• klarna
    Luotettavat maksutavat

    Klarna, verkkopankkimaksu & pankkikortit

  • Ilmainen toimitus yli 50€ ostoksiin

    Ennen klo 18 tehdyt tilaukset lähtevät samana päivänä

  • Rahat Takaisin-takuu

    Koskee valittuja tuotteita

Mitä on kollageeni? Täydellinen opas kollageenin & lisäravinteiden maailmaan

Ihmiset kuluttavat tuhansia euroja taistellakseen ikääntymisen vaikutuksia vastaan. Monet ovat valmiita kokeilemaan mitä tahansa plastiikkakirurgiasta, botoxista ja ruiskutettavista täyteaineista aina kemikaalisiin kuorintoihin sekä laserhoitoihin, jotta saisivat takaisin nuoremman ja kauniina hehkuvan ihon.

Yksi holistisista ja sisältäpäin tapahtuvista lähestymistavoista on kollageeni, luonnon oma kehon kauneutta tukeva anti age -tehopesä. Juuri tämän vuoksi kollageenilisät ovat vallanneet kauneusmarkkinat, ja niitä löytyy kaikissa mahdollisissa muodoissa seerumeista ja kapseleista aina kollageenijauheisiin saakka. Kaikki tahtovat lisätä kollageenin määrää elimistössä.

Mutta ennen kuin alat nostaa kollageenitasoasi lue kaikki tarvittava tieto tästä luonnollisesta kauneuslisästä.

Mitä on kollageeni?

Image explaining what is collagen

Sana kollageeni on peräisin kreikan “Kollagen”-sanasta, jossa “Kolla” tarkoittaa liimaa, ja “gene” jotakin, joka tuottaa. Yksinkertaistettuna kollageeni on siis “liimaa tuottava” proteiini, joka sitoo elimistön kudoksia yhteen ja tukee niitä. Se on kehomme tärkein rakennusaine, ja sen määrä on jopa 30% kehon kokonaisproteiinin määrästä.

Lähemmin tarkasteltuna kollageenia löytyy (kuivapaino):

  • Lihasmassa: 1-10%
  • Luusto: 30%
  • Rusto: 60%
  • Iho: 70-80%
  • Jänteet: 80%
  • Sclera (kovakalvo, eli silmämunan ulommainen osa): 90%

Kaiken kaikkiaan kollageeni on määrällisesti kehon yleisin valkuaisaine, jota löytyy jokaisesta sidekudoksesta. Mikroskooppisesti tarkasteltuna kollageeni on muodoltaan kolmois-helix-kierteinen. Tutustutaanpa asiaan vielä syvällisemmin, jotta voisimme paremmin ymmärtää tätä proteiinia.

Elimistön erilaiset solut käynnistävät kollageenintuotannon. Nämä solut käyttävät rakennuspalikoinaan tiettyjä aminohappoja ja peptiinejä, ja luovat suuren kollageeni-helix-rakenteen, joka myöhemmin järjestyy muodostamaan pitkiä fibrillejä. Tämä autta tukemaan kehon sidekudoksia, joustavuutta sekä kestävyyttä ulkopuolisia voimia vastaan. Erittäin vastustuskykyinen kollageeni auttaa myös kiinteyttämään ihosoluja, sekä vahvistamaan verisuonia.

Kaikenkattava opas erityyppisiin kollageeneihin

Jos etsit kollageenitabletteja tai -ravintolisiä, olet luultavasti jo kuullut erityyppisistä kollageeneista. Mitä nämä siis tarkalleen ottaen ovat, ja mikä niistä kannattaisi valita?

Kehostamme löytyy monta erityyppista (ainakin 28) kollageenia, joista 80-90% kuuluu I-tyypin, II-tyypin tai III-tyypin kollageeneihin. Kaikentyyppinen kollageeni hyödyttää ihoa, hiuksia, kynsiä sekä luustoa, sillä ne kaikki pääasiallisesti koostuvat hyödyllisistä aminohapoista. Mutta jotta tietäisit asiasta enemmän, esittelemme tässä erilaiset kollageenityypit.

  1. I-tyypin kollageeni

    Tämä on epäilemättä yksi runsaimmista kehon proteiineista, ja se auttaa luiden, verisuonten, sarveiskalvon, jänteiden sekä muiden sidekudosten muodostamisessa. Se ei ainoastaan ehkäise ryppyjen ja uurteiden muodostumista, vaan lisäksi parantaa ihon kosteutta sekä kimmoisuutta. Jos etsit ihon terveyttä ylläpitävää kollageenia on I-tyypin kollageeni oikea valinta.

    Kollageenitasot pienenevät ikääntymisen myötä, ja juuri tämän vuoksi I-tyypin kollageenilisä on tarpeen näiden tasojen lisäämiseksi. Kollageeni on ihon rakennuspalikka, ja auttaa myös parantamaan haavoja tehokkaammin. Yksi I-tyypin parhaista kollageenilähteistä on merikollageeni.

  2. II-tyypin kollageeni

    II-tyypin kollageenia löytyy pääasiassa rustoista, ja se on äärimmäisen hyödyllistä niiden terveydelle. Rusto on nivelistä löytyvää sidekudosta, joka suojelee luita niiden liitoskohdissa. Lisäksi rustoa löytyy nenästä, kylkiluista, korvista, keuhkoputkista ja muualtakin. Tämän vuoksi II-tyypin kollageeni on erittäin hyödyllistä nivelten terveydelle, ja auttaa helpottamaan niveltulehduksen oireita.

    Yksi II-tyypin kollageenin parhaita lähteitä on orgaaninen luuliemiproteiini, joka sisältää myös nivelvaivoja sekä niveltulehdusta auttavia glukosamiinisulfaattia ja kondroitiinisulfaattia.

  3. III-tyypin kollageeni

    I-tyypin kollageeniin yleisesti liitetty III-tyypin kollageeni kuuluu fibrillaarisiin kollageeneihin, ja on tärkeää elinten sekä ihon hyvinvoinnille. Se tukee lihasten, elinten ja valtimoiden rakennetta, ja auttaa lisäksi tukemaan sydämen toimintaa.

    III-tyypin kollageenia löytyy runsaasti nautakollageenipeptideistä, joita saadaan lehmän ihosta, luista ja lihaksista.

    Swipe to the right

    Kollageenityyppi I-tyyppi II-tyyppi III-tyyppi
    Käyttö Auttaa luiden, verisuonten, sarveiskalvon, jänteiden ja muun sidekudoksen muodostamisessa. Tukee ihon kimmoisuutta ja ehkäisee ryppyjä. Osa mm. nenän, kylkiluiden, korvien ja keuhkoputkien rakennetta. Auttaa ylläpitämään nivelten terveyttä. Tukee lihasten, elinten ja verisuonten rakennetta, ja on hyödyllinen myös sydämen terveydelle.
    Paras lähde Merikollageenilisät Orgaaninen luuliemiproteiini Nautakollageenipeptidit
  4. Muuntyyppiset kollageenit

    IV-tyyppi on retikulaarinen kollageeni, joka auttaa suodatuksessa. Sitä löytyy pääasiassa pohjakalvosta sekä ihon kerroksista.

    V-tyyppi on kuituun yhdistetty kollageeni, jota löytyy lähinnä luurankolihasten soluväliaineesta. Lisäksi sillä on olennainen osa raskaana olevan naisen istukan solujen luomisessa.

    X-tyyppi on suurimmalta osin rustosta löytyvä, verkkoja muodostava kollageeni, joka auttaa myös uuden luuaineksen muodostamisessa nivelrustoissa.

Kaikki mitä sinun tulee tietää kollageenipeptideistä & -hydrolysaatista

Ihmiskeho ei pysty imeyttämään luonnollisessa tilassa olevaa kollageenia tehokkaasti itseensä. Tämän vuoksi kollageenin täytyy ensin käydä läpi hydrolysointiprosessi, jossa suuret kollageenimolekyylit pilkotaan pienemmiksi yksiköiksi. Näitä runsaasti aminohappoja sisältäviä yksiköitä kutsutaan kollageenipeptideiksi, ja imeytyvät elimistöön helpommin.

Koska kollageenipeptidit ovat lyhyemmän ketjun aminohappoja, ne imeytyvät verisoluihin helposti ruoansulatuksen yhteydessä. Lisäksi ne ovat täysin mauttomia sekä hajuttomia, mikä tekee niistä täydellisen lisäravinteen.

Mitä on kollageenihydrolysaatti?

Kollageenihydrolysaatti, hydrolysoitu kollageeni ja kollageenipeptidit ovat saman tuotteen synonyymeja. Kyllä, ymmärsit oikein, ja kuten yllä jo todettiin kokonainen kollageeni pilkotaan pienemmiksi ketjuiksi hydrolysointiprosessin avulla, minkä vuoksi kollageenipeptidejä usein kutsutaan hydrolysoiduiksi peptiineiksi tai kollageenihydrolysaatiksi.

6 tärkeää kollageeninpuutoksen merkkiä

  • Rypyt
  • Selluliitti
  • Kehon huonompi liikkuvuus
  • Lihaskivut
  • Verenkiertohäiriöt
  • Nivelkivut

Tiesitkö, että kollageeni voi ehkäistä ryppyjen ilmestymistä?

Representation of Collagen Fibers in Aged & Young Skin

Koska 75% ihon orgaanisesta materiaalista on kollageenia, on se avainasemassa silloin, kun kyseessä on ihonhoito. Sen rooli on tärkeä sekä ihon vahvistamisessa, että sen kosteuttamisessa ja kimmoisuuden säilyttämisessä. Ikääntymisen myötä kehon kollageenintuotanto vähenee, minkä tuloksena on kuiva iho sekä ryppyjen muodostuminen. [2] Tutkimukset ovat osoittaneet, että kollageenipeptidejä sisältävät ravintolisät voivat auttaa estämään ihon ikääntymistä, ja vähentää ryppyjä sekä ihon kuivuutta. [3]

Kollageenin ihovaurioita parantavat ominaisuudet tukevat aknearpien ja muiden iho-ongelmien parantumista. Lisäksi kollageeni auttaa parantamaan vahingollisten UV-säteiden aiheuttamia vaurioita. Säännöllinen kollageenin nauttiminen voi tehostaa ihon korjautumisprosessia sekä uuden kollageenin muodostumista.

Kollageeni luiden & nivelten terveydeksi

2-tyypin kollageenia löytyy etenkin rustosta (niveliä suojeleva kudos). Vuosien kuluessa kollageenin määrä kehossa pienenee vaiheittain, ja nivelrikon kaltaisten rappeuttavien nivelvaivojen riski kasvaa.

Lukuisat tutkimukset kannustavat kollageenilisän käyttämistä nivelkipujen parantamista ja nivelrikon helpottamista varten. [4] Tutkijat ovat osoittaneet kollageenilisän kerääntyvän rustoon ja stimuloivan kollageenintuotantoa kudoksissa. Lisäksi se auttaa tukemaan niveliä, vähentämään kipua, parantamaan liikkuvuutta sekä lieventämään tulehdusta.

Muita tärkeitä kollageenin hyötyjä & käyttötarkoituksia:

  1. Suoliston terveys

    Vaivaako vuotava suoli? Kollageenilisä voi auttaa tähän vaivaan, sillä sen sisältämät aminohapot tehostavat proteiinien pilkkoutumisprosessia ja rauhoittavat suolta, parantaen samalla vaurioituneita soluseinämiä.

    Kollageenin aminohapot voivat lisäksi auttaa rakentamaan ruoansulatuskanavaa ympäröiviä kudoksia sekä paksusuolta, ja ehkäisemään ruoansulatuskanavan häiriöitä. Se ei ole hyödyksi ainoastaan vuotavan suolen, vaan myös haavaisen koliitin, Crohnin taudin sekä refluksitaudin hoidossa.

  2. Tehostaa aineenvaihduntaa & nostaa energiatasoa

    Kollageeni auttaa elimistöä hyödyntämään tärkeitä vitamiineja ja mineraaleja, mikä puolestaan parantaa aineenvaihduntaa ja tukee lihasmassan muodostumista. C-vitamiinin nauttiminen yhdessä kollageenin kanssa varmistaa sen, että keho käyttää kollageenin proteiinin muodostukseen, ja auttaa näin parantamaan energiatasoa sekä tuomaan elinvoimaa.

    Lisäksi glysiinin on havaittu olevan tärkeässä roolissa sekä ruoansulatus- että keskushermostojärjestelmän hyvinvoinnin ylläpitämisessä. Näistä molempia tarvitaan nuorekkaan ja terveen kehon säilyttämisessä. Se myös auttaa kehoa saamaan antioksidanteista enemmän hyötyä, mikä auttaa hidastamaan ikääntymisen vaikutuksia.

  3. Vahvistaa hiuksia, hampaita & kynsiä

    Ovatko kyntesi hauraat ja halkeilevat? Kärsitkö hiusten harvenemisesta? Kummankin ongelman taustalla on kollageeninpuutos. Kollageeni on hiusten, hampaiden ja kynsien olennainen rakennuspalikka, ja tasapainoinen ruokavalio yhdessä kollageenilisän kanssa voi ehkäistä hiustenlähtöä ja auttaa pitämään kynnet vahvoina.

    Yhden tutkimuksen mukaan [1] hiustupen uusiutumisen ja soluväliaineen välillä on tärkeä yhteys, ja kollageeni voi estää hiusten ohenemista sekä muita ihoon liittyviä ongelmia.

  4. Parantaa maksan terveyttä

    Tiesitkö, että kollageeni voi olla suureksi avuksi kehon puhdistamisessa, sekä sydämen ja maksan terveyden kohentamisessa? Glysiini vähentää maksan kärsimiä vaurioita imeyttäen itseensä haitallisia aineita ja alkoholia. Yllätyt ehkä myös siitä, että glysiiniä voidaan käyttää lieventämään alkoholin aiheuttamia haittoja maksalle, sekä muita kroonisia tai akuutteja maksavaurioita.

  5. Ylläpitää tervettä verenkiertoa

    Aminohappo proliini auttaa vähentämään rasvan kerääntymistä verisuonten seinämiin. Siitä on apua myös verenpaineen säätelyssä, sekä verisuonten ja nivelten sisäisten kudosten korjaamisessa.

    Arginiini puolestaan auttaa vasodilataatiota sekä parempaa verenkiertoa tukemalla typpioksidin muodostumista.

Ruoat, jotka tehostavat kollageenintuotantoa kehossa

Kehosi yhdistää aminohappoja ja valkuaisainepitoisten ruokien tarjoamia ravinteita kollageeninmuodostusta varten. Naudanliha, kala, kana, kananmunat sekä maitotuotteet ovat eräitä parhaimmista proteiinipitoisista ruoista. Lisäksi keho tarvitsee prosessiin C-vitamiinia, kuparia ja sinkkiä. C-vitamiinia löytyy sitrushedelmistä, vihreistä sekä punaisista paprikoista, tomaateista sekä lehtivihreästä, ja tarvittavat mineraalit voi puolestaan saada lihasta, täysjyvätuotteista, pähkinöistä sekä pavuista.

Ikääntymisen myötä keho kuitenkin menettää tehokkuuttaan ravinteiden imeyttämisen ja prosessoinnin suhteen. Jotta voit olla varma terveellisen kollageenitason säilyttämisestä kannattaa ravintolisä ottaa osaksi päivittäistä rutiinia.

Alta löydät parhaat kollageenintuotantoa tehostavat ruoka-aineet:

Infographic of 10 Foods that Boost Collagen

Kollageenin vaikutuksia tehostavia vinkkejä

  • Säilytä tasapainoinen ruokavalio, joka sisältää runsaasti proteiineja, Omega 3 -rasvahappoja, A-vitamiineja sekä antioksidantteja.
  • Jos et ole vegaani, harkitse luuliemen nauttimista päivittäin.
  • Kofeiinilla saattaa olla haavojen parantumista ehkäisevä, ja ihon ikääntymistä vauhdittava vaikutus. Lopeta tai rajoita kofeiininsaantiasi.
  • Punavalohoito voi stimuloida ja parantaa ihon kollageenituotantoa.
  • Säännöllinen liikunta ylläpitää kollageenitasoja, ja auttaa ehkäisemään ikääntymisen merkkejä.
  • A-vitamiinin sisältämä retinoli auttaa nostamaan kollageenitasoja.
  • Teen sekä lisäravinteiden sisältämä ginseng auttaa lisäämään kollageenin määrää kehossa.

Kollageenin sivuvaikutukset ja yliannostus

Kaikeksi onneksi kollageenilla ei ole lainkaan tunnettuja sivuvaikutuksia, ja se on tunnustettu turvalliseksi elintarvikkeeksi. Ihmiset saattavat kokea sivuvaikutuksia silloin, kun heillä on allergioita tai jos he ovat ylittäneet suositellun annosmäärän.

Yleisimpiä kollageenigelatiinilisän sivuvaikutuksia ovat turvotus sekä suolistovaivat. Tämä on usein seurausta liian suuren proteiinin nauttimisesta. Jos olet allerginen naudanlihalle, ei sinun kannata ottaa nautakollageenia, vaan valita sen sijaan merikollageeni.

Lisäksi jos olet raskaana tai käytät lääkevalmisteita sinun kannattaa varmistaa kollageenilisän sopivuus lääkärin kanssa. Näin voit olla varma, ettei kollageeni vähennä lääkkeidesi vaikutustehoa.

Tärkeitä usein kysyttyjä kysymyksiä kollageenista:

  1. Miksi minun tulisi nauttia kollageenia, jos sitä löytyy jo runsaasti kehostani?

    Vuosien myötä kehon kollageenintuotanto pienenee. Valitettavasti kollageenin luonnollinen tuotantoprosessi hidastuu jo 25 ikävuoden paikkeilla, ja ikääntymisen merkit alkavat näkyä. Mutta ei hätää, sillä voit säilyttää terveelliset kollageenitasot päivittäisen ravintolisän avulla.

  2. Miksi merikollageeni on nautakollageenia parempi valinta?

    Merikollageeni on täysin mautonta, ja pursuaa kauneushyötyjä. Se myös imeytyy elimistöön muita hydrolysoidun kollageenin lähteitä helpommin ja nopeammin. Lisäksi merikollageeni tarjoaa ihanteellisessa suhteessa glysiiniä, aminohappoja, proliinia sekä hydroksiproliinia.

  3. Onko sen käyttö turvallista pitkällä aikavälillä?

    Vastaus on yksinkertaisesti kyllä. Kollageeni muodostuu aminohapoista, jotka luetaan ruoka-aineiden joukkoon. Kollageenilisät on luotu tarjoamaan keholle tärkeitä ravinteita sekä tukemaan sen luonnollista kollageenintuotantokykyä. Jos et kuitenkaan ole varma asiasta, voit pyytää lääkärin mielipidettä.

  4. Ovatko kollageenipeptidit proteiinia?

    Kyllä, ne ovat puhdasta proteiinia, eivätkä sisällä keinotekoisia maku- tai makeutusaineita, sokeria, gluteiinia, rasvaa tai hiilihydraatteja. Ne eivät myöskään sisällä säilöntä- tai lisäaineita.

  5. Onko kollageenilla sivuvaikutuksia?

    Tähän päivään mennessä kollageenin sivuvaikutuksia ei ole tiedossa. Kollageenilisää ei kuitenkaan kannata nauttia tyhjään vatsaan, sillä se saattaa aiheuttaa epämukavaa oloa suolistossa.

Päätesanat

Kollageenilisät ovat markkinoiden viimeisin terveys- ja kauneusvillitys, siitä huolimatta ettei tiede ole tunnustanut niiden hyödyllisiä vaikutuksia. Jos etsit laadukasta proteiinilisää ruokavaliosi oheen, kannattaa valita kollageeni. Kollageenilisä on kätevä ja helposti nieltävä, tai voit halutessasi valita ruokiin tai juomiin sekoitettavan kollageenijauheen, jota voit nauttia mihin kellonaikaan tahansa.

Kollageenipeptidit tarjoavat runsaasti terveyshyötyjä. Ne eivät ainoastaan säilytä ihoasi nuorekkaampana, vaan suojelevat lisäksi luitasi ja niveliäsi. Kehoitamme kokeilemaan, sillä tiedämme ettet tule katumaan päätöstäsi.

References:

  1. National Center for Biotechnology Information, PMID: 25989472, Oct 2015
  2. National Center for Biotechnology Information, PMCID: PMC3583892, Jul 2012
  3. National Center for Biotechnology Information, PMID: 23949208, Aug 2014
  4. National Center for Biotechnology Information, PMID: 17076983, Nov 2006