat, hedelmä- tai marjasmoothiet, vihreät juomat yms. tarjoillaan tänä päivänä lähes poikkeuksetta pillin kanssa. Vaikka pilli onkin käytännöllinen etenkin kun nappaamme juoman usein mukaan, emmekä nauti sitä paikan päällä, edesauttaa pilli elimistöäsi nauttimaan samalla siemauksella myös paljon ylimääräistä ilmaa. Ilman kantautuminen elimistöön aiheuttaa turvotusta, kertoo Middleber. Juomisen nopeudella ei ole väliä, sillä ilma kertyy pillin yläosaan ja siten lähes poikkeuksetta joka siemauksella myös suolistoosi. Pyri siis juomaan juomasi aina mukin reunasta ja jätä pillit pois.

Syöt paljon eineksiä tai muita valmisruokia

Kaupan pakastehylly täynnä eineksiä

Jälleen kerran suurin turvotuksen aiheuttaja valmisruoissa on natriumkloridi tai sooda eli natriumkarbonaatti. Keksit ja esimerkiksi perunalastut ovat todellisia suolapommeja mutta suurin osa valmiskeitoista, salaattikastikkeista, muroista tai muista terveelliseltä vaikuttavista ruoka-aineista sisältävät myös runsaasti natriumkloridia, jolloin päivittäinen 2,300 mg annoksesi voi helposti ylittyä huomaamattasi. “On lähes varmaa, että mikä tahansa ruoka joka tulee valmiissa pakkauksessa eineshyllyltä sisältää paljon enemmän natriumkloridia tai natriumkarbonaattia kuin ensisilmäyksellä osaisimme olettaa. Usein suolan makua on vaikea edes tunnistaa”, sanoo Janet Brill. Lue siis huolellisesti pakkausselosteet ja valitse einesruoista sellaiset, jotka sisältävät vähemmän kuin 500 mg per annos välttääksesi turvottavat jälkivaikutukset. Ensisijaisesti suosittelemme kuitenkin, että syöt monipuolisesti ja valitset lautasellesi vähäsuolaisia raaka-aineita kuten vihanneksia, hedelmiä sekä täysjyväviljoja.

Valitset vähäkalorisia dieettituotteita

Keinotekoisia makeutusaineita, kuten aspartaamia tai sukraloosia, lisätään nykyään lähes kaikkeen aina kevytlimonadeista karamelleihin sekä purkkaan. Mutta mikään dieettituote ei ole täysin vaaraton, kun puhutaan lisätyistä ainesosista. Vaikka nollakaloriset makeutusaineet ja niiden korvikkeet onkin todettu turvallisiksi ne aiheuttavat runsaasti turvotusta, sillä elimistömme ei osaa pilkkoa keinotekoisia aineita tehokkaasti. Keinotekoiset makeutusaineet jäävät suolistoomme pitkiksikin ajoiksi, sillä sulatusprosessissa kestää aikaa, tai se ei tapahdu lainkaan. Kehomme eivät ole tottuneet keinotekoisiin lisäaineisiin eivätkä ne ole luonnollinen osa ihmisten ruokavaliota, sanoo Middleberg. “Poista keinotekoiset lisäaineet ruokavaliosta ja tunnet olosi heti paremmaksi”, hän neuvoo.

Et osaa luopua virvoitusjuomista

Pienen pienet hiilihappokuplat, jotka tekevät virvoitusjuomista tai kivennäisvesistä kuplivat, aiheuttavat usein vatsamme turpoamista, Middleber kuvailee. Kevyet virvoitusjuomat ovat usein pahempia, sillä keinotekoisten makeutusaineiden sulattaminen on elimistöllemme hankalaa. Jos et kuitenkaan voi lakata juomasta kivennäisvesiä tai muita virvoitusjuomia voit vähentää hiilihappojen vaikutusta suolistoosi jättämällä pullon auki muutamaksi tunniksi ennen sen nauttimista tai juomalla juoman runsaiden jääpalojen kera.

Ruokavaliosi koostuu liialti pavuista

Luontaistuotteen kehittäminen

Kidneypavut, mustapavut, kikherneet sekä linssit ovat erinomaisia proteiinin lähteitä sekä sisältävät runsaasti muita elimistölle suotuisia hyviä ravintoaineita, mutta valitettavasti turvottavat monia ihmisiä paljon. Papujen, herneiden ja linssien turvottavat ravintoaineet ovat niiden hiilihydraatit, jotka keräävät ilmaa suolistoon ja aiheuttavat siten ilmavaivoja ja turvotusta. Papujen kitkeminen pois ruokavaliosta kokonaan ei kuitenkaan ole suotavaa niiden terveyttä edistävien vaikutusten takia, mutta ratkaisuna pavuista johtuvaan turvotukseen voit käyttää sekä luontaistuotekaupoista että apteekista saatavia turvotusta vähentäviä ravintolisiä ja itsehoitolääkkeitä. “Digestiivilääkkeet sisältävät sellaisia entsyymejä, joita elimistömme tarvitsee pystyäkseen pilkkomaan papuja”, Brill kertoo. “Itsehoitovalmisteet ovat usein turvallisia käyttää ja ne ennaltaehkäisevät epämiellyttävää turvotuksen tunnetta heti ruokailun jälkeen”.

Pureskelet paljon purukumia tai karamelleja

Purukumi ja kovat karamellit saattavat auttaa esimerkiksi painonpudotuksessa tai tupakoinnin lopettamisessa, sillä ne pitävät suusi kiireisenä, mutta valitettavasti ne myös edesauttavat ilman kantautumista suolistoon tavallista suuremmissa määrin. Vaihda karkit ja purukumit esimerkiksi säännöllisiin kulauksiin vettä tai terveellisiin välipaloihin kuten hedelmiin tai vihanneksiin. Veden juonti auttaa myös turvotuksen vähentämisessä ja poistaa suolistoon kertynyttä ylimääräistä ilmaa.

Syöt päivällisesi liian myöhään

Jos syöt normaalikokoisen annoksen ruokaa päivälliseksi, mutta esimerkiksi juuri ennen nukkumaanmenoa, aamuturvotusta esiintyy taatusti helpommin. Makuuasennossa ruoka ei pääse sulamaan hyvin, joten jos menet sänkyyn päivällinen vielä vatsassasi, saatat herätä kivistävän mahan kanssa seuraavana päivänä. Ymmärrettävistä syistä aikataulun muuttaminen arkirytmissä on hankalaa, mutta yleisesti suositellaan, että päivällinen nautittaisiin noin 3-4 tuntia ennen nukkumaanmenoaikaa. Jos syöt iltapalaa, pidä annokset pieninä ja syö esimerkiksi jogurtti tai hedelmä. Aamiainen on päivän tärkein ateria, joten silloin voit nauttia enemmän ruokaa, jos heräät nälkäisenä. Näin aktivoit myös päivän aineenvaihduntasi kunnolla.

Et huomioi mahdollisia ruoka-aineallergioitasi

Suurin osa ihmisistä ei osaa tunnistaa ruoka-aineallergioitansa oikein, eivätkä osaa yhdistää vatsan turvotusta tai muita suolisto-oireita allergiaan. Vilja-allergiasta kärsivät eivät sulata gluteenia jolloin turvotusta esiintyy herkemmin, mutta myös laktoosi-intolerantikot kärsivät vatsan turpoamisesta tiettyjä ruoka-aineita nautittuaan. Jos sinulla esiintyy säännöllistä turvotusta aina tietyn ruokaryhmän ainesosia nautittuasi, konsultoi lääkäriä ja pyydä allergiatestausta. Allergiat voivat esiintyä myös lievemmässä muodossa ja lääkäri voi auttaa sinua tunnistamaan, mille ruoka-aineille elimistösi on kenties erityisherkkä.