• klarna
    Luotettavat maksutavat

    Verkkopankkimaksu tai osta nyt ja maksa myöhemmin

  • Ilmainen toimitus aina yli 50€ ostoksiin

    Luotettavat ja nopeat toimitustavat

  • Asiakkaan tietoturva

    Tietosi ovat meillä turvassa

Tämä sinun tulisi tietää Garcinia Cambogiasta

Laihduttajan luottokaveri vai turhia toiveita: Totuus Garcinia Cambogiasta

Garcinia cambogia, joka tunnetaan myös nimellä Malabar tamarind, on pieni, makea ja kurpitsan muotoinen, puussa kasvava hedelmä. 1960-luvun lopulla tutkijat löysivät hedelmästä happoa, joka muistuttaa appelsiineista ja sitruunoista löytyvää sitruunahappoa.

Tuon hydroksisitruuna- eli HCA -nimisen hapon suosio on viimeisten 20 vuoden aikana ollut melkoista vuoristorataa. Sitä on vuoroin ylistetty painonpudotuksen ihmeravintolisänä, vuoroin solvattu sen toimivan vain rotilla.

Garcinia Cambogia hedelmä halkaistu

Missä kohtaa vuoristorata nyt sitten kulkee? Vuoden 2012 loppupuolelta Garcinia Cambogian HCA happo on ollut vakaassa nousussa. Ihmiset kaikkialla maailmassa puhuvat “garciniasta” kuin uudesta henkilökohtaisesta kuntovalmentajastaan. (Huomautus: garcinia cambogia, hydroksisitruunahappo ja HCA viittaavat kaikki samaan asiaan.)

Voi tuntua, että jokaiselta jotka ovat edes hiukan kiinnostuneita ravintolisistä on kysytty ystävien, rakkaiden ja taksikuskien taholta: “Toimiiko se garcinia?”

Niin… toimiiko se? Nyt kun tiedän mitä tiedän, tämä kysymys kuulostaa vähän samalta kuin kysymys “Toimiiko vasara?” Riippuu vasarasta ja sen heiluttajasta, eikö? Asia on nimittäin näin:

Garcinia Cambogian HCA happo ei ole ihmeaine, se on työkalu. Kaikki joiden kohtaloksi on koitunut vasaran kopahtaminen omaan sormeen, voi kertoa, että työkalut toimivat vain kun tiedät miten niitä käytetään ja kun seuraat näitä käyttöperiaatteita.

Onneksi, viime vuosien aikana olemme oppineet paljon paitsi siitä, mitä Garcinia Cambogiasta jalostetut HCA-happoa sisältävät lisäravinteet voivat tehdä keholle, myös siitä, miten niistä saa kaiken mahdollisen irti. Tässä kaikki mitä sinun pitää tietää tästä jymymenestyksen saaneesta painonpudotusravintolisästä.

Garcinia Cambogiasta saatavan HCA hapon lupaava alkutaival

Nainen tutkii näytettä mikroskoopilla

HCA -happo sai osakseen laajaa suosiota ensin 1990-luvulla sen jälkeen, kun useammassa tutkimuksessa todettiin sen aikaansaavan painon laskua eläimillä. Tiedämme, että Garcinia Camobiagsta saatava HCA blokkaa osin sitraattilyaasi -nimistä entsyymiä, joka muuttaa sokeria ja tärkkelystä rasvaksi.

Kun tuo entsyymi on blokattu, hiilihydraatit kääntyvät kohti energiantuotantoa sen sijaan, että kerääntyisivät kehoon rasvana. Kun sitten poltat rasvaa tehokkaalla liikuntaharjoittelulla, sitä korvaamassa on vähemmän rasvaa, ja yleinen rasvatasosi laskee.

Garcinia Camobogian HCA näyttää myös pystyvän hillitsemään ruokahalua, muttei samalla tapaa kuin stimulanttipohjaiset dieettipillerit. Sen sijaan se lisää kylläisyyttä — ruoasta saamaasi tyydytystä — mikä auttaa syömään vähemmän. Tätä mekanismia ei tunneta vielä täysin. Ansioitunut edesmennyt ravitsemusasiantuntija Shari Lieberman esitti, että HCA:n aikaansaama muutos aineenvaihdunnassa johtuisi siitä, että Garcinian HCA mahdollisesti lähettää ruokahalua hillitsevän signaalin aivoihin 5-hydroksytryptofaani -nimisen aminohapon avulla, joka puolestaan on niin kutsutun hyvän mielen hormoonin, serotoniinin edelläkävijä. Liebermanin ajatuksissa saattoi olla totuuden siemen, sillä myöhemmissä tutkimuksissa on löydetty kohonneita serotoniintasoja HCA -ravintolisää käyttäneillä koehenkilöillä.

HCA näytti nämä vaikuttavat seikat puolellaan olevan matkalla maailmanmaineeseen, kun kohina sen ympärillä yllättäen laantuikin. The Journal of the American Medical Association -tiedejulkaisussa vuonna 1998 esitellyn laajan tutkimuksen mukaan sillä “ei ollut vaikutusta” koehenkilöihin - siis ihmisiin.

Se siitä sitten, vai? Ei aivan. Myöhemmässä tutkimuksessa on päädytty aivan erilaisiin johtopäätöksiin. Tämä on auttanut vakuuttamaan minut - samoin kuin monet muutkin aiemmat skeptikot - siitä, että HCA:lla on aitoa potentiaalia painonpudotusravintolisänä.

Kaikki riippuu siitä, miten sitä käytät

Jokunen vuosi JAMA-lehdessä julkaistujen latistavien tulosten jälkeen tutkijapatologi Harry Preussin näki Garcinia Cambogian HCA:ssa paljon hyviä ja lupaavia puolia, ja päätti jatkaa tutkimista suosion haihduttuakin. Tutkimukset riippuvat pitkälti myös tutkimusasetelmasta ja menetelmistä, aiemmat tutkimukset olivat lannistavia mutta eivät suinkaan lopullisia totuuksia.

Annostuksen mittaus laboratoriossa

HCA:n suhteen annostus on tärekää. JAMA-tutkimuksessa käytettiin yhtä tiettyä annosta, eivätkä tutkijat edes maininneet mitä sitraattia he käyttivät. Annoksen täytyy olla riittävän vahva, jotta sen vaikutus ulottuu niille kehon alueille, joille sen on tarkoitus ulottua. Viime vuosien aikana tohtori Preuss on jatkanut sen painottamista, että HCA:n biologisen hyötyosuuden maksimointi on ratkaisevassa roolissa sen menestyksellisen käytön kannalta. Jos hyötyosuuden maksimointia ei aseteta etusijalle, tutkimusta odottaa epäonnistuminen - kuten JAMA:n tapauksessa.

Tarina on vanha ja tuttu. Vitamiinitutkimuksia tekevät ihmiset käyttävät usein vääriä annoksia väärässä muodossa, ja sitten vaikuttavat lähes vahingoniloisilta julistaessaan “etteivät ravintolisät toimi”. Ennakkoluulot on vahvistettu, ja asian käsittely lopetetaan.

Dr. Preuss, joka johti aikanaan lupaavimpia Garcinia Cambogian HCA-tutkimuksia ihmisillä, huomauttaa, että hydroksisitraatteja on kolmenlaisia: kalsiumin, potassiumin tai magnesiumsuolojen kanssa sekoittuvia. Näitä suoloja lisätään vähentämään vapaan HCA:n heikentyminen HCA-laktooniksi, joka on yhdisteen passiivinen muoto. Nämä suolat, joita yleensä lisätään vähintään suhteessa 1:1 useimpiin HCA-lisiin, auttavat hydroksisitraattien helpompaa imeytymistä.

“Jos käytät lähes puhdasta kalsiumhydroksisitraattia, se ei vain yksinkertaisesti toimi”, hän selitti minulle. Sanojensa mukaan hän itse pitää parempana kalsiumiin ja potassiumiin sidottua hydroksisitraattia, sillä tämä side lisää dramaattisesti HCA:n imeytymistä ja tehoa.

Dr. Preuss kolleegoineen testasi olettamustaan tutkimuksessa, jossa seurattiin 30 tervettä mutta ylipainoista 21-50 -vuotiasta 8 viikon ajan (Preuss HG, et al. 2004a). Kaikki koehenkilöt olivat kokeen aikana 2000 päivittäisen kalorin ruokavaliolla ja kävelivät puoli tuntia viitenä päivänä viikossa. Yhdelle ryhmälle annettiin patentoitua Garcinia Cambogian HCA-lisää, jossa HCA on sidottu kalsiumiin ja potassiumiin. Toinen ryhmä puolestaan sai lumelääkettä. Tutkimuksen päätyttyä lumelääkettä käyttänyt ryhmä oli laihtunut keskimäärin 1,4 kilogrammaa, kun taas HCA-testiryhmäläisten paino oli pudonnut keskimäärin 5,4 kilogrammaa - siis huikeat 400 prosenttia enemmän. Heidän BMI-painoindeksinsä putosi keskimäärin 6,3 prosenttia kun plaseboryhmässä se putosi vain 1,7 prosenttia.

Nainen pitelee vaakaa ja peukuttaa painonpudotusta

Kaiken lisäksi ravintolisä Garcinia Cambogia HCA-ryhmäläisillä esiintyi lähes kaksinkertainen nousu serotoniinitasoissa verrattuna plaseboryhmään. Korkeat serotoniinitasot liittyvät vähäisempiin herkuttelumielitekoihin sekä myös yleisempään rauhallisuuden tunteeseen. Toisessa samantapaisessa tutkimuksessa Preuss kolleegoineen testasi 60 ihmistä ja tällä kertaa HCA-ryhmäläisten paino putosi keskimäärin 6,8 kiloa verrattuna lumelääkeryhmään, joka laihtui keskimäärin 1,6 kiloa. (Preuss, HG, et al 2004b)

"Ehkä merkittävin tulos löytyi ruokahalun hillinnän puolelta”, sanoo Preuss toisesta tutkimuksesta. Plaseboryhmässä muutosta ei tapahtunut, mutta HCA-ryhmäläisten kuluttamien aterioiden annoskoko pieneni 16 prosentilla!”

Oikea tapa lisätä Garconia Cambogian HCA ruokavalioon

On liian helppoa vain jakaa lisäravinteet niihin, joita itse käyttää ja niihin, joita ei käytä. Joidenkin ravintolisien kohdalla tämä riittää näkemään tulosten näkemiseksi. Tämän tarinan opetus on kuitenkin se, että se miten HCA:ta käytät, on enssijaisen tärkeää. Preuss onkin ottanut Garcinia Cambogian HCA hapon suosion uuden aallon mahdollisuutena muistuttaa meitä kaikkia siitä, miten tästä ravintolisästä saa eniten tehoja irti. Viimeisin esimerkki tästä on tutkimusjulkaisu, jonka hän kirjoitti yhdessä Alliance for Natural Health -terveysliiton kanssa otsikolla "Garcinia Cambogia: How to Optimize its Effects (vapaasti suomennettuna: Garcinia Cambogia: Kuinka maksimoida sen vaikutus). ( Preuss, HG 2013)

Tässä ovat Preussin suositukset:

  1. Valitse Garcinia Cambogia valmiste joka sisältää vähintään 50 HCA:ta eikä koostu kokonaan kalsiumsuoloista: Varmista, että potassiumia (K) ja/tai magnesiumia (Mg) on mukana. Jos tuotteen laktoonisisältö on vähäinen, aina parempi.
  2. Varmistu, että käytät oikeaa annosta. Ca/K-valmisteen, jonka menestyksekkäästä käytöstä raportoitiin vertaisarvioidussa julkaisussa, annostus oli lähellä 1.5 grammaa, kolmesti päivässä ennen ateriaa. Tässä 60-prosenttisessa HCA-valmisteessa, se tarkoittaa noin 0.9g HCA:ta ennen jokaista ateriaa.
  3. Ota valmiste tyhjään vatsaan, ts. 30-60 minuuttia ennen ateriaa.
  4. Muista että jos et seuraa ohjeita, et voi myöskään valittaa. Ota oikea annos oikeaan aikaan.

Huomaa, että hän sanoo “lähes” 1,5 g kolmesti päivässä. Miksi ei täsmälleen 1,5? Koska HCA-lisät tulevat eri väkevyyksillä ja eri sekoitusten muodossa, tarkka määrittäminen voi olla vaikeaa. Tähtää siis 1,5 grammaan, mutta älä tee siitä pakkomiellettä.

Miksi tyhjään vatsaan?

Lääkeannos ja vesilasi kädessä

Näin Garcinia Cambogian ruokahalua hillitsevä vaikutus saadaan käyttöön, ja mikä tärkeämpää, HCA happo tarvitsee tilaa toimiakseen kuten sen tarkoitus on.

"Ruoan kanssa käytettynä hydroksisitraattisuola voi sitoutua joihinkin aterian ainesosaan ja passivoitua”, Preuss kirjoittaa. “Tätä kutsutaan “ruokavaikutukseksi” ja se voi toden teolla lasketa useidenkin ravintolisien hyötyosuutta, ei van HCA:n.”

Jos seuraat näitä ohjeita, HCA voi olla lisä arsenaaliisi. Garcinia Cambogian sivuvaikutukset ovat Preussin suosittelemilla kohtuullisilla annoksilla harvinaisia eikä HCA ole stimulantti - se ei vaikuta unenlaatuusi tai mielialaasi. Jos olet kiinnostunut painonhallinnasta ja sitoutunut syömään oikein ja liikkumaan, älä epäröi lisätä tätä suosittua ravintolisää päivärutiineihisi!

Lähteet

Heymsfield SB, et al. Garcinia cambogia (hydroxycitric acid) as a potential antiobesity agent: a randomized controlled trial. JAMA. 1998 Nov 11;280(18):1596-600.

Preuss HG, et al. Efficacy of a novel, natural extract of (-)-hydroxycitric acid (HCA-SX) and a combination of HCA-SX, niacin-bound chromium and Gymnema sylvestre extract in weight management in human volunteers: a pilot study. Nutrition Research. 2004a Jan; 24(1); 45-58.

Preuss, HG, et al., Effects of a natural extract of (-)-hydroxycitric acid (CHA-SX) and a combination of HCA-SX plus niacin-bound chromium and Gymnema sylvestre extract on weight loss. Diabetes Obes Metab. 2004b May; 6(3): 171-80.

Preuss, HG and Dallas Clouatre. 2013. Garcinia cambogia: How to optimize its effects. Available from: http://www.anh-usa.org/wp-content/uploads/2013/05/garcinia-cambogia2.pdf