Joulu on pian täällä!Nauti 10% alennuksesta koodillaCHRISTMAS

  • klarna
    Luotettavat maksutavat

    Verkkopankkimaksu tai osta nyt ja maksa myöhemmin

  • Ilmainen toimitus aina yli 50€ ostoksiin

    Luotettavat ja nopeat toimitustavat

  • Asiakkaan tietoturva

    Tietosi ovat meillä turvassa

12 nerokasta tapaa selättää makeanhimo luonnollisesti

Makeanhimo ja muut mieliteot ovat laihduttajan pahin vihollinen. Niillä tarkoitetaan tiettyihin ruokiin liittyviä intensiivisiä tai hallitsemattomia mielitekoja, jotka ovat vahvempia kuin tavallinen nälkä. Nämä halut ovat suurin syyllinen siihen, miksi ihmisten on vaikea pudottaa painoa ja pitää karistetut kilot poissa.

Herkkuhimo vaivaa ajoittain kaikkia - kohdistuipa se sitten sokerisiin välipaloihin, hiilihydraattipitoisiin tai rasvaisiin lohturuokiin vai virvoitusjuomien kaltaisiin kemikaalikoktaileihin. Yksi tärkeimpiä terveellisen ruokavalion ja terveen painonhallinnan kulmakiviä onkin kyky taistella näitä mielitekoja vastaan.

1. Opi tunnistamaan mikä virittää herkkuhimon

Jos kärsit usein samoihin ruokiin kohdistuvista mieliteoista, äänessä saattaa olla kehosi, joka yrittää kertoa sinulle tarvitsevansa yhtä tai useampaa ravintoainetta ja vitamiinia. Tässä neljä yleisintä herkkuhimojen kohdetta ja joitain hyödyllisiä ratkaisuja niiden vaimentamiseksi:

Terveellinen välipala quinoa, pähkinä ja pinaattit
Suklaa
Tarvitset ehkä magnesiumia. Kokeile suklaan sijaan jotakuta näistä terveellisistä ruoista: pinaatti, siemenet, pähkinät, quinoa ja seesamin siemenet.
Avokado tomaatti ruisleipä
Suolaiset naposteltavat
Kokeile merilevää, ruisleipää, tomaatteja tai oliiveja lisätäksesi päivittäistä kloridin saantiasi.
Kalsiumia sisältäviä ruokia, maito, juusto
Rasvaiset ruoat
On mahdollista, ettet saa riittävästi kalsiumia. Kokeile ongelman ratkaisuun jotakin näistä ruoista: tofu, sardiinit, juusto ja jogurtti.
Kaverit lenkillä maaseudulla
Nopeat hiilarit
Nopeita hiilihydraatteja sisältäviin ruokiin (valkoiset jauhot, sokeri, pasta ja riisi) kohdistuvat mielihalut ovat usein itseään ruokkivaa laatua. Usein paras ratkaisu on tehdä jotain muuta ja houktus on tipotiessään - käy lenkillä, suihkussa tai soita kaverille. Liikunta voi olla yllättävän tehokas tapa katkaista sokerin himo. Voit kokeilla auttaisiko hiilihydraattien sieppari katkaisemaan hiilaririippuvuutesi.

2. Sano totaalinen “ei” nopeille hiilareille

Jos huomaat usein himoitsevasi nopeita hiilihydraatteja sisältäviä ruokia (valkoiset jauhot, sokeri, pasta ja riisi), kätevintä on yksinkertaisesti heivata ne kotoasi. Käy ruokakaappisi sisältä kauttaaltaan läpi ja korvaa nopeat hiilihydraatit kokohyväleivällä, ja -pastalla, ruskealla tai villiriisillä ja ruskella tai ruokosokerilla. Muista aina tarkistaa ruokapakkausten ainesosaluettelot, jotta vältät ne pahimmat piilo hiilarit. Älä osta mitään mikä sisältää lisättyä sokeria tai runsaasti fruktoosia sisältävää maissisiirappia. Lopetettuasi huomaat, että aiemmin niin herkullinen sokeripommi onkin pian älllömakea. Makuaistisi alkaa nimittäin pikkuhiljaa palautua sokerihumalasta, jos olet tottunut nauttimaan makeita herkkuja.

Jos olet jo kokeillut kaikkia tässä mainittuja keinoja etkä vieläkään pysty vastustamaan nopeiden hiilihydraattien seireenilaulua, tässä vielä yksi vinkki, joka voi hyvinkin toimia.

3. Kiukustu pikkuisen

Tämä neuvo voi kuulostaa kummalliselta, mutta se kannattaa lukea huolella läpi..

Monet prosessoitujen ruokien valmistajat lisäävät sokeria ja muita kemikaaleja tuotteisiin “tietoisesti pyrkien -- koukuttamaan ihmiset ruokiin, jotka ovat helppoja ja halpoja” (lähde: The Extraordinary Science of Addictive Junk Food) Toisin sanoen naposteltavien valmistajat manipuloivat ihmisiä niin, että he he himoitsevat yhä enemmän ja enemmän epäterveellistä ruokaa. Tarkoitus on siis periaatteessa tuhota ihmisten terveys taloudellisen edun nimissä!

Ajattele tätä seuraavan kerran, kun kurotat kohti pussillista rasvaisia, suolaisia (luultavasti natriumglutamaatilla kyllästettyjä) perunalastuja ruokakaupassa: Jossain joku patruuna rikastuu tuhoamalla terveyttäsi. Antaudu pienen oikeamielisen kiukun valtaan. Se saattaa auttaa sinua suuntaamaan kohti terveellisempiä välipaloja.

4. Fysiologinen ehdollistuminen

Terveellinen marjasmoothie vadelmilla

Kun seuraavan kerran himoitset jotakin epäterveellistä naposteltavaa, sano itsellesi: “En minä syö tuota!” Tutkimusten mukaan tämä yksinkertainen tekniikka toimii noin 80% ihmisistä. Useimmille sanapari “en voi” toimii psykologisena vihjeenä, että jäät ulkopuolelle jostakin haluamastasi. “En halua syödä tuota” -ajatus taas voimauttaa ja antaa itseluottamusta pysyä omien valintojen takana. Tätä vinkkiä kannattaisi kaikkien kokeilla, vaikka se tuntuisikin alkuun oudolta. Neljä viidestä on kuitenkin jo aika hyvä todennäköisyys. Saatat vielä yllättää itsesi ja jättää naposteltavan kaupan hyllylle pölyttymään.

5. Mielikuvien käyttö

Toinen terveellistä ruokavaliota tukeva mainio psykologinen kikka on mielikuvien hyödyntäminen. Aseta itsellesi jokin tavoite, esimerkiksi “Ensi vuonna tähän aikaan haluan mahtua koon vaatteisiin tai lempifarkkuihini joihin en enää mahdu”. Etsi käsiisi kuva ihmisestä, joka edustaa tavoittelemaasi vartalonmallia, tulosta se ja liimaa oma kasvokuvasi vartalon jatkeeksi. Aina kun alat haaveilla välttelemistäsi ruoista, ota kuva esiin ja kuvittele että näytät jo tuolta. Voi kuulostaa hupsulta, mutta voi tehdä ihmeitä tahdonvoimallesi. Hyvin asetettu tavoite tai veto kaverin kanssa olla syömättä makeisia, voi olla yllätävän motivoiva tapa päästä tavoitteisiin. Sovi kaverin kanssa, palkkiosta tai korvauksesta jonka saat jos toinen rikkoo makeiskieltoa.

6. Herkkujen korvaaminen

Puolukoita puukulhossa

Jos yhytät itsesi aina haaveilemasta samantyyppisistä ruoista - perunalastuista, kekseistä, jäätelöstä tms. - kysy itseltäsi, mitä oikeastaan himoitset. Ei ole välttämättä aina kyse mausta, vaan joskus himo liittyy ihan muihin tekijöihin. Jos rakastat rapeita naposteltavia, kokeile vaihtaa ne terveellisempään vaihtoehtoon samalla koostumuksella kuten esimerkiksi porkkanoihin tai manteleihin. Jos taas heikkoutesi on kylmät tai jäiset herkut, täytä jääpalamuotti sokeroimattomalla mehulla ja herkuttele niillä jäätelön sijaan.Voit kokeilla myös rahkaa jäädytettyjen marjojen, kuten puolukan tai mustikan kanssa ja nauttia herkullisesta marjajäädykkeestä. Sitkeiden herkkujen korvaajaksi taas voit kokeilla vaikka kuivattuja hedelmiä tai vähäsokerisia granolapatukoita. Epäterveelliselle herkulle löytyy taatusi aina terveellinen vaihtoehto.

7. Fuskupäivä

Nopein oikotie ruokailutapojesi sabotointiin on hokea itsellesi, ettet koskaan enää voi maistaa herkkuroskaruokaasi. Varaa kalenteristasi jokaviikkoinen fuskupäivä, jolloin voit antautua mielihaluillesi hiukan romuttamatta koko diettiäsi. Pidä fuksupäivä aina samana päivänä ja kehitä sen ympärille jotain sosiaalista toimintaa. Näin sinulle ei taatusti jää ylimääräisiä kiusauksia varastoon ja seuraava päivänä voit palata normaaliin rutiiniisi.

8. Suunnittele ostokset etukäteen

Kotimaiset marjat kulhossa

Ruokaostospäivinä laadi valmiiksi ostoslista, jolle kelpuutat vain terveellisiä tuotteita. Noudata listaasi äläkä harhaile hyllyille, joiden tiedät pullistelevan välttelemääsi roskaruokaa. Kauppojen sisimpiä käytäviä kannattaa yleensä välttää, sillä juuri siellä usein vaanivat prosessoiduimmat lohtu- ja roskaruoat. Terveellisiä ruokia taas löytyy kaupan reunoilta, joten pysyttele siellä. Kun tulet kaupasta kotiin, valmista terveelliset herkut etukäteen. Niin ne ovat valmiina odottamassa kun herkkuhimo iskee. Muista pakastaa marjoja satokautena ja käytä niitä talven aikana hyödyksi. Kotimaiset marjat ovat terveellinen ja maukas vaihtoehto. Vältä kuitenkin liiallista sokeria kun pakastat marjoja.

9. Juo enemmän, syö vähemmän

Vesilasillisen, sokeroimattoman hedelmämehun, vihreän teen tai jonkun muun terveellisen juoman siemailu voi olla hyvin tehokasta mielihalujen selättämisessä ja tuoda myös täyteläisyyden tunnetta. Kuivumisen aiheuttama janon tunne voi myös tuntua mielitekoina, joten kannattaa tarttua aina ensin vesilasiin. Jos jokusen minuutin kuluttua silti kaipaat jotakin syötävää, käänny mieluummin terveellisen herkun puoleen makeanhimo selättämiseksi.

10. Odottaja palkitaan

Kun huomaat herkunhimon yllättävän, harhauta itseäsi jollain muulla tekemisellä 15-20 minuutin ajan. Viikkaa pyykit, pese tiskit tai lähde kävelylle. Jos herkutteluhimo on erityisen vahva, kokeile viiden minuutin tehotreenisettiä kuten kyykkyjä, haarahyppyjä ja paikallaan juoksemista. Useimmiten herkutteluhimo hiipuu vähän ajan päästä, varsinkin jos et ole nälkäinen. Usein himot laantuvat nopeasti, muista myös syödä säännöllisin väliajoin sillä himo voi olla merkki että on aika syödä seuraava lounas.

11. Sytytä tuoksukynttilä

Joskus pelkkä hedelmäinen tai mausteinen tuoksu voi riittää selättämään makeanhimon. Sytytä kynttilä, joka tuoksuu joltakin ihanalta.

12. Tumma suklaa

Tumma suklaa ja kahvi

Tumma suklaa on täynnä antioksidantteja. Sen lisäksi se lisää kehosi tuottaman kylläisyyshormonin, leptiinin määrää. Ensi kerran kun vierailet luomuruokaliikkeessä, nappaa mukaan vähintään 70-prosenttinen tumma suklaalevy. Esimerkiksi Green & Blacks valmistaa herkullista tummaa suklaata, joka sisältää myös runsaasti rautaa. Vain kaksi pientä palaa voi auttaa hillitsemään makeanhimoa mitä tyydyttävimmällä tavalla.

Muista ainakin tämä

Mieliteot ovat hyvin yleisiä. Jopa puolet ihmisistä kokee niitä säännöllisesti. Niillä on merkittävä rooli lihomisessa, ruokariippuvuuksissa ja ahmimisessa. Kun tiedät mikä laukaisee sinussa herkkuhimon, on tämän ketjureaktion katkaiseminen helpompaa. Jopa yli puolet ihmisistä kokee houkutuksia säännöllisesti ja näihin herkkuihin lankeaminen on usein lihomisen ja ylipainon taustalla. Jos huomaat että et voi vastustaa herkkuja ja olet altis tunnesyömiselle on aika ryhtyä toimeen. Tärkeintä on oppia tunnistamaan että olet altis kiusauksille, vain tiedostamalla ongelman ehdit reagoida siihen ajoissa. Oppimalla tunnistamaan mikä aiheuttaa herkkuhimon opit nopeasti millä tavalla välttää liika herkuttelu.