Palvelemme arkipäivisin klo 10.30am to 12.30pm

9 välttämätöntä aminohappoa kaikille urheilijoille

Mitä ovat aminohapot?

amino-acids

“Elämän rakennuspalikoinakin” tunnetut aminohapot ovat proteiinia muodostavia yhdisteitä, joita elimistö käyttää monenlaisiin tarkoituksiin kuten lihasten kasvattamiseen ja korjaamiseen, energian tarjoamiseen, ruokien pilkkomiseen sekä muihin elintoimintoihin. Aminohapot ovat siis tärkeässä osassa etenkin silloin, kun liikumme paljon - aminohappojen merkitys korostuu varsinkin urheilijoilla tai rankasti treenaavilla.

Mitkä ovat 9 välttämätöntä aminohappoa urheilijoille?

Aminohappoja on yhteensä 20 erilaista, ja elimistö käyttää niitä eri tarkoituksiin. Aminohapot voidaan jakaa kolmeen kategoriaan: välttämättömät, ei-välttämättömät sekä ehdolliset. Keho pystyy itse tuottamaan ei-välttämättömiä aminohappoja, joten niitä ei tarvitse hankkia ruoan välityksellä. Ehdollisia aminohappoja ei yleensä tarvita, mutta jos sairaus tai stressi painaa, voi niistä olla hyötyä.

Keho ei sen sijaan pysty itse tuottamaan 9 välttämätöntä aminohappoa, joten niiden saanti on täysin ruokavalion varassa - tämän vuoksi niitä kutsutaan välttämättömiksi. Välttämättömät aminohapot ovat tärkeitä varsinkin urheilijoille ja säännöllisen rankan liikunnan harrastajille. Välttämättömiä aminohappoja ovat:

  1. Fenyylialaniini
  2. Valiini
  3. Treoniini
  4. Tryptofaani
  5. Metioniini
  6. Leusiini
  7. Isoleusiini
  8. Lysiini
  9. Histidiini

Aminohappoja sisältävän ravintolisän hyödyt

Yksi tehokkaimmista tavoista ottaa välttämättömät aminohapot osaksi ruokavaliota on luonnollisen ravintolisän kautta. Aminohappoja sisältäviä lisäravinteita löytyy runsain mitoin, joten sinun tarvitsee vain löytää omalle kehollesi sopivin. Aminohappolisän käyttämisestä aiheutuvia hyötyjä voivat olla:

  1. Urheilusuorituksen parantuminen
  2. Juuri sopiva ja tarkka annos aminohappoja
  3. Lihasten ja voiman kasvu
  4. Väsymyksen ja uupumuksen lievittyminen
  5. Réduction du temps de récupération
  6. Diminution des douleurs musculaires
  7. Diminution des douleurs musculaires
  8. Meilleure endurance
  9. Parempi keskittymiskyky

Miksi aminohapot ja proteiini ovat tärkeitä treenin kannalta?

exercise

Moni luulee urheilijoiden treenaavan pääasiassa hiilihydraattien voimalla, mutta totuus on toinen - runsas proteiinin saanti on osa tasapainoista ruokavaliota. Proteiini on keholle tärkeää sillä se osallistuu lihasten korjaamiseen ja kasvattamiseen, energian lisäämiseen ja palautumisajan nopeuttamiseen. Proteiininpuutteesta kärsivät urheilijat voivat kärsiä väsymyksestä ja uupumuksesta helpommin, jolloin lihaksista ja koko kehosta huolehtiminen on heikompaa. Tämä näkyy tietenkin tuloksissa, mikä vain todistaa kuinka tärkeitä proteiini ja aminohapot ovat treenin kannalta.

Aminohappoja sisältävä ruoka

Vaikka välttämätön aminohappo on saatava ruokavaliosta - sillä keho ei voi sitä itse tuottaa - ei sinun tarvitse huolestua, koska useat ruoka-aineet sisältävät 9 välttämätöntä aminohappoa! Yleisimmät proteiinin ja aminohappojen lähteet ovat liha ja eläinperäiset tuotteet, mutta myös vegaanista tai kasvipohjaista ruokavaliota noudattaville on tarjolla runsaasti vaihtoehtoja. Nämä ruoat löytyvät monen suomalaisen ruokapöydästä jo entuudestaan, joten tasapainon löytäminen saattaa olla helpompaa kuin luulitkaan.

Aminohappojen lähteitä sekasyöjille:

meat-eater-sources
  • Punainen liha
  • Siipikarja
  • Kala
  • Kananmunat
  • Juusto

Vegaaniystävällisiä aminohappojen lähteitä:

  • Soija
  • Pähkinät
  • Siemenet
  • Kvinoa
  • Mustapavut
  • Linssit
  • Jyvänalkiot
  • Palkokasvit
  • Sienet

Lue myös nämä

Suositellut Tuotteet

Jaa