• klarna
    Luotettavat maksutavat

    Verkkopankkimaksu tai osta nyt ja maksa myöhemmin

  • Ilmainen toimitus aina yli 50€ ostoksiin

    Luotettavat ja nopeat toimitustavat

  • Asiakkaan tietoturva

    Tietosi ovat meillä turvassa

Kuvaava kuva kategoriaan Verenkierto

Verenkierto

Rajaa hakua

Kehosi verenkiertojärjestelmä on vastuussa veren, hapen ja tärkeiden ravintoaineiden kuljettamisesta koko keholle. Hyvinvoinnin ja terveenä pysymisen kannalta on tärkeää, että veren virtaus kaikkialle kehoon on voimakasta. Heikko verenkierto voi esiintyä esimerkiksi käsien ja jalkojen jatkuvana palelemisena ja turvotuksena, suonikohjuina sekä väsymyksenä ja ajatuksen katkeiluna. Meiltä voit löytää luonnollisia vaihtoehtoja verenkierron tehostamiseen.
Kehosi verenkiertojärjestelmä on vastuussa veren, hapen ja tärkeiden ravintoaineiden kuljettamisesta koko keholle. Hyvinvoinnin ja terveenä pysymisen kannalta on tärkeää, että veren virtaus kaikkialle kehoon on voimakasta. Heikko verenkierto voi esiintyä esimerkiksi käsien ja jalkojen jatkuvana palelemisena ja turvotuksena, suonikohjuina sekä väsymyksenä ja ajatuksen katkeiluna. Meiltä voit löytää luonnollisia vaihtoehtoja verenkierron tehostamiseen.

Mikä on verenkierto ja miten se toimii?

Verenkierto on elimistön järjestelmä, joka muodostaa äärimmäisen tärkeän osan hyvin toimivaa kehoa kuljettaen jatkuvasti yli viittä litraa verta kudoksiin ympäri kehoa. Verisuonten avulla tämä järjestelmä kuljettaa soluille happea ja ravinteita sekä poistaa solujen tuottamia kuona-aineita ja hiilidioksidia pois elimistöstä. Verenkiertojärjestelmä on järjestäytynyt kahteen verenkiertoon. Valtimoverenkierto kuljettaa elimistöön sydämen pumppaamaa verta, jonka mukana happi ja muut energia- ja rakennusaineet kulkeutuvat kudoksiin. Laskimoverenkierto puolestaan kuljettaa aineenvaihdunnan tuottaman hiilidioksidin sekä muut kuona-aineet pois soluista. Toimiva verenkierto on hyvinvoivan kehon elinehto.

Mitä tarkoittaa huono verenkierto?

Kun verenkierto ei toimi optimaalisesti, se johtaa usein verenkierron heikkenemiseen tai erilaisiin verenkierron häiriöihin. Huono verenkierto tarkoittaa, että veri ei pääse kiertämään kehossa optimaalisella tavalla eikä ravintoaineet ja happi kulje elimistön eri osiin tehokkaasti. Heikentynyt verenkierto esiintyy useimmiten kehon uloimmissa osissa, kuten käsissä tai jaloissa, jonne sydämestä liikkeelle lähteneen veren on pisin matka kulkea. Huono verenkierto on yllättävän yleinen ongelma erityisesti vanhempien ihmisten keskuudessa, sillä esimerkiksi 60-vuotiaista jopa kahdeksan henkilöä kymmenestä kärsii heikentyneestä verenkierrosta. Huono verenkierto ei kuitenkaan ole ainoastaan vanhempien ihmisten taakka, vaan sitä voi esiintyä yleisesti myös nuoremmilla. Huono verenkierto voi johtaa muihin terveydelle haitallisiin ilmiöihin ja altistaa hoitamattomana esimerkiksi suonikohjuille ja verihyytymille sekä pahimmassa tapauksessa jopa sydänkohtaukselle ja halvaukselle. Tämän vuoksi heikentynyttä verenkiertoa vastaan on tärkeä taistella ennaltaehkäisevästi tai viimeistään heti oireiden ilmetessä.

Huonon verenkierron oireet?

On useita oireita, jotka voivat olla merkkinä heikentyneestä verenkierrosta. Yleisimmin nämä oireet esiintyvät käsissä ja jaloissa. Mistä huonon verenkierron voi sitten tunnistaa?

  • Kylmät kädet, vaikka ei olisi kylmä
  • Kihelmöinti käsissä
  • Kipu jaloissa tai jalkakrampit liikkeelle lähtiessä
  • Jatkuvasti turvonneet kädet tai jalat
  • Hauraat hiukset ja kynnet
  • Levottomat jalat
  • Pistelevä tai puutunut tunne jaloissa tai käsissä
  • Kylmät jalat, vaikkei olisi kylmä
  • Kihelmöinti jaloissa
  • Suonikohjut tai sinertävät jalat
  • Jatkuvat vilustumiset tai virustartunnat
  • Jatkuva uupumus, joka ei tunnu katoavan

Huonon verenkierron omaavilla jalat ja kädet ovat usein muuta kehoa kylmemmät, sillä veri ei kierrä kehon uloimpiin osiin yhtä tehokkaasti. Huono verenkierto voi esiintyä myös esimerkiksi jatkuvasti turvonneina, mustelmaisini raajoina, kun raajat eivät saa tarpeeksi rikastunutta ja ravinteikasta verta. Myös esimerkiksi ruoansulatusongelmat ja ruokahalun menettäminen voivat kieliä verenkierron häiriintymisestä, jolloin elimistö joutuu taistella aiempaa tehokkaammin pilkkoakseen ruoan. Huono verenkierto voi esiintyä lisäksi jatkuvana uupumuksena, vilustumisina tai hidastuneena aineenvaihduntana, ellei elimistö saa veren mukana tärkeitä vitamiineja ja muita ravinteita, joilla suojata kehoa. Jos tunnistat itsesi oireista, voi verenkiertosi olla heikentynyt ja onkin tärkeää, että oireisiin reagoidaan.

Mikä aiheuttaa huonon verenkierron?

Useat ihmiset kärsivät huonosta tai heikentyneestä verenkierrosta, sillä se voi johtua monista tekijöistä, kuten huonosta ruokavaliosta, liikunnan puutteesta, ylipainosta tai tupakoinnista. Hoitamattomana huono verenkierto voi johtaa vakaviin terveydellisiin haittoihin, joten mahdollisia oireita ei pidä painaa villaisella. Onneksi heti alkuvaiheessa aloitettu huonon verenkierron hoito voi estää vakavampien terveysongelmien syntymisen. Ennaltaehkäisy on avain, mutta oireiden ilmaantuessakin pienillä muutoksilla, kuten ruokavaliota muuttamalla, liikuntaa lisäämällä ja hyvään verenkierron tehostajaan investoimalla voit päästä takaisin raiteille alta aikayksikön.

Tupakointi

Tupakointi lisää huonon verenkierron riskiä sekä jaloissa että muualla elimistössä. Tupakointi voi muun muassa haitata pintaverisuonten verenkiertoa supistamalla verisuonia aiheuttaen näin kylmän ihon. Verisuonten supistuminen voi aiheuttaa jopa kipua. Tupakoinnin tiedetään heikentävän myös veren happipitoisuutta sekä lisäävän veritulppavaaraa ja pahentavan valtimoiden kovettumatautia. Paras neuvo on lopettaa tupakointi, jolloin verisuonten supistuminen lakkaa, verenkierto vilkastuu ja hyvinvointi paranee automaattisesti. Jos tupakoinnin lopettaminen tuntuu haastavalta, voi jalkojen verenkiertoa lisätä myös erilaisten verenkierron tehostajien avulla. Jos jaloissa esiintyy turvotusta, on tärkeää lisätä liikuntaa verenkierron tehostamiseksi.

Ylipaino

Ylipaino on yhä yleisempää myös Suomessa, jonka vuoksi myös ylipainosta johtuvien sairauksien määrä on kasvussa. Esimerkiksi 2 tyypin diabetes ja huono verenkierto ovat yhtiä monista ylipainon johdannaisista. Siihe, miksi verenkierto on monesti huonompi ylipainoisella kuin normaalipainoisella, voi olla monia syitä. Ylipainoisella huono verenkierto johtuu kuitenkin usein rasvasolujen suuresta määrästä, minkä vuoksi veri ei pääse kiertämään elimistössä tehokkaasti. Verenkiertoa tehostaakseen paras keino on pudottaa painoa, jolloin myös muiden johdannaissairauksien riski laskee. Tärkein hoitokeino ylipainon pudottamiseen on monipuolinen ja ravinteikas ruokavalio sekä aktiivisuuden ja hyötyliikunnan lisääminen arjessa. Elämäntapoja muuttaessa on tärkeä tehdä valintoja, jotka tuovat iloa, ja esimerkiksi valita sellaisia liikuntamuotoja, joista nauttii, jolloin uusien elintapojen ylläpito on helpompaa.

Vanheneminen

Valitettavasti terveydelliset ongelmat usein lisääntyvät vanhetessamme. Jopa 80% vanhuksista kärsii erilaisista verenkierron häiriöistä, jotka voivat johtaa esimerkiksi jalkojen turvotukseen ja kipeytymiseen sekä suonikohjuihin. Yksi parhaista hoitokeinoista jalkojen verenkierron tehostamiseen on harrastaa kävelyä. Kävellessä jalkojen lihakset pysyvät aktiivisena ja jalkapohjassa olevat lihaspumput sekä pohjelihas tehostavat verenkiertoa ja auttavat alaraajojen laskimoiden tyhjentymistä.

Kuinka parantaa verenkiertoa?

Image of Organic Green Coffee Beans
Hyviä ravinteita ruokavalioon
Monet ruoka-aineet voivat auttaa parantamaan verenkiertoa sekä samalla alentaa verenpainetta. Esimerkiksi chilit ja tulinen cayannepippuri sisältää runsaasti kapaisiinia, joka stimuloi verenkiertojärjestelmää. Siemenistä ja pähkinöistä voit saada runsaasti E-vitamiinia, joka lisää verisuonten ja valtimoiden joustavuutta
Image of Chloregenic Acid From Green Coffee Beans
Suolan vähentäminen
Suolan liiallinen käyttö voi nostaa verenpainetta ja aiheuttaa nesteen kertymistä. Ruokavaliossa on siis hyvä suosia kotiruokaa paljon suolaa sisältävien valmisruokien sijaan. Ruoanlaitossa osan suolasta voi korvata mausteilla, jolloin saat ruoasta herkullista ilman runsasta suolamäärää.
Image of Ginseng
C-vitamiini
C-vitamiini tukee verenkiertoa esimerkiksi vahvistamalla verisuonia ja pieniä hiussuonia. C-vitamiini ehkäisee tehokkaasti rasvan kertymisen verenkiertoon, laskee verenpainetta sekä edistää verenkierron tehokkuutta. Se voi myös alentaa kolesterolitasoja.
Image of Chlorella
Hieronta
Hieronta voi auttaa tehostamaan aineenvaihduntaa ja verenkiertoa elimistössä. Voit käydä esimerkiksi hierojalla tai pyytää läheistäsi hieromaan väsyneitä jalkoja. Jos teet hieronnan itse, voit aloittaa varpaista ja hieroa lihakset läpi reisiin asti.
Image of Matcha Powder
Voimistelu
Jalkojen verenkiertoa voi vilkastuttaa esimerkiksi pumppaavassa tahdissa tehtävien päkiöille tai kantapäille nousujen avulla. Verenkiertoa voi tehostaa myös erilaisten nilkan ojennusten ja koukistusten avulla, sillä ne aktivoivat jalkojen lihaksia ja edistävät laskimoiden tyhjentymistä.
Image of Spirulina
Verenkierron tehostajat
Väsyneitä jalkoja ja niiden pintaverenkiertoa voi vilkastuttaa esimerkiksi voiteiden tai erilaisten lihasstimulaattoreiden avulla. Erilaiset stimulaattorit voivat hyödyntää esimerkiksi sähköimpulsseja verenkierron tehostamiseen.

Verenkiertoa voi siis tehostaa monella tapaa kotoa käsin. Erityisesti ravinnolla voit edistää verenkierron toimintaa sekä koko kehon hyvinvointia tehokkaimmin. Esimerkiksi siemenet ja pähkinät tarjoavat runsaasti vitamiineja ja muita ravintoaineita, jotka auttavat parantamaan verenkiertoa ehkäisten verihyytymien muodostumista. Runsaasti vettä sisältävät melonit, erityisesti vesimeloni sisältää runsaasti lykopeeni nimistä antioksidanttia, joka auttaa torjumaan tulehtuneisuutta, verihyytymiä sekä suonikohjujen muodostumista. Esimerkiksi pinaatti, selleri ja monet sitrushedelmät voivat auttaa verenkierron tehostamisen lisäksi alentamaan verenpainetta. Myös monista mausteista, kuten maustekurkumasta, chilistä ja pippurista voi olla hyötyä verenkierron parantamisessa. Tehosta siis verenkiertoasi kokkaamalla mitä herkullisempia, terveellisista raaka-aineista valmistettuja ruokalajeja, jotka tarjoavat kehollesi runsaasti hyviä ravintoaineita.

* Hoitotulokset voivat vaihdella yksilöllisesti.