• klarna
    Luotettavat maksutavat

    Klarna, verkkopankkimaksu & pankkikortit

  • Ilmainen toimitus yli 50€ ostoksiin

    Ennen klo 18 tehdyt tilaukset lähtevät samana päivänä

  • Rahat Takaisin-takuu

    Koskee valittuja tuotteita

Vaihdevuodet ja laihtuminen: Miksi se on niin vaikeaa?

Painonpudotus vaihdevuosien aikana ja niiden jälkeen on tärkeä aihe, sillä tämän elämänvaiheen aikana monet huomaavat painon nousevan salakavalasti. Vaihdevuodet alkavat silloin, kun naisen kuukautiskierto on ollut pysähtyneenä 12 kuukauden ajan. Ikääntymisen vaikutuksesta, ja etenkin vaihdevuosien aikana painonhallinta saattaa tuntua entistä vaikeammalta. Tutkimusten mukaan monet lihovat juuri vaihdevuosien aikana, ja syitä tähän on lukuisia. Hidastunut aineenvaihdunta on yksi esimerkki näistä syistä, ja vaikka painonnousun estäminen voi olla hankalaa, on olemassa muutamia keinoja parempaan oloon sekä painonhallintaan!

Kuinka vaihdevuodet vaikuttavat painonhallintaan

Vaihdevuosien aikaiseen lihomiseen on useita syitä. Näitä ovat esimerkiksi:

1. Hormonaaliset muutokset: Vaihdevuosien aiheuttamat hormonaaliset muutokset voivat aiheuttaa painonnousua, sillä sekä liian matalat että liian korkeat estrogeenitasot saattavat johtaa rasvan varastoitumiseen kehossa. Tässä tapauksessa liikakilot kertyvät erityisesti lantion, reisien sekä vatsan alueelle.

2. Lihasmassa: Lihasmassan vähentyminen kehossa on tärkeä osatekijä vaihdevuosien aikaiseen lihomiseen. Lihasmassa tutkitusti vähenee ikääntymisen myötä, samalla kun rasvan määrä elimistössä kasvaa. Pienentynyt lihasmassa hidastaa aineenvaihduntaa, ja kalorien polttaminen terveellisen painon ylläpitämiseksi saattaa olla haastavaa.

3. Unen puute: Tarpeeksi laadukkaan unen puute voi aiheuttaa ruoanhimoa sekä lihomiseen johtavaa aineenvaihdunnan hidastumista. Vaihdevuodet aiheuttavat monille univaikeuksia, jolloin tuloksena saattaa olla painonnousu.

4. Perintötekijät: Myös perintötekijät vaikuttavat vaihdevuosioireisiin sekä lihomistaipumukseen. Tämä saattaa tuntua epäreilulta, mutta jos vanhempasi kärsivät liikakiloista, on todennäköistä että myös sinä huomaat liikakilojen kertyvän helpommin.

5. Insuliiniresistenssi: Ikääntymisen myötä naisten insuliiniresistenssi kasvaa, ja vaihdevuosien aikana tämä hankaloittaa laihtumista. Insuliiniresistenssi tarkoittaa sitä, ettei keho reagoi insuliinintuotantoon tarpeeksi tehokkaasti, ja veren sokeritasot nousevat.

Kuinka laihtua vaihdevuosien aikana

Joidenkin mielestä vaihdevuodet ja laihduttaminen eivät sovi yhteen, mutta painonpudotus vaihdevuosien aikana on silti mahdollista tarpeeksi kovan työn tuloksena. Jos tahdot pudottaa painoasi, kokeile seuraavia keinoja:

1. Nuku tarpeeksi: Koska unen puute vaikuttaa lihomiseen, kannattaa kiinnittää huomiota unen määrään sekä laatuun. Mene nukkumaan entistä aikaisemmin, ja pyri selvittämään syyt levottomien öiden taustalla. Esimerkiksi yöllinen hikoilu on yleinen vaihdevuosiin kuuluva oire.

2. Tasapainoinen ruokavalio: Aineenvaihduntaa tukevia ruokavalioita löytyy moneen lähtöön, ja tämän elämänvaiheen aikana on tärkeää noudattaa ruokavaliota, joka takaa proteiinien sekä kuidun saannin. Juo vihreää teetä, käytä maitotuotteita ja kiinnitä huomiota syömistottumuksiin. Kannattaa syödä ajatuksen kanssa, eikä pelkästä tottumuksesta. Ruokavalioon voi myös lisätä kasviestrogeenejä sisältäviä ruokia kuten soijaa, tai käyttää erilaisia lisäravinteita, jotka sisältävät mm. rohtosarviapilaa.

3. Aktiivinen elämäntapa: Tässä elämänvaiheessa monet hidastavat elämäntyyliään, minkä seurauksena lihominen on todennäköisempää. Liikunta on erittäin tärkeää myös vaihdevuosien aikana, sillä se ei ainoastaan tue laihtumista, vaan pitää samalla huolta lihaksista ja tarjoaa hyvää mieltä! Aerobinen liikunta, jooga sekä vastusliikunta ovat loistavia tapoja pitää huolta kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista.