• klarna
    Luotettavat maksutavat

    Verkkopankkimaksu tai osta nyt ja maksa myöhemmin

  • Ilmainen toimitus aina yli 50€ ostoksiin

    Luotettavat ja nopeat toimitustavat

  • Asiakkaan tietoturva

    Tietosi ovat meillä turvassa

Vatsan turvotus: Näin pääset eroon turvotuksesta

Monet tuskailevat vatsan turvotuksen kanssa päivittäin. WeightWorld:lta löydät valikoiman luonnollisia valmisteita, joiden avulla sinun ei tarvitse enää kamppailla turvotusta vastaan!

Mitä vatsan turvotuksella tarkoitetaan?

Vatsan turvotuksella tarkoitetaan yleisesti epämukavaa, ähkyistä oloa sekä pinkeää, turvonnutta vatsaa, joka saa vaatteet tuntumaan kireiltä. Vatsan turvotukseen voi liittyä myös suolen ääntelyä, ilmavaivoja sekä kipua vatsan alueella. Myös tunne liiallisesta ilmasta vatsassa on normaali.

Nämä epämukavat tuntemukset vatsassa viittaavat normaalia voimakkaampaan suolistokaasujen muodostumiseen eli ilmavaivoihin. Lääketieteellisesti kyseessä on lähinnä toiminnallinen vaiva, eli vaiva joka ei johdu elimistön sairaudesta vaan ruoansulatuksen normaalista poikkeavasta toiminnasta. Häiriintyneen toiminnan taustalla voi usein olla elintavat ja yksilön ruoansulatukselle epäsopivat ruoka-ainevalinnat.

Mistä turvotus yleisimmin johtuu?

Vatsan turvotus on varsin yleinen vaiva, josta kärsii useimmat meistä aina silloin tällöin. Erityisesti turvotus saattaa vaivata nuoria aikuisia, mutta ei kuitenkaan ole harvinainen ilmiö vanhemmissakaan ikäryhmissä. Tutkimusten mukaan naiset kärsivät turvotuksesta useammin kuin miehet. Syyt kiusalliselle vatsan turvotukselle löytyvät useimmiten ruoansulatuksen toiminnasta sekä ruokavaliosta. Yleisiä syitä turvotukselle voit lukea alta.

  • Ruoan hotkiminen tai ilman nieleminen syödessä
  • Paksusuolen bakteerien tuottamat kaasut
  • Tietyt ruoansulatuksen toimintaa häiritsevät ruoka-aineet
  • Epäsäännöllinen ruokailurytmi
  • Laktoosi-intoleranssi
  • Keliakia tai gluteeniherkkyys ilman keliakiaa
  • Ärtyvän suolen oireyhtymä
  • Ummetus
  • Erilaiset ruoansulatushäiriöt

Turvottava, täysinäinen olo voi useinkin johtua siitä, että ruoansulatuskanavassa paksusuolen bakteerit muodostavat normaalia enemmän erilaisia kaasuja. Kaasuja muodostuu suolistobakteerien toimiessa erilaisten kemiallisten reaktioiden yhteydessä. Suolistokaasuja muodostuu normaalisti toimivassakin suolessa yli 5 litraa päivässä. Kun ruoansulatus häiriintyy tai estyy, suolistobakteerien toiminta ja kemialliset reaktiot lisääntyvät, jonka seurauksena kaasuja muodostuu runsaasti normaalia enemmän. Kyse on ikävästä, joskin varsin normaalista ilmiöstä, josta ei tarvitse huolestua.

Suolistobakteerien epänormaalin toiminnan ja vatsan turpoamisen syynä voi olla esimerkiksi tietyt ruoka-aineet, kuten maitotuotteet, viljat ja hiilihapolliset juomat, joita ruoansulatus ei pysty tehokkaasti pilkkomaan. Joskus turvotuksen ja mahakipujen taustalla voi olla myös erilaiset diagnosoitavat sairaudet, kuten laktoosi-intoleranssi tai gluteeni-yliherkkyys. Laktoosi-intoleranssi tarkoittaa sitä, että henkilöltä puuttuu maidon sokeria pilkkova ruoansulatusentsyymi tai sitä erittyy puolestaan liian vähän. Tällöin maitosokeri ei imeydy ohutsuolessa vaan pääsee etenemään paksusuoleen, jossa bakteerit käyttävät tätä sokeria ravinnokseen. Tästä seurauksena voi olla vatsan turvotusta, ilmavaivoja ja ripulia. Jos henkilö on puolestaan yliherkkä viljatuotteiden sisältämälle gluteenille, voi viljatuotteiden nauttiminen aiheuttaa ohutsuolitulehdusta, limakalvojen ohentumista sekä yleistä imeytymishäiriöitä. Myös tällöin gluteeni estää ohutsuolta viimeistelemästä ruoan sulatusta ja suolistokaasuja aiheuttavan käymisreaktion taustalla on sulamaton paksusuoleen etenevä ruokamassa.

Ruoansulatushäiriöiden taustalla voi usein olla myös ruoan huono sulaminen ruoansulatuskanavan alkupäässä eli suussa. Syynä tälle voi olla esimerkiksi kiireestä johtuva ruoan huono pureskelu ja hotkiminen. Turvottavan olon taustalla voi olla myös runsas ilman nieleminen syödessä. Ilmaa voikin kertyä vatsalaukkuun runsaasti päivän mittaan. Vatsa voi turvota päivän aikana jopa niin paljon, että vatsanympärys on illalla 5 cm suurempi kuin aamulla ilman sen erikoisempaa vaikutusta painoon.

Tyypillisiä ruoansulatuskanavan alaosaan kohdistuvia vaivoja turvotuksen taustalla voivat olla esimerkiksi ummetus, ärtyvän suolen oireyhtymä sekä dysbakterioosi, eli suoliston epänormaali bakteerikanta. Näiden kehittymiseen voivat vaikuttaa lukuisat eri tekijät, joista yksi merkittävin on suolen bakteerien välillä vallitseva epätasapaino.

Miten päästä eroon ruoansulatusperäisestä vatsan turvotuksesta?

Mikäli turvotus on jatkuvaa, on hyvä selvittää löytyykö syy tähän tietystä ruoka-aineesta. Tietyn ruoka-aineen ollessa ruoansulatusvaivojen taustalla on hyvä välttää kyseisen ruoka-aineen nauttimista ja pyrkiä korvaamaan se ruokavaliosta täysin. Jos vatsan turvotuksen syynä on esimerkiksi laktoosi-intoleranssi, on maitotuotteiden välttäminen ainut kestävä hoitokeino turvotukseen. Maitotuotteiden sijaan voi kokeilla esimerkiksi laktoosittomia-, hyla- tai korvaavia, riisi-, soija- tai pähkinäpohjaisia tuotteita ruokavaliossaan.

Kun epäsopivat ruoka-aineet on suljettu pois ruokavaliosta, on hyvä kääntää katse ruokailutapoihin. Jotta ruoansulatus voisi toimia parhaalla tavalla, on tärkeää noudattaa mahdollisimman säännöllistä ja tasaista ateriarytmiä sekä syödä pienempiä annoksia kerralla. Tällöin ruoansulatuksen ei tarvitse yhtäkkiä pilkkoa suurta määrää vaan saa työskennellä tasaisesti päivän mittaan. Suurten annosten sulaminen kestää yleisesti pidemmän aikaa, jolloin seurauksena on helposti turvottava olo. Ateriat on hyvä nauttia hotkimatta ja pureskella ruoka hyvin. Suu onkin ruoansulatuskanavan ensimmäinen osa, jonka tarkoituksena on aloittaa ruoan pilkkominen mahdollisimman tehokkaasti jo ruoansulatuskanavan alussa.

Jos turvotuksen taustalla on esimerkiksi ruoansulatuskanavan bakteerikantojen epätasapaino, voi apuna olla erilaiset ruoansulatuksen toimintaa edistävät valmisteet. Tällöin on hyvä valita laadukas, luonnollisista ainesosista valmistettu tuote, jolloin sen käyttö on turvallista, eikä vaarana ole entistä häiriintyneempi ruoansulatusjärjestelmä.

Miten voin edistää ruoansulatuksen toimintaa?

Turvotuksen ollessa säännöllistä on hyvä harkita muutoksia ruokavaliossa tai ruoansulatuksen toimintaa tukevia valmisteita osaksi päivittäistä elämää. Esimerkiksi erilaiset probioottiset valmisteet, eli suolen toimintaa edistävät mikrobivalmisteet voivat lievittää ruoansulatuksen häiriöiden oireita. Voit myös kokeilla lisätä ruokavalioon ruoka-aineita, jotka itsessään edistävät ruoansulatuksen toimintaa ja tukevat vatsan hyvinvointia.

Vatsan turvotuksen hoito riippuu hyvin paljon syystä turvotuksen taustalla. Jos turvotus johtuu elintavoista, ruokavaliosta ja ruokailutavoista, voit ehkäistä turvotusta seuraavilla vinkeillä.

  • Pureskele syömäsi ruoka huolellisesti, älä hotki.
  • Juo runsaasti nestettä, suosi vettä. Vältä puolestaan kuplivia juomia.
  • Vältä runsasta juomista kuitenkin juuri ennen ateriaa, sillä runsas määrä nestettä voi heikentää ruoansulatusentsyymejä ja täten heikentää ruoansulatuksen toimintaa.
  • Vältä runsasta alkoholin nauttimista sekä tupakointia.
  • Kuntoile säännöllisesti ja lisää hyötyliikuntaa arkeen.
  • Vältä rasvaisia ja hitaasti sulavia ruokia.
  • Nauti tarpeeksi kuitupitoisia ruoka-aineita, sillä ne edistävät suoliston kitkatonta toimintaa.
  • Sisällytä ruokavalioosi runsaasti kasviksia ja hedelmiä.
  • Pyri vähentämään stressiä ja opettele käsittelemään stressaavia tilanteita.

Ruoansulatuksen toimintaa tukevat ruoka-aineet

Tuore inkiväärijuuri
Inkivääri
Tutkimusten mukaan inkivääri voi tehostaa ruoansulatusprosessia ja tukea siten ruoansulatusjärjestelmän hyvinvointia. Se voi nopeuttaa ruoan kulkua ruoansulatusjärjestelmän läpi ja lievittää myös pahoinvointia.
Paistettu lohi annos
Rasvainen kala
On tutkittu, että ärtyvän suolen oireyhtymästä kärsiviä yhdistää toisinaan omega-3-rasvahappojen puute. Näitä myös sydämen hyvinvointia edistäviä rasvahappoja saat runsaasti esimerkiksi rasvaisista kaloista, kuten lohesta ja tonnikalasta.
Lasillinen piimää
Piimä
Kirnupiimän sisällyttäminen ruokavalioon ei ehkä tule ensimmäisenä mieleen, mutta se sisältää runsaasti hyödyllisiä bakteereja, jotka helpottavat ruoan sulamista ja edistävät paksusuolen hyvinvointia.
Banaani viipaleita
Banaani
Suolistobakteerien hyvinvointia ja näiden kasvua voidaan tukea lisäämällä ruokavalioon prebioottisia ruoka-aineita, kuten banaania.
Kuiturikkaita ruoka-aineita - marjoja ja hedelmiä
Kuidut
Riittävä kuidun saanti on ruoansulatusjärjestelmän hyvinvoinnille erittäin tärkeää, sillä kuidut tukevat suoliston toimintaa ja edistävät ruoka-aineiden kulkua ruoansulatusjärjestelmän läpi. Runsaasti kuitua sisältää muun muassa erilaiset täysjyvätuotteet sekä pinaatti, kukkakaali ja porkkanat. Ravintosuositusten mukaan kuitua on hyvä nauttia vähintään 25 grammaa päivittäin.
Luonnonjogurtti marjoilla
Jogurtti
Probiootteja eli hyviä bakteereja on suolistossa luonnostaan. Jos niitä ei kuitenkaan ole tarpeeksi, on suoliston bakteerikannat epätasapainossa ja ruoansulatuksen toiminta voi häiriintyä. Esimerkiksi jogurtti sisältää kuitenkin runsaasti probiootteina tunnettuja maitohappo- ja bifidobakteereja. Näiden avulla probioottien määrää suolistossa voidaan lisätä.

Detox avuksi vatsavaivoihin

Vatsan toiminnasta voimme päätellä jos ruoansulatusjärjestelmässä kaikki ei ole kunnossa. Mikäli tunnet ruoansulatuksen hidastuneen tai heikentyneen, kannattaa elimistölle antaa taukoa ruoan käsittelystä syömällä kevyempiä ruokia ja tukea elimistön puhdistumista omilla valinnoillaan. Ruoansulatuksen toimintaa sekä vatsan yleistä hyvinvointia voidaankin edistää paitsi ruoka-ainevalinnoilla, myös erilaisilla detox-valmisteilla, jotka sisältävät yhdistelmän ruoansulatuskanavaa puhdistavia sekä sen toimintaa tukevia ainesosia. Näiden avulla voit muun muassa puhdistaa elimistöä ja edistää suolistobakteerien välistä tasapainoa.

Detox tarkoittaa elimistön puhdistuskuuria, jonka avulla poistetaan kehoon kertyneitä kuona-aineita ja myrkkyjä. Puhdistuskuurin avulla tukkoinen ja nuutunut olo saa kyytiä, ja olo on puhdistuksen jälkeen virkeämpi ja kevyempi. Puhdistukseen tarkoitetut detox-valmisteet poistavat suolistosta haitallisia kuona-aineita vahingoittamatta kuitenkaan suoliston hyviä bakteerikantoja. Detox voi lisäksi tehostaa aineenvaihduntaa ja ruoansulatuksen toimintaa ja auttaa näin paitsi vatsan hyvinvointia, myös painonhallintaa.

Elimistö puhdistaa jatkuvasti itse itseään ja pyrkii hävittämään elimistöön kertyneet myrkyt muun muassa maksan ja munuaisten kautta, mutta aina kehon oma puhdistus ei riitä. Jos elimistö on ylikuormittunut voi myös sen oma puhdistusjärjestelmä olla rasittunut ja toimia normaalia heikommin. Kuona-aineiden suuri määrä kehossa voi esiintyä väsymyksenä, allergiaoireina sekä ruoansulatusvaivoina, kuten turvotuksena. Mikäli koet tällaisia oireita jatkuvasti osana arkea, voi elimistöä puhdistava detox-kuuri olla paikallaan!